Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dietaren eta gogo-aldartearen arteko harremana

Elikadurak pertsona baten zorion-egoeran eragin dezake, balio pertsonalekin bat datorren dieta egiteak sortzen duen bizi-estiloaren eta gogobetetzearen arabera baizik

Pertsona baten umorea eta umorea hainbat aldagairen mende daude: genetika bera, egoera pertsonala, egoera fisikoa eta osasuna, gizarte-ingurunea eta klima. Beraz, utopiaren eta ongizate mentalaren giltza bilatzen saiatzea utopikoa da, gutxienez. Hala ere, badira zenbait mantenugai eta elikagai espezifiko, neurotransmisore eta hormonen ekoizpenarekin edo inhibizioarekin zerikusia dutenak. Gainera, jakina da elikadurak, bizimoduaren osagai gisa, eta haren erlijio-, etika-, gizarte-, politika- eta ekonomia-loturek gogobetetze handiagoa eragin dezakeela, eta, beraz, zoriontasun handiagoa duela haren printzipioak harekin lerrokatzea lortzen duten pertsonengan.

Irudia: Ariwasabi

Triptofanoa, zoriontasunerako bidea?

Dieta eta gogo-aldartea aipatzean gehien entzuten den mantenugai triptofanoa da. Aminoazido hori serotonina izeneko neurotransmisore baten aitzindaria da. Neurotransmisore horrek plazerari eta buru-ongizateari estu lotuta dago. Askotan triptofano ugariko elikagaiak aipatzen dira (arrautzak, esnea, labore integralak, garbantzuak, kakahueteak, platanoa…), baita aldartea hobetzeko irtenbide isolatua ere, baita depresioa ere.

Hala ere, 2016. urtean egin berri den berrikuspen batek dioenez, triptofano ugariko dieta batek eragin positiboa izan dezake umorean, eta horrek eragin handia du umearengan. Hori dela eta, ez dirudi triptofano ugariko elikagai gehiago jateari buruzko gomendio orokor batek umorea hobetzen duenik. Lanean antioxidatzaileek triptofano ona izateko eta ariketa fisikoa serotonina sortzeko duten garrantzia ere adierazten du. Hori dela eta, azken finean, fruta eta barazkitan aberatsa den dieta (horiek dira antioxidatzaileen iturri nagusia), bizimodu aktiboarekin batera, gomendio zorrotzena izaten jarraitzen du.

Tristuraren aurkako txokolatea?

Txokolateak herri-kulturan adorea emateko eta kontsolatzeko ahalmena ematen dio, malenkonia dagoenean. Baina, zenbat da egia? Bada, 2013an argitaratutako berrikuspen sistematiko baten arabera, badirudi ondorio horiek ez daudela batere argi.

Lehenik eta behin, kakao-kontzentrazio handiko txokolatea edo kakao purua izaten dute ondorioek. Hau da, esneduna den txokolate ezagun hori, biztanle gehienek kontsumitzen dutena, ez litzateke sartuko parametroen barruan. Ez du balio edozein txokolate-motarentzat.

Gainera, ez dakigu kakaoaren konposatu bioaktibo horietako zein izan litzakeen ondorio horiek. Baina, gainera, nola bereizten gara substantzia horien ondorioz zer gertatzen den eta gozoki hori dastatzen duen ahosabaian zer plazer duen bereizteko? Esateko oso zaila.

Elikadura, bizimodu eta ongizate mentala

Elikagaien aukeraketa beste balio pertsonal batzuekin lotzen denean, koherentzia horrek ongizate-egoera gogotsua mantentzen laguntzen du. Irentsitako nutrienteen ondorioz zuzenean ez bada ere, “ongi sentitzen da norberak jaten duena”.

Azterketa batzuek dietaren eta gogo-aldartearen arteko harreman sekundario hori nabarmentzen dute, begetarianoetan gertatzen den bezala, haien aukeraketa dietetikoak bere umorea eta aldartea hobetzeko eragina izan baitezake.

Ildo beretik, badira Mediterraneoko eredu dietetiko bati atxikitzearen eta heldu osasuntsuen umorea hobetzearen arteko lotura adierazten duten ikerketak. Dirudienez, burua lasai edukitzeak alderdi hori hobetzen laguntzen du, neurri batean.

Ba al dago umore txarrik?

2013ko Kanadako lan interesgarri batek 6.500 haur baino gehiagoren sentimenduak aztertu zituen bere dietaren osasungarritasunari dagokionez. Zehazki, kezka, tristura eta zoritxarra baloratu zituen. Dieta egokienak dituztenek gutxiago erakusten dituzte sentimendu horiek. Hori beste arrazoi bat da haurren elikadura hobetuko duten osasun publikoko estrategietan lanean jarraitzeko: haur osasuntsuagoak eta zoriontsuagoak izatea.

Laburbilduz, elikagai jakin batzuekin obsesionatu gabe, nahikoa da konposatu bioaktiboetan eta antioxidatzaileetan nabarmentzen diren elikagai ugari jatea (hau da, fruta eta barazkitan aberatsa), iturri osasungarrien ekarpen proteiko egokia eginez.

Ez dago “zoriontasunaren dieta” unibertsala, ezta umore ona bermatzen digun dieta zehatzik ere. Baina badirudi gure bizimoduarekin eta etika pertsonalarekin koherentziaz jatea eragin positiboa izan dezakeela gure aldarteak. Zergatik ez hasi bihar bertan?

Etiquetas:

Dieta emozioak

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak