Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Eguzkia hartzea, D bitamina-iturria

Eguzkitan neurriz egotea ezinbestekoa da gure organismoak behar duen D bitamina kantitatea lortzeko

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2011ko ekainaren 07a
Img ninos playa3 list Irudia: jmd41280

D bitamina mantenugai berezi bat da, elikagaien bidez lor baitaiteke, baita gorputzaren bidez sintetizatu ere, eguzki-argiak azala ukituz gero. Mikronutriente hori ezinbestekoa da kaltzioa behar bezala xurgatzeko, eta, aldi berean, hezurretan metatzeko eta odolean mineral horren mailak erregulatzeko aukera ematen du. Hain zuzen ere, nahiz eta onura ugari eman zaizkion bitamina horri eta kaltzioari, hala nola minbiziari, bihotz-hodietako gaixotasunari, diabeteari, erantzun immunitarioa hobetzeari eta abarri aurrea hartzea, ebidentzia zientifikoak bide ematen du, oraingoz, hezur-osasunari eusteko duen zeregina nabarmentzeko.

Eguzkitan egotearen dilema

Eguzkiak onura ugari ekartzen dizkio gure osasunari. D bitaminaren sintesia eguzki-argia, zehazki B frakzio ultramorea (UVB), azalarekin kontaktuan jartzen denean egiten da. Ikerketen arabera, eguzkitan behar adina ez egoteak kolonekoa, bularrekoa eta prostatakoa bezalako minbiziak izateko arriskua areagotzen du, baita, bitxia badirudi ere, azalekoa ere.

Hala ere, uda iristen denean, ohikoak eta errepikakorrak dira azala eguzki-izpietatik babestearen garrantziari buruzko aholkuak. Jakina denez, eguzkitan luzaroago egonez gero, larruazaleko minbizia izateko arriskua areagotu egiten da. Horregatik, minbizi-mota hori mugatzea, ordu beroenak saihestea eta eguzkitik babesteko kremak erabiltzea gomendatzen da.

Nahikoa da aurpegia eta besoak eguzkitan jartzea egunean 30 minutuz D bitamina sintetizatzeko.

Oreka bat bilatu beharko litzateke, minbizi-arriskua murriztuko duen batez besteko termino bat, eguzkitan egotearen onurak lortzeko bidea emango duena, besteak beste, D bitaminaren sintesia. Osasunaren Mundu Erakundearen arabera (OME), nahikoa da aurpegia eta besoak egunean 30 minutuz eguzkitan jartzea, baina, normala denez, erredurak saihestu egin behar dira.

Minutu horiek erraz lortzen dira Espainiako biztanle gehienentzat udaberrian eta udan. Hala ere, gainerako estazioetako hotzak eta eguzki-argi urriak ez dute bermatzen urte osoan D bitamina nahikoa sortuko denik. Horretarako, bitamina liposoluble horren soberakinak organismoaren gantz-ehunean gordetzen dira gero erabiltzeko, nahiz eta OMEk ohartarazten duen etxetik gutxi irteten diren pertsonek D bitaminaren urritasuna izateko arriskua izan dezaketela, azal osoa estaltzen duen arropa daramatela -adineko pertsonak edo haurtxoak-, azal iluna dutela eta, ohituraz, eguzki-iragazkiak erabiltzen dituztela.

Haurtxoetan, eguzki-esposizioa edo osagarriak?

Haur asko, bereziki neguan jaiotzen direnak, lehen hilabeteak etxean ematen dituzte eta, paseatzera ateratzen direnean, arropa askorekin estaltzen dituzte. Hilabete beroagoetan jaiotzen badira, askotan ez da ateratzen eguzkirik gehien dagoen orduetan. Eraikin altuak eta kutsadura dituzten hirietan bizi dira batzuk, eta eguzkiaren argia blokeatzen dute. Beste haur batzuk kolore edo azal ilunekoak dira, eta ia guraso guztiek eguzkitik babesteko kremak ematen dizkiete haurrei, erre ez daitezen. Hori guztia dela eta, eguzkitan gutxi egoten da, eta, askotan, ez da nahikoa izaten haurrek D bitamina sintetiza dezaten beren beharrak asetzeko.

Egunean 15 minutuko esposizio laburrek D bitaminaren sintesia bermatzen dute haurtxoetan

Europako Batzordeak dio astean behin baino gehiagotan eguzki-argitan 15 minutuko esposizio laburrak egotea nahikoa dela D bitaminaren fabrikazio egokia bermatzeko eta haurtzaroan erredurak saihesteko. Hala ere, ohikoa da amagandiko edoskitzea duten haur bulartuei osagarriak ematea pediatrak. Formula-esnearekin biberoia hartzen duten haurrek, bitamina horrekin aberastuta daudenez, ez lukete gehigarri horiek beharko.

Gai honen inguruan adostasunik ez badago ere, Ameriketako Pediatria Akademiak eta Espainiako Pediatria Elkarteak D bitaminaren 400 nazioarteko unitate (10 mikrogramo) ematea gomendatzen dute, osagarriak erabiliz, haurraren lehen urtean. Bestalde, Europako Batzordeak defizita izateko arriskua duten haurren eta haurren osagarriak bakarrik gomendatzen ditu, hau da, amagandiko edoskitze esklusiboa dutenak eta eguzki-argitan gutxi egoten direnak. Esate baterako, ia egun osoan etxean egoten diren haurtxoak, kalera ateratzen direnean arropaz erabat estalita doazenak, gurditxoko plastikoz estalita pasatzen direnak, azal iluneko haurrak edo eguzki-kremekin babesten direnak.

Nolanahi ere, gehigarrietara jotzen badugu, ezinbestekoa da gogoan izatea garrantzitsua dela agindutako dosifikaziora egokitzea, D bitamina gehiegi hartzeak ondorio kaltegarriak izan baititzake: anorexia (jateko gogorik eza), pisua galtzea, ahultasuna, gonbitoak eta idorreria, nekea eta desorientazioa.

D BITAMINA ELIKAGAIETAN

Img chicharro art

Estatu Batuetako Medikuntza Institutuak, gutxieneko eguzki-esposizio batetik abiatuta, egunero 15 mikrogramo D bitamina hartzea gomendatzen du 70 urteko pertsonentzat eta 20 mikrogramo adin horretatik gorakoentzat.

Nutrizio, Elikadura eta Dietetika Elkarteen Espainiako Federazioak (FESNAD) ezarritako Erreferentziazko Elikadura Dietetikoen Ingestak 5-15 mikrogramo/egun bitartekoak dira, adinaren arabera.

Bitamina horren elikadura-iturri nagusiak dira beti dietan sartzen ez diren elikagaiak, hala nola arrain urdina, arrautzak eta aberastutako elikagai batzuk (gosariko zerealak, esnea, margarina, etab.). ). Horregatik, dieta berrikusi eta adierazitako elikagaiak maiz jateaz gain, ezin da ahaztu D bitaminaren sintesiaren garrantzia, eguzki-esposiziotik abiatuta.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak