Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

E bitamina sintetikoaren gehigarriak hartzeko arriskua

Zenbait dositan E bitamina sintetikoa hartzea, dietaren osagarri gisa, arriskutsua izan daiteke osasunerako.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2011ko abenduaren 01a

Nutrizio-osagarriak, jende askorentzat, elikadura on baten gabeziak orekatzeko modu erosoa dira, bai janaria prestatzen trebea delako, bai zenbait elikagai gustukoak ez direlako. Baina neurriz kanpoko edo aholkurik gabeko erabilerak kontraindikazioak eta albo-ondorioak izan ditzake, eta horiek arriskuan jartzen dute giza osasuna. Horixe da E bitamina sintetikoaren kasua, prostatako minbizia izateko arriskua areagotu baitezake, SELECT saiakuntzaren arabera. Estatu Batuetan, 60 urtetik gorako pertsonen %50ek baino gehiagok E bitamina duten gehigarriak hartzen dituzte, eta, askotan, gehiegizko dosia. Espainiako gizartean ez da hain datu zehatzik ezagutzen, baina argi dago nutrizio-osagarrien salmenta eta sustapena handitu egin direla, herritar gehienek ez baitute ez kontrolik ez aurretiazko aholkularitzarik. Gero eta eremu handiagoa da argaltzeko saltzen diren produktuena, eta horietako asko iruzurrezkoak eta arriskutsuak dira.

E bitamina sintetiko gehiegi kontsumitzearen arriskuak

Img capsulas1
Irudia: vinodvv aka vcube

Zenbait antioxidatzailek minbizia izateko arriskua murrizteko izan dezaketen interesari buruzko datu prekliniko, kliniko eta epidemiologikoek —alfa-tokoferola, beta-karotenoa eta selenioa, hain zuzen— gaixotasun hori prebenitzeko ausazko saiakuntza kliniko handiena garatzera eraman zuten: SELECT azterketa (Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial). Saiakuntza horretan, 35.000 gizonek parte hartu zuten, eta hiru talde osatu ziren, ahotik selenioa (200 mg/egun L-selenometionina), E bitamina (400 IU/egun, rac-alfa-tokoferol azetatoa) eta selenioa eta E bitamina konbinatuz, kasu bakoitzean plazeboarekin alderatuz. Ikerketaren emaitzen arabera, E bitamina sintetikoaren gehigarriak hartzeak nabarmen handitzen du gizon osasuntsuen artean prostatako minbizia izateko arriskua.

Eragin kaltegarri hori ez zen lotu selenioa irenstearekin, ez eta selenioa eta E bitamina batera hartzearekin ere. Konbinazio horiek modu herrikoian erabili ziren, izan zitzakeen eragin babesgarri antioxidatzaileengatik. Bestalde, AEBetako Cleveland Klinikako Urologia Saileko Eric Klein adituak eta ikerketaren egileetako batek adierazi dutenez, bost urte baino gehiagoko jarraipenaren ondoren, SELECT adierazi du “ez agente bakar batek, ez E bitaminak, ez selenioak, ez osagarri konbinatuek ez dute eragotzi prostatako minbizia garatzea”.

E bitamina eta selenio ugariko dieta

Landare-olio guztietatik, ekilore-olioa da E bitamina gehien duena.

E bitaminaren erreferentziazko dieta-irensteak (AEI) Espainiako biztanleentzat (FESNAD, 2010), bai gizonentzat bai emakume helduentzat, egunean 15 miligramo dira (UI Nazioarteko Unitate 1=0,67 miligramo alfa-tokoferol).
Selenioaren kasuan, AEIak 55 mikrogramokoak dira bi sexuetan. Antioxidatzailetan, E bitaminan eta menuetako selenioan aberatsenak diren elikagai naturalak aukeratzen ikasi nahi bada, ez da falta behar:

  • Ekilore-pipita, hurrak, almendrak edo garbantzu txigortuak.
  • Galorratza, E bitaminan aberatsa den osagarri dietetiko naturala (21 mg E bitamina 100 gramoko). Zukuei, entsaladei, barazkiei edo kremei gehitu dakieke.
  • Oliba-olio birjina estra (lau koilarakada egunean).

Olio guztietatik, ekilorearena eta oliba-olio birjina estrarena dira E bitamina gehien dutenak. Horrenbestez, zopa-koilara batek ekilore-olio ia guztiak betetzen ditu mikronutriente horrek. Elikagai horiekin aberastutako produktu manufakturatuak ere ohikoak dira, eta eskura dituzte. Elikagaien Segurtasunerako Europako Agentziak (EFSA) osagai horiei esleitutako eta produktu horietako askoren etiketetan agertzen diren adierazpen osasungarriak arautzen ditu, kontsumitzaileen arteko nahasketa saihesteko.

Selenioaren bidez gotortutako produktuek, duela urte batzuk, mineral horri metal astunen ekintza toxikotik babesteko gaitasuna ematen zioten, larruazalaren, ilearen eta azazkalen osasun-egoera onari eusteko eta artikulazioetan ondorio positiboak izateko. Hala ere, ustezko ekintza horiek guztiak ez dira izan zientifikoak eta behar bezala frogatu EFSAren arabera, eta gaur egun onartezinak dira. Oxidaziozko kaltearen aurkako babesean eta sistema immunologikoaren funtzio arruntean selenioak duen zeregina ezagutu eta onartu da.

LIKOPENOA ETA PROSTATAKO MINBIZIA

Adituek egiten duten gogoetetako bat da oso konplexua dela minbiziaren prebentzioa dietaren bidez egitea, eta sakon aztertu behar direla jaten diren elikadura-ohiturak eta elikagai-motak, bai eta irensten diren beste osagarri dietetiko batzuk ere, elikagaietan, fitokimikoetan edo landare-estraktuetan oinarrituak. Iritzi hori saiakuntzek babesten dute, eta horietan prostatako minbiziaren kontrako babes-efektua hauteman da, bai kaloria-murrizketarekin bai hauts-tomatearekin lotuta, baina ez bakarrik likopeno puruarekin.

“Prostate Cancer Prevention Trial” delakoaren arabera, likopenoa gehiago edateak ez du zerikusirik prostatako minbiziaren prebentzio handiagoarekin. Froga berri horien aurrean, eta mezu nahasiak saihesteko, saiakuntzaren egileek zientzialariei eta ikusleei eskatzen diete uler dezatela likopeno dietetikoak prostatako minbizia izateko arrisku txikiagoa izatea babesten zuten lehen azterketak ez direla berregin ondorengo azterketetan, non likopenoa biomarkatzaile serikoen bidez hartzea erabaki baita. Beraz, ezin da gomendatu likopenoa hartzea agente kimioprebentibo gisa.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak