Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dukan umezurtzak, zer egin dieta bat modan dagoenean?

Dieta miragarrietatik, promesa magikoetatik eta arrisku nutrizional arriskutsuetatik urruntzeko bost urrats

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2014ko otsailaren 25a
img_dukan filete hd Irudia: Eric Chan

Milioika lagunek egin zuten azken urteetan dieta miragarria, “Dukan dieta”, asmatzailearen abizena duena. Erraiztu egin zuten, eraginkorra eta osasungarria zelako edo, gutxienez, osasunerako arrisku larririk ez zuelako. Azkenean, Pierre Dukan Medikuntzan doktore zen. Baina pertzepzioa aldatu egin da. Orain bere egilea bere herrialdeko Medikuen Elkargotik bota dute, eta dietista-nutrizionisten kontsultetara joaten ziren pertsonak, etapa berri honi aurre egiteko laguntza eske. Zer egin behar da hilabete edo urtetan metodo eraginkor eta kaltegarriren bat jarraitu izan denean? Nondik hasi? Nola saihestu beste iruzur nutrizional baten biktima etorkizunean? Hurrengo artikuluak lehen bost urratsak marrazten ditu.

Img dukan filete
Irudia: Eric Chan

1. Medikuarengana joan

“Dieta miragarria” egin bada, litekeena da kalteren bat eragin izana maila organikoan. Hala, dietista-nutrizionista egingo duen lehen galdera da medikuarengana joan ote den, egoera orokorra azter dezan. “Yoyó efektua” delakoa, dieta zorrotzen bidez pisua azkar galtzean gertatzen dena, gerora berreskuratzeko, osasunari kalte egin diezaioke. American Oescitity Treatment Association erakundeak, ‘Pazientearen eskubideen gutunean’, adierazten du “pazienteek eskubidea dutela pisua azkar galtzeko, osasun-arazo larriak eragin baititzakete”. Arazoak izan daitezke, besteak beste, hipertentsioa, arrisku kardimetabolikoa handitzea edo behazun-harriak, eta baita garaiz hiltzeko arrisku handiagoa ere, obesitatea prebenitzeko eta tratatzeko gida batek zehazten duenez, Scottish Intercollegiate Guidelines Network-ek sinatuta.

2. Berriz heztea

Musika-irakasle batek ez badu bakarrik entzuten, ikasleak desafintzera behartzen baititu, zentzuzkoena da ikasle horiek maisuaz aldatzea. Aurreko irakasleak sustatutako ohitura txarrak berrikusi beharko ditu berriak, ikasleek pixkanaka-pixkanaka alde egin dezaten. Horrelako zerbait gertatzen da dieta miragarriekin eta haien “guruekin”: okerreko kontzeptuak (pisu idealarena, adibidez) eta itzultzeko ohitura zailak (baina ezinezkoak) desheztea eta ezartzea. “Dukan dietaren” akats nagusietako bat da “proteinen kontsumoan oinarrituta” dagoela, liburuan irakurri denez. Ez da metodo honetarako bakarrik, obesitatea tratatzeko dieta alternatiboetan ohikoa den zerbait baizik.

Hala, dieta heterodoxoa deitzen zaien gaixoak dietista-nutrizionista batengana jotzen duenean, horrek konbentzitu beharko du populazioak proteina gehiegi irensten dituela, eta, batez ere, dieta gorriko kontsumo handia sustatzen duenak ez dituela arriskutik salbuetsiko. Zuntz gutxi hartzeak ere arriskua ekar dezake, hau da, EROSKI CONSUMErek argitaratutako “Zuntz dietetikoa: osasunerako elikagaia” artikulura zabaltzea.

3. Dieta osasuntsuaren bolumena igo

Nutrizio arloko adituen helburua ez da hainbeste biztanleria adeltzea, baizik eta gorputzaren pisua ez handitzea. Horretarako, denbora luzez jarraitu behar da (ez aste batzuetan edo hilabete gutxi batzuetan, “dieta miragarriekin” gertatzen den bezala) dieta osasungarria, ariketa fisikoarekin batera. “Yoyó efektua” delakoak pisua galtzea zailtzen du, hainbat arrazoirengatik. Hori dela eta, dietista-nutrizionistak arrakasta galaraziko du, dieta zorrotzei eta desorekatuei jarraitu ondoren pisua pixkanaka handitu egiten baita. Elikabide osasuntsu batek, Elisabet Wirfält doktoreak (Food& Nutrition Research aldizkaria) koordinatutako zientzialari-talde batek, hiru ezaugarri hauek betetzen ditu:

  • Landare-elikagaien kontsumoan oinarritzen da, hau da, fruta freskoak, barazkiak, barazkiak, lekaleak, fruitu lehorrak eta, nola ez, osoko zerealak (osoko arroza, pasta integrala, osoko ogia).
  • Arrainaren presentzia txikiagoa da (ohikoa bada ere), gantz gutxiko esnekiak eta landare-olioak.
  • Elikagai hauen ekarpena oso baxua da: labore finduak (pasta zuria, ogi zuria, arroz zuria, etab.), azukrea edo elikagai azukretsuak (opilak, gozoak, edari azukretsuak), eta haragi gorriak eta prozesatuak.

4. Ariketa fisikoa areagotzea

Baliteke dietak muskulu-masa galtzea eragin izana; horregatik, oso gomendagarria da pazienteak egiten duen ariketa fisikoaren kantitatea handitzea. Horrek kaloria-gastua igoko du, baina muskulu-masa ere handitu egingo da; etorkizunean pisua lortzeko aukerak murriztuko ditu horrek, eta pertsonaren egoera orokorra hobetuko du. 2012an Espainiako Familiako eta Komunitateko Medikuntzaren Elkarteak adierazi zuenez, “botika unibertsal bat da, albo-ondorio gutxi eta kostu txikia dituena”.

5. Espiritu kritikoa elikatzea

Azkenik, beharrezkoa izango da pazientearen espiritu kritikoa heztea, berriz ere ez erortzeko dieta oinarririk gabeko sarerik. ‘Dieta miragarriak detektatzeko testa’ artikuluak honako arrasto hauek ematen ditu dieta bat iruzurrezkotzat noiz sailkatu daitekeen detektatzeko:

  • Emaitza azkarrak agintzen dituzte.
  • Emaitza harrigarriak edo “magikoak” (“mirarizko sendaketa”, “osagai sekretua”, “antzinako erremedioa” edo “koipe-erregailua”) agintzen dute.
  • Debekatuta dago elikagai edo elikagai multzo bat kontsumitzea.
  • Elikagai “onak” eta “txarrak” eskaintzen dituzte.
  • Kontakizunak, istorioak edo testigantzak aurkezten dituzte sinesgarritasuna emateko (“30 milioi pertsona argaltzeko dieta” edo “Maryk minbizia bizitu du minbiziari esker”).
  • Osasun-profesional kualifikatuen parte-hartzerik gabe, autoadministratu edo ezar daitezke (egin ezazu zuk zeuk).
  • Elikagai jakin batzuei “balentriak” egozten dizkiete (“omega-3 gantzak” edo “proteinek asko asetzen dute”).
  • Dieta edo metodoa sustatzen duenak saltzen dituen “prestakinak” kontsumitzen dituzte.
  • “Prestakinak” seguruak direla iradokitzen duten baieztapenak dituzte, “naturalak” direlako.
  • Kontsumitzen diren prestakinek (dieta-osagarriak edo antzekoak) oso kostu handia dute, baldin eta emaitza berberak lortzen baditugu elikagai arrunten bidez.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak