Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Egia da zenbait elikagai ez direla konbinatu behar?

Jaki jakin batzuk konbinatzearen ustezko onura edo galerei buruz jasotzen ditugun mezu gehienak engainagarriak eta nahasgarriak dira
Egilea: EROSKI Consumer 2021-ko irailak 29
combinar alimentos dieta
Imagen: stockasso

Dietak dietak elikatze-liburuetako apalak baino gehiago dira, eta nolabaiteko arrakasta dute "nutrizio" argitalpenen artean. Baina komatxoen arteko nutrizioa, zientziak ez dituelako bere printzipioak finkatzen. Dieta horiek ideia honetan oinarritzen dira: elikagaiak beren mantenugaien arabera bereizten baditugu (batez ere proteinak, karbohidratoak edo gantzak), argaldu egingo gara, eta zenbait gaixotasun saihestuko ditugu. Funtzionatzen dute? Orain ikusiko dugu. Gainera, sineste sendo batzuk ere badaude, hala nola bazkaldu ondoren fruta jatea kaltegarria dela edo anemia baduzu C bitamina duen burdina hartu behar duzula. Horri buruzko zalantzak argituko ditugu, baita dieta begetarianoan elikagaiak konbinatzearen ingurukoak ere.

Dietaren premisa okerrak

Kaltegarria da hidratoak eta proteinak nahastea? Elikagai jakin batzuen kontsumoa mugatu behar dut? Dieta-dietak sortzen dituen zalantzei erantzuteko, hona hemen dieta-dietak oker daudela erakutsi duten premisa batzuk:

  • Ez nahasi karbohidratoak proteina edo fruta azidoekin, alkalinotasuna murriztuko bailitzateke eta gantzak hesteetan gutxiago digestatuko bailirateke.
  • Proteina, almidoi eta koipeen kontsumoa mugatzea.
  • Janariaren eta janariaren artean lau ordu pasatzen uztea.

Elikagaien konbinazioari buruzko uste faltsuak

Pertsonak gai gara janariaren mantenugaiak aldi berean eta inolako arazorik gabe digeritzeko. Baina horrela ez dela dioen mitoak bere horretan jarraitzen du, eta horregatik, Alain Golay suitzar doktoreak eta haren laguntzaileek dieta mota hori ebaluatu zuten International Journal Of Obesity and Related Metabolic Disorders zientzia-aldizkarian. Espero zen ondorioa izan zuen: ez zen inolako onurarik hauteman gorputzaren pisuan, ez eta glukosa, intsulina, triglizeridoak edo kolesterola bezalako markatzaileetan ere.

Nutrizio-ezagutzarik eta populazio osoaren janari-konbinazioari buruzko ezagutzarik ez duenez, engainu horien biktima izan daiteke; beraz, komeni da gogora ekartzea Clotilde Vázquez, Jiménez Díaz Fundazioko Endokrinologia eta Nutrizioko burua: “Mirarizko dietak gizentasunerako bidezidorra dira”.

  • Dieta egiteak gizendu egin dezake

Osasun-langileek ere ez dute jakiak konbinatzeari uko egiten

Irudia: AndrewLozovyi

Normala da herritar arruntek ez jakitea mantenu zientifikoa duen kontseilu dietetiko-nutrizionala eta ez duen beste bat bereizten, ez eta trofologiari buruzko ezer ere (elikagaiak konbinatzen jakitea). Baina ez da oinezko herritarra bakarrik; elikadurarekin lotutako uste faltsuek osasun-langileen artean ere irauten dute. Hori gertatzen da, mezu kontraesankorrak bonbardatzeagatik (askotan interesatua) ez ezik, eguneratze faltagatik ere.

Bi adibide:

1. Kaltegarria da jan ondoren fruta jatea?

Ez dakigu nork asmatu zuen zurrumurrua, baina badakigu, bere erruagatik, pertsona askok galdu egiten dutela laranja, sagar edo mazedonia baten zapore gozoaz gozatzearen plazera. Batzuetan horren ordez askoz osasungarriagoak diren produktuak dituztenak, hala nola esnezko postre azukredunak. Uste horren arabera, frutak janari nagusian irensten den jakia jatera eramango du.

Baina teoria horrek ez du justifikazio fisiologikorik eta ez dago horren euskarri den ikerketarik. Juan Reven dietista-nutrizionistak azaltzen duenez, “norbaitek esaten badigu fruta gauean jan ondoren (baina ez goizean) hartzitu egiten dela, gogorarazi behar diogu digestio-hodian beti izaten dela gaua”.

2. Anemia izanez gero, burdina eta C bitamina konbinatu behar dira?

Bitamina horrek burdinaren xurgapena hobetzen badu ere, horrek ez du esan nahi anemia izanez gero botika laranja-zukuarekin edo gehigarri batekin batera kontsumitu behar dugunik. María Victoria Arija doktoreak (Rovira i Virgili Unibertsitatekoa) eta Fernando Viteri Nutrizio eta Osasun Publikoko doktoreak adierazi zutenez, “ez da beharrezkoa gehigarriak C bitamina erantsiarekin ematea, burdina xurgatuaren onura neurritsua kontrajartzen baitu urdaileko intolerantziaren sintoma nabarmen gehitzeak”. Beste ikertzaile batzuek berretsi dutenez, konbinazio horrek hantura-gaixotasun gastrointestinal kronikoak eragin ditzake, eta traktu gastrointestinalaren estaldura epiteliala arriskuan jar dezake. Bestela esanda, muga batzuk ez ditugu gainditu behar C bitaminaren gehigarriak hartzen ditugunean.

Gainera, ñabardura bat erantsi behar zaio “C bitaminak hobetu egiten du burdinaren xurgapena” esaldiari. Alde batetik, duela 15 urte baino gehiago jakin genuen haren eragina apala zela, eta aurreko azterketek baino askoz txikiagoa. Eta, bestetik, espainiarrei ez zaigu falta C bitamina. Aitzitik, janaldi gomendatuak halako bi eta lau artean biderkatuko ditugu, Espainiako Kontsumo, Elikadura Segurtasun eta Nutrizio Agentziak (AECOSAN) ‘2011n egindako Elikadura Dietetikoaren Inkesta Nazionalean’ jasotzen den bezala. Hobe da, beraz, osagarriak konbinatzea eta elikadura egokia izatea.

Dieta begetarianoa eta elikagaien konbinazioa

Dieta begetarianoa egiten duten pertsonak elikaduraz arduratzen dira, eta horrek liburu edo web orri asko kontsultatzera eramaten ditu. Zenbait aholku ematen dizkigute, eta arretaz hartzea komeni da.

Zerealak eta lekaleak konbinatzea

Pertsona begetariano askok proteina gutxi kontsumitzea dute beldur. Funtsik gabeko beldurra, mendebaldeko begetarianoetan proteina-urritasuna arraroa baita. Dieta mota hau egiten duenari, otordu berean lekaleak eta zerealak (adibidez, dilistak eta arroza) konbinatzeko aholkatzen zaio, elikagai baten eta bestearen aminoazidoak osatzeko eta, hala, proteina osoa lortzeko. Frijoleak Amerikako kontinenteko arrozarekin, Nepal eta Indiako “dal bhat” plater espeziatuak (dilistak arrozarekin) edo Magrebeko kuskusarekin egindako garbantzuak dira nutrizioaren ikuspegitik plater oso bat lortzen laguntzen duten nahasteen beste adibide batzuk.

Aminoazidoak gure gorputzak behar dituen proteinen horma eraikitzen duten adreiluak dira, eta, lekaleak, zerealak eta fruitu lehorrak modu egokian konbinatuz gero, kalitatezko landare-proteinak lor daitezke, animalia-jatorriko elikagaietan islatzen diren funtsezko aminoazidoen profil berarekin, kalitate proteikoagatik ezagunak baitira. Proteinak egoki hartuz gero, zelulen birsorkuntza, hazkuntza eta immunitate-sistemaren egoera ona bermatzen dira.

Hala ere, Vernor Robert Young doktoreak, munduko proteina-aditu handienetako batek, American Journal of Clinical Nutrition aldizkarian justifikatu zuenez, ez da beharrezkoa zenbait landare-iturritako proteinak batera kontsumitzea nutrizio-balio handia lortzeko, landare-jatorriko proteinak ez baitira “osatugabeak”. Adibidez, eguerdian arroza eta gauean dilistak jan ditzakegu, garrantzitsuena eguneko balantzea baita. Nahikoa da egunean zehar landare-jatorriko elikagaiak jatea, hala nola gosaritako ogia, txitxirio salteatuak espinakekin eta pinaziekin bazkarian eta arroz-zopa barazkiekin afarian.

Eragotzi egiten du zuntz dietetikoa, burdina xurgatzea?

Anemia ferropenikoa da begetarianoen beste kezka handi bat. Baina eskura dauden ikerketek ez dute adierazten dieta hori egiten dutenek omniboroek baino burdin falta handiagoa dutela. Nolanahi ere, erraz entzuten da dieta begetarianoan zuntz dietetiko ugari egoteak (gutxi prozesatutako landare-jatorriko elikagai gehiago egoteagatik) zaildu egingo duela burdina xurgatzea.

Hala ere, zientziak ez dio arrazoirik ematen hipotesi horri: Ameriketako Estatu Batuetako Medikuntza Institutuak, nutrizioaren arloan erreferentzia den erakundeak, ez du gehienezko zuntz-mugarik ezartzen. Hau da, ez du arrazoirik aurkitzen (eta horrek anemia barne hartzen du) herritarrei fruta, barazki eta bestelako elikagai begetalen kontsumoa ez handitzeko. Hala ere, badirudi fitato-iturri kontzentratuek, hala nola salbatzaileek, pertsona osasuntsuen mineralen xurgapena murriztu dezaketela.