Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Edari azukretsuak ordu artean, ohitura osasungaitza

Edari azukretsuak hartzearen eta gehiegizko pisuaren arteko loturari buruzko ebidentziak daude, haurrei ordu artean kontsumitzeari uko egiteko.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2009ko urtarrilaren 27a

Familia askotan ohikoa da zuku- edo freskagarri-edalontzia, otorduei laguntzeko. Gurasoek duten ohiturari erantzuten dio, eta seme-alabek edari horiek hartu dituzte, ura beharrean, janarietan. Ohitura hori ez da oso osasungarria, kontuan hartzen badugu azukredun edariek kaloria gehiago ematen dizkiotela haurren dietari, eta, askotan, azukre horiek saturatuta egoten direla. Baina badirudi osasunerako txarra dela haur eta nerabe askok edari azukretsuak hartzeko duten ohitura, zukuak edo freskagarriak, ordu artean.


Ameriketako Dietista Elkarteak (ADA), Ameriketako beste osasun-erakunde batzuekin batera (Harvardeko Osasun Publikoko Eskolako Nutrizio Saila, esaterako), janarietatik kanpo edari azukretsuak edaten ohituta dauden haurrek gehiegizko pisua izateko duten arriskuaren berri eman dute bi txostenetan. Horrelako edariak, freskagarriak bereziki, funtsezko faktorea izan daitezke obesitatean, azukre erantsi asko baitute eta asetasun-ahalmen txikia baitute. Hori dela eta, kontsumo hori ez da konpentsatzen, eta hurrengo jatorduan gutxiago hartzen da.

Edari azukredunak eta obesitatea
Haurren obesitate-tasa gero eta handiagoari buruzko datuen larritasuna dela eta, osasun-profesionalek xehetasunez aztertu behar dituzte adinari dagozkion ohitura dietetiko guztiak, gurasoek edo aitona-amonek ikasitakoez gain, obesitatearen garapenean duten inplikazioa ezagutzeko. Jakina eta ezaguna da gosari urri edo nuluaren eta obesitatearen arteko lotura, hormona-erregulazioa eta asetasun-mekanismo naturalak aldatzen baititu.

Susmoa da edari azukretsuek, freskagarriek edo zukuek, neurri batean gizentasunari laguntzen diotela.

Zentzuzkoa da pentsatzea gehiegizko produktu koipetsuak, gozoak eta gaziak, denak ere oso energetikoak, eta fruta eta barazki freskoak, haurtzaroko ohitura tipikoak, haurren obesitatearen alde daudela. Susmoa da, halaber, edari azukretsuek, freskagarriek edo zukuek, neurri batean gizentasunari laguntzen diotela, baina azken urteetan baino ez dira hasi elkarte hori ikertzen.

Ameriketako Dietisten Elkarteak eta Harvardeko Osasun Publikoko Eskolako Nutrizio Sailak, beste osasun-erakunde batzuen artean, gai horri buruzko azterketa osoenak egin dituzte AEBn, eta uste da dietan azukre gehiago hartzea eguneko energia guztiaren %15,8 dela. Jakina da azukre horien iturri dietetiko nagusia freskagarriak eta antzeko edariak direla, hala nola burbuilarik gabeko fruta-zukuz azukredun edariak, haurrei hainbeste gustatzen zaizkienak. Azken 25 urteotan, pertsona bakoitzak 83 kcal gehiago izan ditu egunean, eta horrek, epe luzera, pisua handitzea ekarri du.

330 ml-ko freskagarri-lata batek 150 kcal inguru ematen ditu, 35 g azukre (3-4 zorro). Azukre horiek ohiko dietako kaloriei gehitzen bazaizkie beste elikagai batzuek azukre gutxiago hartu gabe, pisua 5 eta 7 kg artean handitu liteke urtean.

Harvardeko Osasun Publikoko Eskolako Nutrizio Sailak azterketa bat egin zuen, edari azukretsuen kontsumoaren eta haur eta nerabeen artean gehiegizko pisuaren arteko loturaren egungo ebidentzia aztertzeko. Kalitate ikertzailearen arabera hautatutako 30 argitalpenek lotura positiboa dute. Azterketa garrantzitsuenen artean dago “Growing Up Today Study” (GUTS), National Health and Nutrition Estudiation Surveys (NHANES II) erakundeko erizainek egina, eta 9 eta 14 urte bitarteko 16.800 haur eta neraberen lagina hartu zuen.

Azterketa horrek (“Gaur hazten”) edarietan gehitutako azukre kontsumoa pisu handiagoarekin lotu zuen, bereziki nesketan. Nahiko ebidentzia dago edari azukretsuen kontsumoaren eta gehiegizko pisuaren arteko loturari buruz, bizimodu osasungarri gisa ez kontsumitzeko.

Asetze-efektu txikiagoa
Elikagaiek loditasunean duten zereginari dagokionez, zientzialariek, ikertzaileek, nutrizionistek eta elikagaien teknologoek, beren nutrizio-osaeragatik (gantz gehiago, azukre gehiago edo kaloria gehiago) arazo gehiago sortzen dituzten elikagaiei buruz hitz egiten dute. Halaber, zalantzan jartzen da noraino izan daitekeen desberdina ondorio fisiologikoa, asetasunean, adibidez, elikagai bera kontsumitzean, kaloria eta azukre-kontzentrazio berarekin, hartzen den egoeraren arabera. Dirudienez, ez du asetzen duen eragin bera fruta osorik zuku gisa hartzeak, edo kaloria eta azukre berberak pastel (solidoa) edo edari (likidoa) gisa hartzeak.

Harvardeko Osasun Publikoko Eskolako Nutrizio Sailak egindako azterketa tematikoan, Purdue Unibertsitateko (AEB) Elikagaien eta Nutrizioaren Saileko DiMeglio eta Mattesen azterketaren berri ematen da. ), karbohidrato-karga bera duten elikagai solido eta likidoek dietan eta gorputz-pisuan dituzten eragin diferentzialak dokumentatzeko. Ikerketak erakutsi zuenez, edari azukretsuen kontsumoa pisua handitzearekin lotu zen, eta ez da hala gertatu kaloria eta azukre karga bera elikagai solido gisa hartu ondoren.

Beste ikerketa askok erakutsi dutenez, azukreek elikagai likido gisa duten asetasun txikiagoari zor zaio pisua handitzea. Ikusten denez, edari azukretsuak, edozein motatakoak direla ere, ez dira konpentsatzen hurrengo bazkarian kantitate eta energia gutxiago janda. Horregatik, epe luzera, edari azukretsuak ordu txikietan hartzeko ohitura horrek pisua handitzea ekar dezake.

Bestalde, edari azukretsuak indize gluzemiko handiko elikagai likido gisa sailkatzen dira (IG), eta, horren ondorioz, azkar handitzen da odoleko glukosa-maila postprandialean (irentsi ondoren), eta murriztu egiten da intsulinarekiko sentikortasuna, zeina funtsezkoa izan baitaiteke epe luzera diabetesa izateko.

FRUKTOSADUN EDARIAK

Floridako Unibertsitatean (AEB) egindako ikerketa batean eta “European Journal of Nutrition” aldizkarian argitaratu denez, fruktosarekin gozatutako edarien kontsumoa sakarosarekin gozatutako edarien kontsumoa baino gehiago loditasunarekin lotzen da (azukre arrunta). Dirudienez, fruktosak zelulek energia sortzeko azukrea eta beste mantenugaiak erabili eta metatzeko erabiltzen dituzten mekanismoen erregulazioari eragiten dio, eta obesitatea, sindrome metabolikoa eta 2. motako diabetesa garatzeko arriskua areagotzen du.

Hala ere, elkarte hori berresteko ikerketa gehiago egin behar dira, elikagai-industriak fruktosa (frutetatik edo artotik ateratakoa) erabiltzeko interes berezia baitu freskagarriak, gozoak eta gozoki prozesatu ugari gozatzeko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak