Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Edari begetalak

Zereal, lekale eta fruitu lehorretatik abiatuta, konposizio elikagarri desberdina duten edariak egiten dira.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2009ko ekainaren 29a

Edari begetalak landare-elikagaietatik abiatuta egindako edari-mota ugari definitzen ditu. Ohikoenak zerealak dira, hala nola oloa eta arroza; soja, lekaleen adibide gisa, eta fruitu lehorrak, hala nola almendrak eta hurrak. Horietako asko behi-esnearen ordez erabiltzen dira elikadura begetarianoagoa egiten bada, edo, osasun-arrazoiengatik, laktosarekiko (esnearen azukrea) intolerantzia edo kaseinarekiko (esnearen proteina) alergia izanez gero.


Europar Batasuneko herrialdeetan, landare-jatorriko edaria aurkezteko legezko izena “edari” etiketa da, zereal, lekale edo fruitu lehorrarekin batera. Edari horiek nutrizio-osaera egokia dute, jatorrizko produktuek mantenugai ugari baitituzte (proteinak, gantz asegabeak, karbohidratoak, mineral batzuk eta bitaminak). Guztiek dituzte alde onak eta txarrak.
Ezaugarri elikagarriak
Elikaduraren ikuspegitik duen abantailetako bat da ez dutela laktosarik eta kaseinarik, eta, beraz, baliagarriak dira osagai horiekiko elikagai-intolerantziak eta -alergiak tratatzeko. Gainera, ez dute kolesterolik, eta gantz-azidoen profila osasungarriagoa da behi-esnearen gantzarekin alderatzen bada; izan ere, edari begetaletan gantz-azido insaturatu eta bihotzerako osasungarri ugari dago.

Kaltzio ugari duten arren, erabilgarritasun eskasagoa dute eta proteinak osatugabeak dira (funtsezko aminoazidorik ez dute, eta behi-esnearen proteinak osoak dira). Ezaugarri nutrizional horiek direla eta, edari begetalak jaten dituztenek, beren dietan sartzen dituzten gainerako elikagaien bidez, nutrizio-desberdintasun horiek orekatzeko modua aztertu behar dute.

Herritarrek, oro har, eta bereziki gazteenek, edari begetalak kontsumi ditzakete freskagarrien edo beste edari energetiko edo kitzikagarri batzuen alternatiba osasungarri gisa.
Zerealak
Oloarena

Landare-proteinetan, gantz asegabeetan eta B multzoko bitaminetan (horien artean, tiamina edo B1) aberatsenetakoa da oloa, eta beharrezkoa da nerbio-sistemak ongi funtzionatzeko. Fosforoa, potasioa, magnesioa, kaltzioa eta burdina bezalako mineralak ditu. Azken bi horiek gure organismoak animalietatik datozen elikagaiek baino aprobetxamendu okerragoa dute. Oloak alkaloide ez-toxiko bat dauka, abenina, nerbio-sisteman eragin lasaigarria duena. Osagai horregatik, eta B multzoko bitamina-aberastasunagatik, estresatuentzako edari aproposa da, insomnioa eta nerbio-jatorriko digestio-alterazioak dituztenentzat.

Olo-edaria hotza edo beroa har daiteke, bakarrik edo zerealekin konbinatuta, hala nola arrozarekin edo ogiarekin. Ontziratuta badago, ondo nahastu ontzia, osagai guztiak nahasteko. Urarekin dilui daiteke likidoago egiteko.

Arrozezkoa
Arroz-edaria freskagarria eta oso digestiboa da, urdaileko arazoak dituztenentzat bereziki interesgarria (hiato-hernia, gastritisa, ultzera, dispepsia edo digestio motel eta astunak).

Fruitu lehorrena
Fruitu lehorren edukiaren erdia baino gehiago lipidoak (koipeak) dira, eta gantz-azido asegabe osasungarriak dira nagusi: azido oleikoa (almendra- eta hur-kopuru handiagoa) eta azido linoleikoa (kakahueteetan eta intxaurretan ugaria). Fruitu lehorrak giza organismoak sintetizatu ezin dituen funtsezko gantz-azidotan aberatsak dira, eta ezinbestekoak dira zelula-mintzak eratzeko, batez ere nerbio-zeluletan.

Nabarmentzekoak dira landare- eta mineral-proteinak, hala nola magnesioa, fosforoa, potasioa, kaltzioa eta burdina (azken bi horiek, organismoak ezin ditu eraginkortasunez asimilatu), eta oligoelementuak, hala nola zinka eta selenioa (biak ere eragin antioxidatzailearekin). Bitaminei dagokienez, B1 edo tiamina, niazina edo B3 ugari eta folatoak dituzte. E bitamina gehien duten landare-iturrietako bat dira. Baina B1 eta E bitaminen zati bat suntsitu egiten dira txigortze-prozesuan.

Mantenugai horiek guztiak fruitu lehorren edarian ere badaude, kopuru handiagoan edo txikiagoan, elaborazioan sartutako osagaien kopuruaren arabera.

Almendrak

Edari elikagarria da, zapore finekoa. Merkatuan likidoa edo orea aurkitzen dugu, eta ekoizleak adierazitako kopuruaren arabera uretan disolbatzen da. Almendra-edaria lehorgarria da; beraz, egokia da beherakoa izanez gero, eta azukrerik ez duten barietateak gomendagarriagoak dira.

Hurrak
Edari gisa ez ezik, krema gisa ere aurki daiteke, azukrearekin edo beste gozagarri batekin nahasita (almendrekin bezala), eta uretan disolbatzen da. Enpresa batzuek hautsetan merkaturatzen dute.

Boilurrekoa

Txufekin txufa-hortxata egiten da. Edari freskagarri eta elikagarria da, eta azken urteotan ospe handia lortu du, bai estatuan bai nazioartean. Edari horren osaketan ugariena karbohidratoak dira. Gantz-kantitate txikitan (batez ere asegabeetan), landare- eta mineral-proteinak ere badaude, hala nola magnesioa, fosforoa, kaltzioa eta burdina. Behi-esnearen itxura izan dezakeen arren, haren nutrizio-balioa oso bestelakoa da. Esnearekin alderatuta, horchatak ez du laktosarik, kaseinarik, B12 bitaminarik eta kolesterolik. Halaber, hortxatak digestioa errazten duten entzimak ditu.

Nutrizio-osaera dela eta, hortxata jatea gomendatzen da, batez ere, urdail delikatua, digestio astunak eta meteorismoa (hesteetako hartzidurei aurre egiten die) eta beherakoa dutenentzat. Azukre erantsirik badu, ez da komeni diabetesa edo beste edozein gaixotasun dutenek azukre sinpleen kontsumoa kontrolatzea.

Sojarena

Soja-edaria zuri-horixka eta zaporegabea da. Batez ere begetarianoek edo elikadura-alergiak edo -intolerantziak dituztenek kontsumitzen dute. Marka askok, jaten duten pertsonen nutrizio-beharrak asetzeko, behi-esnearen (kaltzioa, A, D eta B12 bitaminak) nutrizio-konposizioan parekatzeko behar diren mineralak eta bitaminak gehitzen dituzte. Aukera elikagarriena hautatzeko, funtsezkoa da etiketak berrikustea.

SUKALDARITZA-AUKERAK

Edari begetalei behi-esnearen sukaldaritzako aplikazio berak eman dakizkieke. Pureak, kremak, arroz-esnea, irabiakiak, bexamela, izozkiak, saltsak, postreak, flanak, krepeak eta abar egiteko erabil daitezke. Edari begetalak, ontzia ireki ondoren, hoztu egin behar dira, eta gehienez ere hiru egunetik lau egunera kontsumitu behar dira, haien propietateak ez aldatzeko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak