Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Edari hipertonikoak: karbohidrato itxurako energia

Hidratazio hipertonikoa tenperatura baxuetan ariketa luzeak egiten direnean baino ez da gomendatzen: ez da ia izerditzen, baina karbohidratoak gastatzen dira.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2008ko abuztuaren 05a
Img ciclista Irudia: Oquendo

Ariketa fisikoa egiteak transpirazioa eragiten du. Izerdiaren funtzioa gorputzeko tenperatura orekatzea da, nahiz eta ura eta elektrolitoak galtzea ekarri. Kirolariak ur-galera eta elektrolitoak konpentsatzeko hartu behar duen likido-kantitatea eta -mota ariketaren iraupenaren eta intentsitatearen eta baldintza klimatologikoen (tenperatura eta hezetasun erlatiboa) araberakoa da.

Merkatuan marka komertzial ugari daude, kirolarientzako edariak egiten dituztenak. Oro har, hiru motatakoak izan daitezke: edari hipotonikoak, edari isotonikoak eta hipertonikoak. Lehenengoak solutuen (likidoan disolbatutako substantzien) kontzentrazioa odol-plasmarena baino txikiagoa dutenak dira, hau da, plasma baino gutxiago dutenak. Isotonikoek plasmako solutuen kontzentrazio bera dute; hipertonikoen kasuan, berriz, kontzentrazio hori handiagoa da.

Edari hipertonikoak: zer dira?

Behar den edari-kantitatea eta -mota ariketaren iraupenaren eta intentsitatearen eta eguraldiaren araberakoa da.
Ariketa fisikoa egiteko bereziki diseinatutako edariek osagai komunak dituzte: ura, karbohidratoak eta elektrolitoak (sodioa, potasioa, fosforoa eta kloroa). Edari hipertonikoek likidoan disolbatutako substantzien kontzentrazio handia dute; zehazki, %10etik gorako kontzentrazioa dute. Ezaugarri hori dela eta, organismoak ura askatzen du irentsitako likido hori disolbatzeko isotonikoa izan arte, hau da, plasmaren kontzentrazio berekoa.

Uraren jariaketa organikoaren ondorioz, kirolariak arazo gastrointestinalak izan ditzake, hala nola beherakoa eta okadak, eta horrek deshidratazioa erraztuko luke, eta emaitza larriak izango lituzke. Beraz, edari hipertonikoak ez dira gomendagarriak bero handia egiten duenean edo kirolariak gehiegi izerditzen duenean.
Nola eta noiz

Izerdi galera handia ez denean eta, beraz, likido asko hartu beharrik ez dagoenean, baina energia karbohidrato gisa eman behar denean, edari hipertonikoak aukera egokia dira. Egoera horretan, edari hipertoniko bat hartu beharrean, kirolariak isotonika edo hipotonika baten alde egiten badu (% 6 baino kontzentrazio txikiagokoa, ura bezala), ez du behar adina karbohidrato hartzen, eta hegaztia izateko arriskua du.

Horregatik, egoera hauetan gomendatzen da edari hipertonikoak hartzea: tenperatura baxuetan luzaroan aritzea, gehiegi ez izertzea, eta ez da beharrezkoa gehiegizko likido-ekarpena egitea, baina bai energia-gastua konpentsatuko duten karbohidratoak.

EDARI MOTAK

Img bebidaenergetica1
Kirol-edariek osagai komunak dituzte: ura, karbohidrato sinpleak (glukosa, fruktosa, glukosa) edo konplexuak (glukosa polimeroak, maltodextrinak) eta elektrolitoak (sodioa, potasioa, kloroa, fosforoa, magnesioa eta kaltzioa). Marka batzuek bitaminak eta gehigarri koloratzaileak, aromatizatzaileak eta gozagarriak dituzte. Batzuen eta besteen arteko aldea osagaien kontzentrazio-maila da. Horregatik, edari hipertonikoez gain, hainbat edari-mota daude, isotonikoak eta hipotonikoak.

Edari isotonikoa: mota horretako edariek odolaren presio osmotiko bereko azukreak eta elektrolitoak dituzte (330 miliosmol/litro -mmosml/l-tan). Bi disoluziok presio bera dutenean, isosmotikoak edo isotonikoak direla esaten da. Hori dela eta, likidoa urdailetik ateratzen da, xurgatzen den hestera igarotzen da eta hortik odolera zailtasunik gabe joaten da. Horrek bere osagaiak azkar eta ahalik eta hobekien bereganatzen laguntzen du. Ariketa bizia bada, giroa beroa bada edo izerdi asko izerditzen bada, edari isotoniko bat hartzeak ahaleginean galdutako likidoak, elektrolitoak (batez ere sodioa eta kloroa) eta energia (glukosa) ordezten laguntzen du.

Nekea atzeratzen, beroak eragindako lesioak saihesten (karranpak eta sinkopea), errendimendua hobetzen eta indarberritzea azkartzen laguntzen du. Edari isotonikoek ere balio dute beherakoa izanez gero indarberritzea azkartzeko; izan ere, botiketan saltzen den ahoko serumaren antzekoa denez eta zapore atsegina dutenez, hobeto onartzen dira. Likidoak edateko modurik onena bihur daitezke ura bakarrik edaten ez dutenentzat, hala nola haur eta zaharrentzat.

Edari hipotonikoak: edari horietan, bolumen-unitate bakoitzeko partikulen kontzentrazioa odol-plasmarena baino txikiagoa da (presio osmotiko txikiagoa). Ura da edari hipotonikoaren adibiderik onena, gatz asko dutenak izan ezik. Oro har, ordu bat baino gutxiago irauten duten ariketa moderatuen ondoren, ez da beharrezkoa elektrolitoak gehitzea; nahikoa da ura edatea ariketa egin aurretik, bitartean eta ondoren, hidratazio egokia lortzeko. Urak, dieta orekatu batekin konbinatuta, behar adina hidratatzen du organismoa, bai eta behar diren elektrolito-mailak ere.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak