Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Edari begetalak: zergatik ezin dituzte ordezkatu esnekiak

Edari begetalek proteina, gantz, D bitamina, burdina eta kaltzio gutxiago ematen dute, esneak baino, baina ez dute kolesterolik ez laktosarik

Irudia: rawpixel

Zuria eta botilatan? Pentsatu, erantzun baino lehen: denbora batetik bestera ez da esnea bakarrik. Supermerkatuak, berriz, esne-produktu antonomasiaren antza duten edariez gainezka daude, baina ez dira. Izan ere, ez dute inolako animaliarik. Edari begetalak dira: soja, almendra, oloa, arroza... "Uretan disolbatutako eta desintegratutako landare-esekidurak, behi-esnearen antzeko itxura dutenak", Cork Unibertsitateko (Irlanda) zientzialariek egindako 2017ko azterketa batek zehazten duenaren arabera. 2017an, Europako Batasuneko Justizia Auzitegiak, nahasketarik ez izateko eta gauzetara deitzeko, erabaki zuen landare-produktu hutsak ezin zirela merkaturatu "esnea" izenarekin. Izan ere, desberdinak dira. Zertan? Azalduko dugu.

Gero eta erakargarriagoa da biztanleriaren sektore zabal batentzat, gero eta edari begetal gehiago eta esne gutxiago saltzen direla ikustean. Espainian, azken bi hamarkadetan, esnekien kontsumoa% 20 jaitsi da (2000. urtean lau milioi tona baino gutxiago), eta, aldiz, landare-edariak 164.000 tonara iritsi dira. Azken horien salmentak 14.000 milioi eurotik gorakoak izan dira mundu osoan, Innova Market Inssights merkatuen ikerketa-enpresaren arabera. 2017an, almendra-edarien salmentak% 38,9 hazi ziren gure herrialdean, eta olanoarenak% 31,8, Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura Ministerioaren datuen arabera.

Propietate oso desberdinak

Irudia: matka_Wariatka

Zergatik nahiago ditu gero eta pertsona gehiagok esneak? Edari begetalek gutxiago gizentzen dutela uste izan arren, hobeto itsasten dira -laktosaren aurkako intolerantzia ez dagoena-, eta ingurumenerako osasungarriagoak edo hobeak dira, eta, ondorioz, esnearen ordez, produktu horiek erabiltzen dira.

Parametro horien atzean parekatze bat dago, baina "ez dira produktu konparagarriak, ez nutrizionalak, ez organoleptikoak", dio Nerea Segurak, Euskal Herriko Dietista-Nutrizionisten Elkargo Ofizialak (Codine-Edineo). "Oro har, edari begetalek proteina, gantz, D bitamina, burdina eta kaltzio gutxiago ematen dute, eta ez dute kolesterolik, ez laktosarik". Hori guztia, Segurak dioenez, "ez du zerikusirik zerealetik erauzitako likidoak fruitu lehorrarekin, frutarekin edo haziarekin. Propietate desberdinak dituzten elikagaiak dira, eta, beraz, uretan esekitako mantenugaiak oso desberdinak dira landare motaren arabera".

Zer gertatzen da kaltzioarekin?

Esnea da kaltzio-iturri nagusietako bat, bizitzako etapa guztietan garrantzitsua, hezur eta hortz sendoak izateko. Mikronutriente hori beste elikagai batzuetatik lor badaiteke ere (arrain txikiak hezurrarekin jaten baditugu, lekaleak, fruitu lehorrak, haziak edo hosto berdeko barazkiak), esne baso baten kaltzioa bi garbantzu-plateren eta seamo-koilaratxoen baliokidea da.

Gainera, proteinatan aberatsa da, soja edariak bakarrik har dezakeen kopuru batean; suero eta kaseina ugari dauka, eta ariketa egin ondoren, adibidez, muskuluen hazkundea suspertzen du. D bitamina (hezurren osasuna laguntzen duena) esnekien beste ekarpen bat da, burdina, potasioa eta kaltzioa bezalako mineralekin batera: "Eduki eta bioerabilgarritasun handiagoa du, hau da, hobeto aprobetxatzen da", argitu du nutrizionistak.

Esneak animalia-jatorriko gantza ematen du, kolesterolarentzat okerragoa dena; hala ere, behi baten esnearen gantza ez da gauza bera aire zabalean (gantz profil hobearekin) bizi dena ukuilu batean itxita bizi dena baino, eta pentsuz elikatzen da.

Edari begetalak ez al dira hain indigestiboak?

Edari begetalak hobeto itsasten direla dioen ideiari dagokionez, "ez dago esnea indigena den ebidentziarik", Seguruaren arabera. "Jakina, edari begetalak ia ura direnez, ez dute digestio handirik behar". Nolanahi ere, digestibilitatea oso aldakorra da, eta beste zein elikagairekin batera kontsumi dezakegu? (ez da gauza bera galleta batekin konbinatzea - produktu gantzatsua, txonia - fibrosia).

Intolerantzia izanez gero (sendagile batek behar bezala diagnostikatua), nutrizionistak laktosarik gabeko esnea aukeratzen du, esnearen gainerako mantenugaiei eusten baitie.

Elikagai osagarriak

Oro har, eta "ezinbesteko elikagairik ez dago, ura eta edoskitzaroan funtsezkoak direnak izan ezik", eta elikagaiak produktu-sorta zabal batetik lor daitezke (betiere, jakin badakigunez zein eta nola konbinatu behar diren modu egokian). Nerea Segurak dioenez, "edari begetalek (azukre erantsirik gabe) lagundu diezagukete gure elikadura osatzen, baina ez baduzu murrizketarik, esnea elikagai nutritiboa da, kalitate oneko elikagaiak ematen dizkiguna eta bioerabilgarritasuna oso ona da". Eta artzaintzako animalietatik badator eta pasteurizatua bada, askoz hobeto. Bestalde, kinoa, hurra edo kokoa bezalako elikagaiak hain portzentaje txikian egon ohi dira edari begetal horietan, eta "bazter utz daitezke".

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak