Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

E bitamina, antioxidatzaile ahaltsua

Erradikal askeak neutralizatzen ditu eta eritasun degeneratibo, kardiobaskular edo minbiziari aurrea hartzen laguntzen du

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Igandea, 2007ko maiatzaren 13a
Img almendras Irudia: Dan McKay

E bitamina liposolubleen multzokoa da, eta ezaugarri kimikoengatik gantzetan disolbagarriak dira. Funtsezkoa da, baina gehiegi kontsumitzea kaltegarria izan daiteke, organismoan gordetzen baita. Gainera, antioxidatzailea da. Zelula-mintzak babesten ditu, eta zelulak, proteinak, lipidoak eta material genetikoa oxidatzea eragozten du.

E bitamina gantz- edo gantz-ehunean, gibelean eta muskuluan metatzen da, eta, proportzio txikiagoan, emakumeen eta gizonen sexu-organoetan, eta zenbait odol-zelulatan, hala nola globulu gorrietan (eritrozitoak) edo zurietan (plaketak).
E bitaminaren barruan, zortzi konposatu (isomeroak) bereizten dira: lau tokoferol eta lau tokokohirol. Isomero terminoak esan nahi du formula molekular bereko konposatuak direla (atomo kopuruari eta motari dagokienez), baina egitura-formula desberdina dutela eta, beraz, propietate desberdinak dituztela. Alfa-tokoferola E bitaminari eman zaion izena da, naturan gehien erabiltzen den isomeroa eta eragin bitaminiko handiena duena.

Bi batean: bitamina eta antioxidatzailea

Dualtasunagatik nabarmentzen da, bitamina antioxidatzailea izateaz gain. Bere funtzioen artean, organismo osoko zelula-mintzak oxidaziotik babesten ditu, bereziki nerbio-sistemako zelulak, sistema kardiobaskularra, globulu gorriak eta muskulu-zelulak. Eragin antioxidatzailea duenez, arnasketa-prozesuan sortutako erradikal askeak neutralizatzen dituenez eta zelulen, proteinen, lipidoen eta material genetikoaren (DNA, RNA) oxidazioa ekiditen duenez, garrantzitsua da gaixotasun degeneratiboen, kardiobaskularren edo minbiziaren sorreran eta garapenean duen prebentziozko eginkizuna.

E bitamina faltak muskulu-endekapena, anemiak eta arazo neurologikoak edo ugalketa-arazoak eragin ditzake.

Mekanismo metaboliko konplexuen bidez E bitamina egoki emanez gero, A bitaminaren beharra murrizten da eta beta-karotenoen eta C bitaminaren eragin antioxidatzailea errazten du. Gantz-azido poliasegabeen metabolismoan peroxidoak (erradikal askeak) sortzea ere eragozten du. Beste ezaugarri nabarmen bat sistema immunologikoaren erresistentzia areagotzea da, haren gehigarriak eman ondoren zenbait saiakuntza kliniko egin baitira.

Dosi handiak hartzea ere aztertzen da, ugalkortasunean ongarri izan daitezkeelako. Ikerketak hipotesi honetan oinarritzen dira: antioxidatzaileen ekarpen egoki batek emakumearen ugalketa-gaitasuna hobetu dezake, erradikal askeen oxidazio-estresari aurre egiten baitio, zeina onuragarria izango bailitzateke haurdunaldiaren aurretik eta bitartean.

Gizonen kasuan, ekarpen egoki bat espermatozoideen jarduera handiagoarekin eta semenaren kalitate hobearekin lotzen da, nahiz eta gizakietan lortutako emaitzak oraindik ez diren erabakigarriak. E bitamina duten produktuak saltzen dira, mahats-izpien eragin kaltegarriari aurre egiteko azala mantendu eta sendotzeko osagarri antioxidatzaile gisa, nahiz eta eguzki-babesle gisa duen zeregina ez den segurua eta oraindik aztertzen ari den.

Urritasuna saihesteko elikagaiak

Helduen E bitaminaren eguneroko beharrak 10 mg-tik 12 mg-ra bitartekoak dira. Kopuru hori kalkulatzeko, hamar koilarakada oliba-olio, bi ekilore-olio edo bi eskukada (50 gramo) almendra edo hurrekin egiten da. Defizita izateko arriskua handiagoa da haur goiztiarretan edo gorputz-pisu gutxikoetan, baita fibrosi kistikoa duten edo behazun-hodietan buxadura duten haurretan ere. Gantzak gaizki xurgatzen direnean, bitamina hori ere falta da.

Horien falta ohikoa ez den arren, abitaminosien kasuak honako hauekin lotzen dira: globulu gorriak suntsitzea, muskulu-endekapena, ugalketa-arazoak eta nerbio-bulkadak gaizki gidatzearen ondoriozko arazo neurologikoak. Elikagai hauek aukeratzeak bitaminaren kontsumo segurua bermatzen du gomendatutako kopuruan: lehen presioko oliba-olioak hotzean, soja-olioa, hosto berdeko barazkiak eta fruitu lehorrak, eta galorratza edo olioa dietaren osagarri gisa.

Osagarri-beharra

E bitamina gehiago ematea gomendatzen da kirolarientzat, eragin antioxidatzaileak lesio-arriskua gutxitzen baitu. Elikadura-ohituren arabera, hobea izan daiteke gehigarri gisa gantzak gaizki xurgatzen dituzten pertsonentzat eta horiekin lotutako digestio-alterazioak dituztenentzat. Halaber, baliteke erretzaileen kontsumoa handitu behar izatea.

Tabakoaren keak, gantz poliasegabeetan (fruitu lehorrak, hazi-olioak edo arraina) aberatsegia den dietak eta C bitaminaren urritasunak bitamina horren beharra areagotzen dute antioxidatzaile gisa.

KONTSUMO-NEURRIAK

Burdina eta E bitamina gehiago eta aldi berean eman behar izanez gero, banandu egin behar dira biak, zortzi ordutan gutxienez. Baterako hartuneak bi konposatuen xurgapenari eta aprobetxamenduari eragiten die. E bitamina-dosi handiek arteria-presioa handitu dezakete hipertentsioa duten pertsonengan. Edozein gehigarri hartu aurretik, espezialista bati galdetu behar zaio.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak