Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Egunero baratxuria jateak bihotza babesten du

Egunero baratxuria hartzeak kolesterol totala eta triglizeridoak murrizten ditu, baina ez du tratamendu medikoaren ordezkoa izan behar, dietaren osagarria baizik.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2012ko otsailaren 21a
img_ajos

“Baratxuria, tipula eta limoia, eta utzi injekzioan”. Gaztelako dozenaka atsotitz baratxuri eta tipulaz ari dira, sukaldaritza tradizionaleko elikagai unibertsalak, eta herri-jakinduriak gaitz askoren sendabide gisa erabili ditu. Zientziak berresten du intuizioak eta ezagutza enpirikoak mendeetan zehar egiaztatu dutena: baratxuria ona da osasun koronarioarentzat, baina ez du inoiz tratamendu medikoaren ordezkoa izan behar. Berriki egindako metanalisi baten arabera, baratxuriaren ohiko kontsumoak hobetu egiten du guztizko kolesterolaren eta triglizeridoen profil lipidikoa, eta horrek bihotzaren eta arterien osasuna gehiago babesten du.

Img ajos1
Irudia: Daniel Rodríguez Calvo

Biziarteko estrategia da gaixotasun kardiobaskularrei aurrea hartzea, arrisku-faktore nagusiak aldatuz (adibidez, arteria-tentsioa eta serumeko kolesterol-maila kontrolatzea). Frogatu da baratxuri-kontsumo erregularra eraginkorra izan dela dislipemien tratamendu osagarrian, baina kolesterol-mailan duen eragina (200 mg/dl baino kolesterol-maila altuagoko hiperkolesterolemiaren diagnostikoa) ez da saiakuntza batzuetan gauzatu, eta, beraz, eztabaidagarria izan da.

Baratxuri gehiago, kolesterol eta triglizerido gutxiago

Baratxuri-hautsa eta baratxuri-estraktua eraginkorrak dira kolesterol totala murrizteko

Txinako Shandong Unibertsitateko Toxikologia Institutuak egin duen azken metanalisiak, berriki egin duen metanalisiak, 26 azterketa ausazkotu, bikoitz itsu eta plazeboarekin kontrolatuak aztertu ondoren, ondorioztatu du baratxuriaren ohiko kontsumoak eragin apala duela kolesterol-maila totalaren eta triglizeridoen murrizketan, baina ez dentsitate txikiko lipoproteinak (LPODL) eta antzeko beste parametro lipidiko batzuetan. Azterlan horren arabera, baratxuriaren eraginak markatuagoak izan ziren epe luzeko tratamendua duten subjektuetan, lau astetik gorako tratamendua zutenetan.

Ikerketaren arduradunek desberdintasunak ikusi zituzten aurkezpenen arabera. Baratxuri-hautsa eta baratxuri-estraktua eraginkorragoak izan ziren guztizko kolesterolaren maila serikoak murrizteko; baratxuri-olioak, berriz, eragin handiagoa izan zuen triglizeridoen maila serikoak murriztean.

Ondorio horiek ez dira aurreko beste berrikuspen sistematiko batzuetan bezain sendoak, Malayako Unibertsitateko Medikuntza Fakultateak (Kuala Lumpur, Malaysia) 2009an eta urte batzuk lehenago, 1994an, Oxfordeko Unibertsitateko Osasun Publikoko eta Oinarrizko Osasun Laguntzako Sailak eta, 1993an, New York Medicaleko Medikuntza Sailak egindakoak bezalakoak. Kasu horietan, bat datoz esatean baratxuriarekin egindako terapiak ez duela nabarmen murrizten kolesterol serikoaren maila, nahiz eta hobetu egiten den profil lipidikoa. Autore batzuen iritziz, eguneko baratxuri-ale bat edo prestakin kantitate baliokide bat hartuz gero, kolesterol-tasa totalak %10 eta %12 bitartean murrizten dira, plazeboarekin alderatuta.

Beraz, egunero baratxuria hartu arren, erantzun positiboa izaten du profil lipidikoan, baina ez du inoiz medikuak errezetatutako tratamenduaren ordez erabili behar dislipemiak kontrolatzeko, eta, medikuaren oniritziarekin, osagarri dietetiko gisa erabiliko da, laguntza gisa.

Ezinbesteko elikagaiak

Baratxuria, oliba-olioa, liho-olioa, arrain urdina, lekaleak eta intxaurrak ezinbestekoak dira dislipemietarako dieta terapeutikoan.

Froga zientifikoen argitan, dislipemiak hobetu egiten dira dieta terapeutikoa egiten bada. Elikadura-orekaren irizpideetan, ohiko kontsumoak sistema koronarioarentzat onura ekarri duen eta hobekuntza galarazten duten elikagaiak sartzen dituen dieta da. Honako elikagai hauek ezinbestekoak dira bihotzarentzat osasungarria den dieta batean:

  • Baratxuria: eguneko baratxuri-ale bat onuragarria da (gastritisaren edo beste urdaileko gaitzaren kasuetan izan ezik), eta kolesterola eta triglizeridoak kontrolatzeko hobekuntza gehigarria ematen du.

  • Oliba-olio birjina estra: gantz-azido monoinsaturatu, E bitamina eta fitosterol ugari ditu, eta horiek guztiak konposatu kardiobabesleak dira.

  • Liho-olioa: zopa-koilara bat egunero omega 3ren osagarri gisa.

  • Intxaurrak, errazio bat (4-6 unitate): omega 3 eta fitosterolak dituzte. Bi konposatuak ezagunak dira kolesterola murrizteko duten zereginagatik.

  • Arrain urdina: Astean 3-4 aldiz, 140 gramoko errazioetan. Omega 3 gantz-azidoak ematen ditu.

  • Askotariko lekaleak, ilarrak barne.

  • Barazki berdeak (zerba, txikoria, letxuga, espinakak…), kimuak edo ernamuinak eta zurtoineko barazkiak (porrua, apioa, kardua).

EZ DAGO ZOPA ONIK BARATXURIRIK GABE

“Ez dago baratxuririk gabeko kanpairik, ezta zopa onik ere, baratxuririk gabe”, “Lana bezain osasuntsua da baratxuri-zopa”. Esaera zaharrak baratxuriaren osasun ezaugarriei eta erein, landatu edo biltzeko une egokiari buruzko esaldiekin jarraitzen du. Sukaldaritzan, nonahi ageri da baratxuria, Julio Camba kazetari eta idazleak dioenez. ‘La casa de Lúculo’ liburuan, atal oso bat eskaintzen die baratxuriaren eta tipularen ontasunei eta sukaldaritza-aukerei.

Baratxuri-zopa ukaezina da Espainiako etxeetako errezeta-liburu tradizionalean, aldaera guztietan: Gaztelako baratxuri-zopa mamitsua urdaiazpiko eta arrautzarekin, eta beste proposamen original batzuk, hala nola baratxuri-zopa intxaurrekin edo txirlekin.

Zapore iraunkorrekoa da, halaber, baratxuriz igurtzitako eta usain-belarrekin ondutako ogi txigortua, ondo konbinatuta urdaiazpiko iberiko on batekin edo atunarekin eta antxoekin. Gosari, hamaiketako edo askarirako, plumcake motako baratxuri-ogia proposatzen da, jatorduetan eguneko ogiaren ordez erabil daitekeena.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak