Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta zetogenikoa: zer da eta zergatik da hainbeste interesatzen orain?

Keto-dietarekiko gero eta interes handiagoa aztertuko dugu. Argaltzeko gantz gehiago hartzea proposatzen du, eta berritzat hartzen da, nahiz eta duela hamarkada batzuk existitzen den.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2019ko azaroaren 08a
bacon grasa Irudia: zuzyusa

Dieta zetogenikoa (edo keto dieta) karbohidratoak ahalik eta gutxien hartzea da, eta gantzei lehentasuna ematea energia-iturri gisa. Gaur egun, Interneten gehien bilatzen dena ere bada. Argaltzeko irtenbide berritzaile gisa aurkezten da, baina ez da hala. Aldiz, ia ehunka dira. Arrakasta sozial horren zergatia ulertzeko, testuinguruari erreparatu behar zaio. Dieta horrek zer proposatzen duen eta zer ondorio dituen aztertuko dugu.

Gehiegizko pisua eta obesitatea oso arazo larriak dira. Gaur egun, 1.900 milioi helduk dute gehiegizko pisua, eta horietatik 650 milioi baino gehiagok obesitatea dute. Osasunaren Mundu Erakundeak (OME), 2018ko datu hauek ematen dituenak, patologia horiek XXI. mendeko epidemia gisa kalifikatzen ditu, eta Espainiak ez du bere esku uzten. Espainiako Osasun Ministerioak 2017an egindako Osasun Inkesta Nazionalaren (ENSE) arabera, obesitatearen prebalentzia bikoiztu egin da 30 urte baino gutxiagoan. Gaur egun, Espainiako biztanle helduen % 55ek gehiegizko pisua du.

Osasun arazo batek pertsona kopuru horri eragiten dionean, soluzioen bilaketa zabaldu egiten da eta era guztietako proposamenak azaleratzeko giro egokia sortzen da. Zerrenda luzea da eta maiz berritzen da, baina hainbestetan nabarmentzen den bat sortzen da, bilaketen buru dena, bitartekoak biltzen dituena eta unean uneko dieta gisa ertzea lortzen duena. Dieta zetogenikoa, edo dieta ketoa, oraintxe da dieta hori. Ondoren, zer den azalduko dugu, haren eraginkortasuna eta segurtasuna aztertuko dugu eta zergatik jarri den modan sortu eta ia 100 urtera.

Zertan oinarritzen da dieta zetogenikoa?

Aguacate huevo queso

Irudia: Tafalla-Snap

Dieta zetogenikoak funtsezko bi ezaugarri ditu. Batetik, karbohidrato gutxi ematen ditu, bai sinpleak (mahaiko azukrea, eztia edo esnean eta frutetan dauden azukreak), bai konplexuak (irinetan, ogian, arrozean edo patatetan daudenak). Kopuru estandarrik ez dagoen arren, egunean 20 eta 50 gramo arteko karbohidratoak hartzea proposatzen da, hau da, normalean hartzen duguna baino bost eta hamar aldiz gutxiago, baita elikadura osasungarria egiten dugunean ere. Eguneroko erreferentzia batzuk edukitzeagatik: arroz-plater ertain batek 40 g karbohidrato inguru ditu; lekale egosien anoa batek, 20 g; kiwi batek, 15 g; eta baso batek, 12 g.

Dieta honen beste ezaugarri giltzarria gantz-ekarpen handia da, erreferentziazko erakundeek (OMEk, esaterako) gomendatzen dutenaren hirukoitza. Hala, populazioaren batez bestekoari eguneko 75 gramo baino gehiago ez ematea gomendatzen bazaio, dieta zetogenikoan da protagonista. Egunean 250 gramoko koipea edukitzeak esan nahi du elikagai guztietan, prestaketan, ongailuetan, ongailuetan eta postrean ere agertzen dela. Horrek, proteinak neurriz hartuz gero (haragia eta esnekiak bezalako elikagaietan, baina baita lekaleetan ere), karbohidrato gutxiko beste edozein dietatik bereizten du: ia energia guztia gantzetatik lortzen da.

Gure organismoaren “erregai” nagusia koipeetatik etortzeak ondorio metabolikoak ditu. Ia karbohidratorik irensten ez badugu eta gure glukogeno-erreserbak agortzen baditugu, gantzak energia-iturri gisa erabiltzen hasiko gara, bai irentsitakoak bai norberarenak. Prozesu horri zetogenesi deritzo (ketogenesia, ingelesez), eta dietari izena ematen dio eta hura sustatzeko erabiltzen da. Apeuak deigarriak dira (“erredura-makina bihurtzen du zure gorputza” edo “argaltzen du beicon janda”), baina errealitatea ez da hain sinplea, eta ez da urrea gorroto duen guztia.

Promesak… eta arazoak

Huevo bacon ajetes

Irudia: zuzyusa

Hainbat promesa ditu dieta zetogenikoak. Garrantzitsuenen artean, argaltzeko eraginkorra da eta 2. motako diabetesa kontrolatzen du. Zer dio ebidentziak? Azken ikerketen arabera — T.H. Osasun Publikoaren Eskolaren metaanalisi gisa. Chan de Harvard (AEB) eta Osloko Unibertsitateko (Norvegia) Medikuntza Fakultateko Nutrizio Sailaren ikerketa bat—, karbohidrato gutxiko dietak eta, bereziki, zetogenikoak hobeak dira gantz gutxiko dietak baino, epe labur eta ertainean pisua galtzeko. Era berean, dietan karbohidratoak murrizteak zenbait markatzaile hobetzen ditu, hala nola odoleko azukrea, kolesterola, triglizeridoak, guztirako gantza eta sabelaldeko gantza. Ondo entzuten da. Zergatik, orduan, ez da panazea? Funtsezko bi arrazoirengatik.

Lehena da, egiten den bitartean, ondorio kaltegarri batzuk dituela. Gorputz zetoniko gehiegi izateak (organismoak karbohidratoen ordez gantza erabiltzen duenean sortzen diren konposatuak) buruko mina eta zorabioak eragiten ditu, goragalea, ahultzea, kaltzioa, hezur-masa eta muskulu-masa galtzea, baita hatsa, izerdia eta gernua ere, oso usain sendoarekin (azetonaren antzekoa). Zetoazidosia izateko arriskua ere badago (odoleko pHa gutxitzea), eta oxigeno-garraioa bezalako prozesu garrantzitsuak aldatzen ditu. Zetoazidosia arriskutsua da bizitzarako, batez ere giltzurruneko patologiak edo 1 motako diabetea dituztenentzat. Sortzen duen onura puntualerako ondorio negatiboen bilduma.

Dieta hori zalantzan jartzen duen bigarren arrazoia haren onurak dokumentatzen dituzten azterlan berberak dira: eraginkortasuna epe labur eta ertainera baino ez dago frogatuta (sei hilabete eta bi urte bitartean), baina ez dago frogarik, Newcastleko Unibertsitateko (Erresuma Batua) Claire Collins eta Rebecca Williams ikertzaileek diotenez.

Ez da xehetasun txikiagoa. “Pisua galtzeko edo dietari egotz dakiokeen beste edozein onura lortzeko, elikadura planarekiko atxikimendua da giltzarrietako bat”, azaldu du Julio Basulto dietista-nutrizionistak. Hau da, sei aste, hamar hilabete edo hiru urtez ez ezik, bizitza osoan ere iraun ahal izatea. Eta hori lortzea oso zaila da elikagai asko kontsumitzea murrizten denean, baita osasungarriak diren batzuk ere, hala nola lekaleak eta frutak. “Dieta zetogenikoa, oso murriztailea izateaz gain, dieta osasuntsuaren eredu batetik urruntzen da”, azpimarratu du. Hori da bere arazo nagusietako bat.

Hala, nahiz eta berehala emaitza onak lortzen diren, “inork ez du pisua galdu nahi eta gero berreskuratu nahi, baizik eta urteak igaro ahala, osasuna galdu gabe, ahaleginean”, dio Basultok. Asperdurak, monotoniak eta jateaz (edo ez jateaz) nazkatzeak beti zailtzen du ohitura bat eraikitzea. Askotan, dieta horiek bertan behera uzten edo eteten dira, debekatuta dagoen guztiaren tripakadekin, eta horrek “errebote-efektua” eragiten du. “Dieta honek epe laburrerako onurak ditu, denboran mugatuak, ez dago arriskuetatik salbuetsita eta jarraitzea zaila da”, laburbiltzen du Juan Revenek, berriki artikulu oso bat argitaratu duenak. “Hain zoragarria, erraza eta arrakastatsua izango balitz… zalantza horiek izango genituzke orain?”, galdetu du, eta gehitu du argaltzeko metodo hori oso zaharra dela.

Ia ehun urte

Dieta zetogenikoa ia ehunka da. 1921etik existitzen da, eta haren sortzailea, Russell M. Wilder Estatu Batuetako mediku eta ikertzaile ezaguna izan zen, eta, besteak beste, diabetea bezalako patologiak aztertu zituen. Hala ere, hainbat hamarkadatan oharkabean pasatu da. Mundu mailan, informazio bila 2016. urtean hasi zen, 2018an egin zuen gora eta 2019ko urtarrilean lortu zuen ospe handiena. Espainian ere, aurten dieta zetogenikoak interes eta gaurkotasun maila gorena lortu baitu. Berriena ez da dieta, piztu duen herri-interesa baizik.

Captura de pantalla 2019 08 17 a las 11 35

Zergatik orain? Zer aldatu da? Testuingurua baino ez. Lehen koipeak ziren arazoa —eta mota guztietako light, low fat edo % 0 M.G. produktuak ugaltzen ziren—, orain karbohidratoak dira jomugan dagoena, batez ere azukrea. Azken urteotan, ikerketa zientifikoek, elikagaien industriaren berrikuntzak, kanpaina instituzionalek eta publizitate-mezuek “azukre-obesitatea” binomioan jarri dute arreta. Eta kontsumitzaile garen aldetik ditugun kezkak ere aldatu egin dira.

Googleren estatistikek erakusten dutenez, koipeei buruzko informazioa bilatzea zen gure interesetako bat, 2017ko abendura arte. Une horretan, karbohidratoek eta azukreak gero eta interes handiagoa sortzen dute gantzetan, eta, harrezkero, bilaketen buru da. Batez ere azukrearen kasuan. Bestela esanda, azukrearekiko kezka dieta zetogenikoaren interesarekin bat dator denboran, karbohidratoetan txikiena baita.

Captura de pantalla 2019 08 17 a las 11 41

Baina karbohidrato guztiak ez dira berdinak. Eta, oro har, ospe txarra badute ere, organismoarentzat beharrezkoak dira eta “onak” eta “txarrak” daude. Zein dira onak? Azukre gutxi eta zuntz asko dutenak; hau da, fruta, barazki, lekale, hazi eta fruitu lehorretan daudenak. “Elikagai horiek elikagai garrantzitsuak dituzte: zuntz dietetikoa, bitaminak, mineralak eta oligoelementuak. Gorputzak elikagai horiek behar ditu digestiorako, metabolismorako, zelulak hazi eta konpontzeko eta garuna, bihotza, muskuluak eta nerbioak babesten laguntzeko”, zehaztu dute Collins eta Williams ikertzaileek.

Orain dela gutxi egindako azterketa zientifiko baten arabera, gaixotasun batzuk (arazo kardiobaskularrak, 2. motako diabetea edo zenbait minbizi-mota) izateko arriskua murrizteko, karbohidrato “on” gehiago kontsumitu beharko genituzke, eta besteak ahaztu, azukre askoko elikagaietan, zuntz gutxiko elikagaietan eta gehiegi prozesatutakoetan baitaude: opil-dendan, freskagarrietan eta aurrez prestatutakoetan, eta gosariko zereal tipikoetan (eta oso azukredunetan). Dieta zetogenikoaren arazoa da ez duela bereizten batzuk besteengandik, eta, denak kentzean, elikagai osasungarriak jatea eragozten duela.

Denak ez du balio

“Hasiberrientzako dieta”, “Dieta zetogenikoa 30 egunean”, “Dieta zetogenikoan baimendutako elikagaiak”, “21 eguneko plana”… Interneten aukera ugari dauden arren, dieta zetogenikoa gure kabuz egitea ez da erraza.
ez da batere gomendagarria. T.H. Osasun Publikoko Eskola. Chan de Harvard-ek dieta horren albo-ondorio batzuk aipatzen ditu; besteak beste, giltzurrun-kalkuluak egiteko arrisku handiagoa (gorputz zetoniko gehiegi gernuaren bidez kanporatzen delako eta
giltzurrunei erasatea) eta osteoporosia (kaltzio gutxiago irenstearen eta xurgatzearen ondorioz). Azaltzen du, halaber, gantzari bakarrik erreparatzeak eta barietatetik aldentzeak (adibidez, haragia, arraina, barazkiak, frutak, intxaurrak edo haziak) nutrizio-akatsak eragin ditzakeela, eta, beraz,
organismoan duen eragina. Bi adibide: zuntz dietetikorik ez izateak, idorreria eragiteaz gain, sistema kardiobaskularrarentzat dituen onura frogatuetatik urruntzen gaitu; gainera, beste mantenugairik ez izateak, hala nola bitaminarik, gure immunitate-sistema arriskuan jar dezake.

Izan ere, elikagai-talde batzuk murrizteak edo kentzeak beti ditu ondorioak gorputzarentzat eta osasunarentzat, eta oso erabaki serioa da, mediku baten eta dietista-nutrizionista kolegiatu baten gainbegiratze eta jarraipena behar duena. Hala ere, profesional bati kontsulta egitea ere ez da segurtasun-bermea; izan ere, gaur egun badira marka erregistratuak dituzten dieta zetogenikoko planak edo metodoak, osasun-profesionalak dituztenak eta nutrizio-osagarriak (ordainpekoak) erabiltzen dituztenak dieta denboran mantendu ahal izateko.

Img omega 3 suplementos mentiras

Gehigarriak, kasu honetan, izan daitezkeen mantenugaien urritasunak konpentsatzeko eta argaltzeko dietari eutsi ahal izateko. Hau ona ala txarra da? ‘Elikadura-osagarrien kontsumo arduratsurako dekalogoaren’ arabera, argitaratua
Elikagaien Segurtasunaren eta Nutrizioaren Espainiako Agentziak (AESAN) konposatu horiek ez dira erabili behar dieta orekatu baten ordezko gisa, elikadura askotarikoa eta orekatua izateak “behar diren mantenugai guztiak ematen baititu,
organismo osasuntsu baten garapen eta mantentze-lan normala”. Legearen ikuspegitik, Francisco José Ojuelos abokatua eta elikagai-zuzenbidean aditua oso argia da: “Arauek debekatu egiten dute elikagai-osagarriei giza gaixotasun bat prebenitzea, tratatzea edo sendatzea, edo, inola ere, propietate horiei erreferentzia egitea”.

Azken batean, laneko gainbegiratzerik gabeko dieta zetogenikoa arriskutsua da. Gehigarriekin, zaila da epe luzera eustea, eta dieta osasungarria esaten zaionetik urruntzen da. Gainera, ohiturarik gabe, ez dago pisua galtzerik
iraunkorra denboran.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

argaldu Dieta

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak