Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Digestio-ongizatearen piramidea

Idorreria saihesteko, ohituretan aldaketa sinple batzuk egin behar dira, hala nola egunero esne hartzitua hartzea eta barazkiak jatea.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2011ko maiatzaren 26a
img_fruta deshidratada

Astuntasuna, idorreria, sabeleko mina, handitasun-sentsazioa eta gasak dira espainiarren %75i baino gehiagori eragiten dieten digestio-arazo nagusiak, Digestio Aparatuaren Espainiako Fundazioak (FEAD) bermatutako ikerketa baten arabera. Irakurketa positiboa da eragozpen horiek higiene- eta dieta-ohituretan aldaketa erraz batzuk eginez konpon daitezkeela, hala nola egunero esne hartzitu mota bat kontsumitzea eta tartetxo bat egitea fruta gordinei, barazkiei, lekaleei eta fruitu lehorrei ñabardurarik egin gabe. Gomendio horiek digestio-osasunaren piramidean islatzen dira, NUSA programaren bidez eta FEADen laguntzarekin garatutako elikadura-hezkuntzarako tresna baita. Dietaren zainketa higienikoa eta nutrizio-kalitatea funtsezkoak dira digestio-osasunerako, eta hori beharrezkoa da hesteetako infekzioak prebenitzeko. Horixe da, hain zuzen ere, Digestio Osasunaren Nazioarteko Egunaren gaia, Gastroenterologiako Mundu Erakundearen (WGO) ekimena.

Digestio-sistema ona izateko gomendioak

Gaur egungo bizi-erritmo azkarrak estresa eta denbora librea eragiten ditu. Egoera horiek eragina dute osasunean eta, sarritan, hesteetako erritmoa aldatzen dute. Ondorio arrunt eta berehalakoena idorreria da.

Idorreria honako hauen ondorio da: ohitura dietetiko okerrak, ariketa falta, botikak ez hartzea eta hesteetako ohitura txarrak.

Manuel Valenzuela FEADeko lehendakariaren hitzetan, “gehienetan, faktore dietetikoek, ariketa faltak, botikak ez erabiltzeak eta hesteetako ohitura txarrek eragiten dute hori. Elikaduran heztea funtsezkoa da digestio-ongizaterako”. Valenzuelak dioenez, “frutak, lekaleek eta barazkiek, elikagai integralekin batera, beharrezko zuntza ematen dute”. Adituaren arabera, “komeni da egunero bifidobakterioekin hartzitutako esneak hartzea, heste-igarotzea eta digestio-ongizatea kontrolatzeko eraginkorrak direla erakutsi baitute”. Bizi-erritmoa birbideratzeaz gain, idorreria saihestu eta tratatzeko funtsezko urrats bat da elikadura berrikustea eta zuntz kopuru egokia kontsumitzen den atzematea.

Dieta orekatuaren irizpideek egunean 25 eta 30 g zuntz kontsumitzea gomendatzen dute. Digestio-ongizatearen piramideak zenbait aholku higieniko-dietetiko biltzen ditu, digestio-aparatuaren osasuna hobetzeko eta edozein eragozpen saihesteko, hala nola idorreria, hantura eta sabeleko mina eta gas deserosoak.

Egunero: fruta gordina, barazkiak eta osoko zerealak. Zuntz kantitate gomendatua erraz lor daiteke dieta landare-produktu ugarikoa bada. FEADek azpimarratzen du fruta gordinaren eguneroko kontsumoa, hobe azalarekin (ondo garbituta baldin badago), berdura entsaladan edo egosita hartzea eta egunero ogia, pasta eta arroz integralak aukeratzea. Eguneroko aholku gisa, Bifidobakterioekin hartzitutako esne unitate bat edo bi proposatzen ditu, eta, FEADeko lehendakariak adierazi bezala, “heste-igarotzea eta digestio-ongizatea kontrolatzeko eraginkorrak direla erakutsi dute”.

Bifidobakterioekin hartzitutako esneak eraginkorrak direla frogatu da hesteetako igarotzearen kontrolean

Sasoiko fruta jatea aukera ona da: arbeletxekoen (2 edo 3) hiru anoa (150 g errazio bakoitzeko), mertxikak, gereziak (eskukada bat), marrubiak, udareak edo sasoiko sagarrak 10 g zuntz inguru ematen dute, gomendatutako kopuruaren herena. Fruta fresko gutxien jaten den egunean, fruta lehortuen eskukada batekin konpentsatuko da (piku lehorrak, aranpasa lehorrak, mahaspasak, orejoiak). Elikagai horiek, hain pisu txikian (25 g), fruta fresko errazio baten zuntz kantitate baliokidea ematen dute.

Produktu integraletan hasitakoek egunero har dezakete ogi integrala, eta gosariko zereal naturalenak eta zuntz gehien dutenak aukeratu, gailetak bezalaxe. Erraz ohitzen gara pasta eta arroz integrala jatera; izan ere, berehala nabaritzen dira digestio-aparatuko ondorio positiboak, hala nola ebakuazioa hobetzea eta hantura eta eragozpen gutxiago sortzea.

Piramidea likidoen kontsumo ugarian oinarritzen da, modu naturalenetan, hala nola ura, infusioak edo landare-saldak. Dietako zuntz kantitatea handitzeko, behar adina likido hartu behar da beti, zuntza ez trinkotzeko eta kontrako efektua eragiteko, hau da, idorreria larriagotzen duen masa gogortzeko.

Bi egunetik behin: lekaleak eta fruitu lehorrak. Bi elikagai horiek zuntz asko dutelako eta nutrizio aldetik merezi dutelako nabarmentzen dira (fitosterolak, landare proteinak, mineralak, fruitu lehorren kasuan gantz asegabeak…). Horiek direla eta, ezin hobeak dira digestio aparatua zainduz osasuna sustatzeko. Lekaleak astean behin baino gehiagotan jatea gomendatzen da (bi egunean behin), egosita, gisatuen ordez. Sendabidea are hobea izango da barazkiekin nahastu eta osagai koipetsurik (odolkia, urdaia eta txorizoa) ez badute.

Fruitu lehorrak maiz kontsumitzea digestio-aparatuaren osasuna hobetzeko konponbide egokia da, zuntz asko duelako.

Fruitu lehorrei dagokienez, FEADek zuntz ugariko elikagai horiek ordu artean kontsumitzea proposatzen du, jogurtarekin nahastuta edo entsaladan. Hona hemen fruitu lehorrak eguneroko elikaduran txertatzeko ideia batzuk: gosariko zerealei eranstea, fruitu lehorrak dituzten ogiak aukeratzea, arroz eta pasta errezetei fruitu lehor sorta bat gehitzea, gozokiak prestatzea (bizkotxoak, magdalenak, fruta erreak edo konpotak). Gozagarria da fruitu lehorren kremaz igurtzitako ogi txigortua, hala nola kakahuetearena, edo tahinia, sesamo hazien pasta.

AGUR LAXANTEEI

Idorreria digestio-gaitz arruntenetako bat da. Hala ere, irizpide mediko edo dietetikorik gabeko laxanteak erabiltzeak kontrako eragina izan dezake, eta idorreria prebenitu edo tratatu beharrean, ondorioak larriagotu.

Laxante talde ugari daude: masa prestatzaileak, emolienteak, osmotikoak, hesteetako mugikortasunaren estimulatzaileak, azukreen eratorriak edo ondestetik datozen laxanteak, besteak beste. Horietako bakoitzerako, espezialistak emango ditu behar diren argibideak, eta kasu bakoitzean tratamenduaren dosia eta iraupena zehaztuko ditu. Gainera, albo-ondorioak nabarmenak dira. Batzuek mendekotasuna sortzen dute, eta idorreria areagotu egiten da hartzeari uzten diotenean edo ohi baino gutxiago hartzen direnean. Beste batzuetan, horiek kontsumitzeak albo-ondorioak sortzen ditu, hala nola sabeleko mina, goragalea, flatulentzia edo gorozki likidoak.

FEADetik, digestio-ongizatearen piramidearen irudi grafikoaren bidez, mediku espezialistak berariaz adierazten ez baditu libragarriak ez hartzeko aholkua ematen da.

BIZITZA AKTIBOA ETA ERREGULARTASUNA KOMUNERA JOATEAN

Piramideak balio bera ematen die elikadurari eta bizimodu aktiboari buruzko aholkuei. Horregatik, egun bakoitzeko dieta landare-produktuez aberatsa izatea gomendatzen denez, egunean gutxienez 30 minutu ibiltzea gomendatzen da, eta aktibo izatea lanaldian dauden guztietan. Ideia hori gauzatzeko, igogailua hartu ordez eskailerak igo, lanera oinez joan, erosketak egitera edo haurrak eskolara jasotzera oinez joan, etab.

FEADen arabera, ariketa fisikoak edozein pertsonaren eguneroko bizitzaren parte izan behar luke; beraz, hobe da bizikletaz ibiltzea, korrika egitea edo igeri egitea denbora gutxian, baina egunero, aste barruan noizbehinkako jardueraren bat egin beharrean.

Era berean, komunera joatean erregulartasuna lortzen da, baldin eta, ohitura gisa, otorduetatik 10 edo 15 minutu geroago gordetzen badira horretarako.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak