Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Eguneko kopuru orientagarriak, gomendatutako energia- eta mantenugai-balioak

Neurri horiek etiketetan agertzen dira, eta produktu batek dieta orekatua mantentzen nola laguntzen duen jakiten laguntzen dute.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2009ko abenduaren 22a

Eguneko kopuru orientagarriak energiari (kilokaloriatan eta kilojouletan), elikagaien elikagaiei (makronutrienteak, esaterako, proteinak, karbohidratoak, zuntza eta gantzak barne) eta pertsona osasuntsu gehienek osasuna mantentzeko behar dituzten mikronutrienteei (mineralak eta bitaminak) dagozkie. Elikagaien industriak kaloriei eta elikagaiei buruzko informazioa ematen du, kontsumitzen den errazioaren arabera. Helburua da kontsumitzaileek hobeto ulertzea zer ekarpen egiten dion produktu bakoitzak dieta orekatua lortzeari.

Teoriatik praktikara

Eguneko kopuru orientagarriei Eguneko Gomendio Gomendatua, RDA edo Eguneko Kopuru Gomendatua, CDR ere esaten zaie. Energia-balioak populazioaren batez besteko behar zenbatetsien arabera kalkulatzen dira. Heldu batentzat, kalkulu horrek hiru alderdi hartzen ditu kontuan: metabolismo basala, ariketa fisikoa eta termogenesia. Lehena bizi-prozesuak mantentzeko behar den energia kantitatea da. Energia-behar totalen bi heren inguru dira, eta aldatu egiten dira adinaren (urtetik urtera jaisten da), sexuaren (gizonezkoetan handiagoa), tamainaren eta gorputz-osaeraren, hazkundearen, ingestaren, genetikaren, giro-tenperaturaren eta zenbait patologiaren arabera.

Ariketa fisikoa guztizko energia-gastuaren (GET) herena da, gutxi gorabehera, baina adinaren, sexuaren, aisialdiaren okupazioaren edo lanaren eskakizun fisikoaren arabera aldatzen da. Termogenesia da elikagaien digestio-, xurgapen- eta metabolismo-prozesuak egiteko behar den energia-gastua, baita hotzaren ondoriozko gastua, estresa eta botikak hartzea ere. Dietak eragindako termogenesiak hartutako kaloria kopuruaren %10 inguru kontsumitzen du.

Oro har, jarduera arina edo ertaina egiten duen pertsona batentzako gomendioak ematen dira. Emakume heldu batentzako energiaren CDOa 2.000 kcal da. Gizonen kasuan, 2.500 kcal. Balio horiek erreferentzia gisa erabiltzen dira mantenugaien eguneko kopuru orientagarriak kalkulatzeko; izan ere, banakako energia- eta nutrizio-beharrak egoera desberdinen arabera egokitu behar dira, hala nola jarduera fisikoaren maila, bizitzaren unea (haurtzaroa, nerabezaroa, haurdunaldia, edoskitzea) edo osasun- edo gaixotasun-egoera.

Dietista-nutrizionistek elikagai-anoa bihurtzen dituzte gomendatutako nutrizio-ekarpenak, nutrizio-terminoetan adieraziak. Horrela, kontsumitzailea prestatu eta informatu nahi dute, aukera dietetiko osasungarriagoak egin ditzan. Hala ere, elikagai-industriak modu osagarrian gehitzen ditu nutrizio-balio horiek etiketetan, kontsumitzaileak jakin dezan nola elikatzen den.

Elikagaien industriaren eginkizuna
Azken urteotan, gero eta fabrikatzaile eta elikagai-banaketako enpresa gehiagok jasotzen dituzte elikadurarekin zerikusia duen arazoren bat izateko arriskua areagotzen duten mantenugaiak: koipeak, gantz saturatuak, azukreak eta sodioa (edo gatza). Ekimen pribatu horrek Flabel Proiektuaren barruko Europako proposamenari erantzuten dio. Haren helburua etiketen diseinu eta formatu hobea eskaintzea da, eduki argiagoekin, kontsumitzaileek errazago uler ditzaten.

Ekoizle eta banaketa-enpresa batzuek elikagai baten berezitasunak nabarmentzen dituzten piktogramak gehitzen dituzte, zuntz edo zuntz-iturri aberatsaren arabera, partzialki hidrogenatutako landare-koiperik gabe, gatzik gabe edo gatz gutxirekin, azukre erantsirik gabe edo light-ik gabe.

Adierazpen osasungarri horiek indarrean dagoen araudiak, 1924/2006 Erregelamenduak, elikagaietako nutrizio-adierazpenei eta propietate osasungarriei buruzkoak, ezarritako arauei jarraitu beharko diete.

NUTRIZIO-SEMAFOROA

EROSKI markako produktu guztiek, 2007ko irailaz geroztik, nutrizio-semaforoa dute. Etiketa aurreratu horren helburua informazioa kontsumitzailearentzat argiago, osoago eta ulergarriago ematea da, nutrizio-balioak eta osasunean izan dezaketen garrantzia begiratu hutsarekin interpretatu eta ulertzeko.

Semaforo nutrizionalaren berezitasunak ondoko puntu hauetan laburbiltzen dira:

  • Nutrizio-informazioa ONTZIAREN AURREALDEAN, kontsumitzaileak azkar aurki dezan.
  • Elikagaiaren ERRAZIO bidezko nutrizio-informazioa, elikagai bakoitzetik hartzen den kantitate erreala errazago identifikatzeko.
  • Osasun publikoaren ikuspegitik garrantzitsutzat jotzen diren ENERGIA ETA ELIKAGAIETARAKO (azukrea, koipea, gantz asea, gatza eta zuntza) gomendatzen den irensteari buruzko informazioa, elikagai-anoa bakoitzeko. Lehenengo laurentzat gehienezko kopuru gomendatua dago (kontsumoa zaindu egin behar da); zuntzarentzat, berriz, eguneko gutxieneko kopuru gomendatua ezartzen da (oro har, haren kontsumoa handitu egin behar baita).
  • Elikagaiaren errazioagatik, elikagai bakoitzaren portzentajeari buruzko informazioa, EGUNEROKO KOPURU ORIENTAGARRIAREN (EKO) arabera, kontsumitzaileari jaki-anoa baten mantenugai-kopuruak Eguneko Kopuru Orientagarriarekiko zer esan nahi duen jakin dezan.
  • KOLOREEN KODEA. Berdea, horia eta laranja. Begiratu hutsarekin, kontsumitzaileak jakiaren errazio batek kaloria, azukre, koipe, koipe saturatu eta gatz gutxi (laranja) dituen identifikatzen du.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak