Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Edari energetikoei buruzko 7 bitxikeria

Produktu estimulatzaile horiek ez dira sortu berriak, ez eta askok sortzen duten efektua sortzen duten taurina ere.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Larunbata, 2018ko urriaren 27a
bebida energetica Irudia: Albund

Edari energetikoen kontsumoa goraka doa. Gaur egun, nerabeen %70ek hartzen dituzte, eta horien erdiak alkoholarekin nahasten dituzte. Hala ere, kafeina eta, batez ere, azukrea duen produktu bati buruzko ezjakintasuna nagusitzen da; mendekotasuna sortzen duen edari bat, José Manuel López Nicolás ikertzaileak dioenez, eta haren kontsumoa ez dago arriskuetatik salbuetsita. Hurrengo artikuluan, agian ezagutzen ez nituen edari horiei buruzko zazpi bitxikeria kontatuko ditugu.

1. Berritzaileak al dira?

Ez. Lehenengo edari energetikoetako bat, Lipovitan D, 1962an hasi zen saltzen Japonian. Taurina eta kafeina zituen. 1980ko hamarkadan zabaldu zen, lanean gehiago emateko “erregai” gisa igo baitzen. Gaur egun, eta dozenaka marka eta zaporerekin, Japonia da edari indargetzaileen edo dorinku-zairen paradisua, eta arrakasta hori askotan lotzen da herrialdearen lan-erritmo neurrigabearekin.

2. Zer dute?

Taurina, L-Carnitina, ginseng, guaraná… Edari horien osagai exotikoak marka batetik bestera aldatzen dira, baina hiru elementu daude guztietan: kafeina, B taldeko bitaminak eta azukrea. Light bertsioak izan ezik, gozagarriak baitituzte, osagai horiek dira benetako estimulatzaileak. B taldeko bitaminek (B6, B12, azido pantotenikoa edo niazina) frogatu dute eraginkorrak direla nekearen aurrean. Kafeina gure nerbio-sistema estimulatzen duen eta alertak ematen dizkigun molekula bat da.

3. Edari isotonikoen gauza bera dira?

Ez, bi produktu desberdin dira. Biek elementu komunak badituzte ere (azukre kantitate handia, adibidez), edari isotonikoek ez dute kafeinarik, ez taurinarik, ez guaranarik. “Kirol-edariak” ariketa egitean gorputzak galtzen dituen gatz mineralak ordezkatzeko diseinatuta daude; beraz, azukreaz gain, potasioa, magnesioa, fosforoa eta sodioa (gatza) dituzte.

4. Zer da lata bat?

Hainbat tamaina daude, 250 ml-tik 500 ml-ra bitartekoak. Litro bateko botilak ere badaude. Hala ere, neurri ezagunenetako bat 473 ml-koa da (16 ontza). Edari energetiko hori hartzea bi edo hiru kafe-kikara (150 mg kafeina baino gehiago) hartzearen parekoa da. Azukreari dagokionez, lata bat edatea gurinezko gaileta-pakete bat, 8 edo 10 petit suisse edo txokolatezko tarta zati handi bat jatea bezalakoa da.

5. Zer eragiten dute?

Kitzikapena eta nekea aldi baterako gutxitzea. Lata estandar bat edatean, gure gorputzak 50 eta 75 g azukre (7 eta 10 gutunazal artean) jasotzen ditu, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) egun osorako gomendatutako gehienekoa baino gehiago. 20 minutura, odoleko azukre-maila igo egiten da, baita intsulina-ekoizpena ere. Edari energetiko bat hartu eta 30-60 minutura, kafeinak eragin handiena du. Begi-niniak dilatatzen dira, eta alerta-mailak handitzen dira. Gorputzak dopamina sortzen du, eta horrek garunaren plazer-eremuak estimulatzen ditu. Hori bai, azukreak eta kafeinak eragindako igoerari bi substantzien beherakada dagokio.

6. Zenbat denbora behar du gorputzak kafeina kentzeko?

Orduak. Kafeina ez da erraz desagertzen gure gorputzetik. Bost ordura, irentsi dugunaren erdia izango dugu gure organismoan. Erabat kentzeko behar den denbora adinaren edo osasun egoeraren araberakoa da. 10 ordu bitarte iraun dezake.

7. Zergatik da arriskutsua alkoholarekin nahastea?

Edari alkoholdunak depresoreak dira, eta edari energetikoak, berriz, estimulatzaileak. Edari energetikoen kafeinak alkoholaren eraginak disimulatzen ditu, eta gehiegizko sentsazioa ematen digu. Horrek alkohol gehiago kontsumitzea dakar (ohiko baldintzetan hartuko genukeena baino gehiago), gure gorputzaren tolerantzia-muga maximoak gainditu arte. Edari horiekin alkohola nahasten duten pertsonak (helduen eta nerabeen erdiak, zenbait ikerketaren arabera) gehiegi edateko joera handiagoa dute hiru aldiz, eta horrek intoxikazio etilikoa izateko aukerak areagotzen ditu. Hori edonorentzat da arriskutsua, eta, bereziki, gaitz kardiobaskularrak dituztenentzat. Alkoholaz gain, kafeina gehiegi hartzeak tentsio arterialaren alterazioak, bihotz-palpitazioak, goragalea, oka egitea edo konbultsioak eragin ditzake.

2018ko urriko Consumer azaleko irud. Eduki gehiago ikusteko, kontsultatu inprimatutako aldizkaria.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak