Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dietaren eginkizuna Alzheimerraren prebentzioan

Zenbait azterketa eta elikagai daude, dieta eta elikagai batzuk Alzheimer gaixotasuna garatzeko arrisku txikiagoarekin erlazionatzen dituztenak, nahiz eta oraindik ez diren erabakigarriak

Bizi-itxaropena bikoiztu egin da Espainian azken mendean. 40 urtetik gorako igoera horrek osasun-egoera ezberdina marrazten du, eta zenbait gaixotasun kroniko, endekapenezko gaixotasun edo zahartzearekin lotutako zenbait gaixotasun irabazten ditu. Gure aitona-amonak baino luzeago gara, eta bizi-itxaropena igotzeak zahartzeari lotutako hainbat gaixotasun agerian utzi ditu, Alzheimer gaitza adibidez. Horregatik,ez dira “Alzheimerra prebenitzen duten dietak” edo “Zer jan Alzheimer arriskua murrizteko” motako mezuak. Baina, zer da egia? Egia esan, lotura argia ezar daiteke elikaduraren eta gaixotasun honen artean? Artikulu honetan gai horri heltzen zaio.

Irudia: olhaafanasieva

Zenbait azterketa daude, dieta eta elikagai batzuk Alzheimer gaixotasuna garatzeko arrisku txikiagoarekin erlazionatzen dituztenak. Hala ere, oraindik ez da behin betiko ondoriorik izan. Ikertzen jarraitu behar da. Hala ere, zientziak Alzheimerrari buruz eta, ondorioz, munduko biztanleriaren gero eta zati handiagoaren bizi-kalitateari buruz baieztatu beharreko egiak, mitoak eta hipotesi bikainak erakutsi ahal izango dira.

Alzheimerra: ezezagun asko dituen gaixotasuna

Alzheimerra neurodegeneratiboa da, eta oroimena eta beste gaitasun batzuk pixkanaka galtzen ditu. Maila molekularrean, berriz, “plaka amiloideak” agertzen dira, beta proteina-proteinaz osatuak, eta “harilkatxo neurofibrilarrak”, tau proteinakoak. Horiek eragiten dute neuronak eta funtzio kognitiboak hondatzea.

Gaur egun, asko dakigu gaixotasunaren adierazpenari eta haren ondorioei buruz, baina ez dakigu zergatik. Erronka zientifikoa da zein diren haien eragileak, prebentzioan eta tratamenduan jarduteko. Zorionez, ikerketek aurrera jarraitzen dute, ondoren azaltzen den bezala.

Alzheimerraren inguruko aurkikuntza berriak

Gaur egun, geneetan, PS1 edo PS2 geneetan mutazioek eragindako “familiako” Alzheimerren kasuak ezagutzen dira. Gainera, gaixotasuna garatzeko arriskua areagotzen duten zenbait faktore adostu dira. Faktore horien artean, batzuk ezin dira kontrolatu, adina (arriskua adinean aurrera egin ahala), sexua (eragin handiagoa emakumeetan) eta joera genetikoa (adibidez: APOE). Hala ere, badira beste batzuk, hala nola bizimodua (sedentarioa edo aktiboa), gaixotasun kardiobaskularrak (arterioesklerosia, hipertentsioa) eta trastorno metabolikoak (obesitatea, diabetesa, kolesterola), non dieta elementu kaltegarri horiek kontrolatuko lituzkeen faktore erabakigarri bat izan baitaiteke, eta horrek, era berean, Alzheimerra garatzeko arriskua murrizten du.

Ez da ahaztu behar arriskuak murrizteko azken helburua plastikotasun sinaptikoaren narriadura eta hantura neuronala deitutakoa geldiaraztea dela. Lehen kasuan, botiken bidez saihestu da hori saihesteko modu klasikoa, nahiz eta gaur egun Peptido PGL (zerealak, adibidez) ugariko elikagaiek kalte hori saihesten laguntzen duten, proteina batzuen funtzionamendua imitatuz jarduten baitu. Beste faktore bat, hantura neurala, hanturaren aurkako propietateak dituzten elikagaiekin saihestu daiteke.

Elikagaiak, onurak eta ohartarazpen bat

Ohartarazpenaz hasten gara: elikagai zehatzei buruz hitz egin baino lehen, gizarte mailako gaixotasunekin lotutako kontzeptuak desmitifikatu behar dira. Elikagai batek osagai mesedegarri bat izatea gaixotasun bati aurre egiteko edo prebenitzeko, ez du bermatzen gorputzak modu optimoan “aprobetxatuko” duenik, espero zitekeen moduan; bai helburuko organismo motaren arabera, bai forma kimikoaren arabera, bai farmakoekin interakzioak izatearen ondorioz. Bioerabilgarritasuna deitzen zaio horri.

Elikagai asko aztertu dira Alzheimerraren aurrean izan dezaketen babes-paperagatik, baina orain arte oliba-olioari eta fruitu lehorrei buruzko ebidentziak baino ez dira aurkitu. Oliba-olio birjina estrari dagokionez, animalia-modeloetan, amiloide plakak sortzen ziren, eta horiek desagerrarazten dira. Fruitu lehorrei buruzko azterketei dagokienez, dieta orekatu baten testuinguruan intxaurrak hartzeak murriztu egingo luke Alzheimer gaixotasuna duten animalien modeloetan plaka amiloideen sorrerarekin lotutako oxidazio-estresa eta zelulen heriotza, oroimen-galera prebenituz eta hobetuz.

Beste elikagai eta mantenugai batzuk ere aztertu dira, polifenolen multzoari dagozkion antioxidatzaileen iturri direnak: kafea eta tea, ahabiak eta granadak, ardo beltza (resveratrola) edo kurkuina (kurkubina). Orain arte ez da aurkitu “babeslea” efektuaren ebidentzia argirik. Elikagai horien arazo nagusia da biodisponibilitatea edo organismoak polifenolen organismoak duen aprobetxamendua. Hala ere, “in vitro” emaitza itxaropentsuak direla eta, beharrezkoa da haiek ikertzen jarraitzea.

Alzheimerraren aurrean baikor esnatzen diren dietak

Baikortasuna lortzeko puntu nagusietako bat, Alzheimerren aurkako balizko “babeslea” izan daitekeenean datza, dieta-mota jakin batzuetan, azken urteotan arreta eskaini baitzaie. Aztertutako dietetan, dieta mediterraneoa nabarmentzen da, eta hainbat azterketa egiten ditu, bere zeregin neurobabeslea eta paziente hipertentsoentzat egokia den DASH dieta (Dietary Approaches to Stop Hysersion). Orain dela gutxi, MIND dieta (Mediterranean-DASH Intervention for Neuroderative Della y) izeneko dieta berria proposatu da, aurreko biak konbinatzen dituena. Ikus ditzagun zenbait ezaugarri zehatz:

  • Mediterraneoa. Labore ez-finduak, barazkiak, patatak, frutak, lekaleak, fruitu lehorrak eta oliba-olioa. Neurrian jatea: alkohola (ardo beltza).
  • DASH. Barazkiak, zerealak, frutak, esnekiak, lekaleak eta fruitu lehorrak. Neurrian jatea: haragi gorriak, oilaskoa, arraina eta gozokiak. Gantz eta sodio gutxi hartzea.
  • MIND. Barazki-kontsumoa indartzen du, eta animalia-jatorriko gantz saturatuak mugatzen ditu. Barazkiak, lekaleak, fruitu lehorrak, baiak, ale osoko zerealak, arraina, oilaskoa, oliba olioa eta ardoa. Neurrian jatea: haragi gorriak eta prozesatuak eta gozoak. Jan mugatua: janari azkarra, frijituak, gurina, margarina eta gazta.

Beraz, kontuan hartu behar da dieta orekatu baten garrantzia Alzheimerra prebenitzeko, elikagai jakin edo isolatuetan oinarritu gabe. Izan ere, egindako azterketek adierazten dute elikagaiek “babes” handiagoa dutela dieta orekatua osatzen dutenean, modu sinergikoan eta ez bakarka jardunez. Ondorio gehigarri eta elkarrekikodun elikagaien arteko interakzioak izan beharko lirateke. Elikagaien arteko interakzio horrek, dieta baten parte direnean, elikagai edo mantenugai bakar batek erakusten dituen efektuen arteko desadostasuna adierazten du, “in vitro”, “in vivo” edo saiakuntza klinikoetan frogatzen denean. Hori dela eta, bereziki azpimarratu behar da dieta orekatu bat egitea, elikagai jakin baten kontsumoa areagotzea baino.

Alzheimerra prebenitzeko gomendio dietetikoak

Alzheimerraren prebentzioan dietak duen zeregina argituko duten ikerketa berrien zain, nabarmentzekoa da International Conference on Nutrition and the Brain 2013ko uztailean egin zen International Conference on Nutrition and the Brain aditu-talde baten proposamena. Hona hemen zenbait jarraibide:

  • Gantz saturatu eta trans gantz gutxiago hartzea.
  • Haragia eta esnekiak berdura, lekale, fruta eta labore integralez ordezkatzea, dieta oinarri hartuta.
  • E bitamina hartzea dietaren zati gisa, eta ez gehigarri moduan.
  • B12 bitaminaren eguneroko beharrak betetzea.
  • Ariketak erregulartasunez egitea.

Etiquetas:

ALZHEIMER Dieta

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak