Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Eguzkitik babesteko entsaladarik onenak

Herdoilaren aurkako osagaiek UV erradiazioaren aurkako larruazala babesten dute eta larruazalaren itxura ona zaintzen laguntzen dute

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2013ko ekainaren 17a
Img ensalada Irudia: Ivan Prole

Zer janari eraman behar da hondartzara? Elikagaien segurtasuna da elikagai batzuk hautatzeko arrazoi nagusietako bat, eta ez beste batzuk etxean prestatu dugun zerbait jatera goazen garaian. Ez da balakia; izan ere, udako tenperatura altuak arrisku-faktore bat dira, eta kontrolatu egin behar da, salmonelosia edo beste elikadura-toxiinfekzio batzuk prebenitzeko. Hala ere, badira ‘hondartzako elikagaiak’ hautatzeko beste irizpide batzuk, eta horietako bat da larruazala zaintzea Eguzki Izpi ultramoreen aurka. Hainbat saiakuntza klinikok elikagai eta elikagai jakin batzuen ezaugarri babesleak aztertu dituzte. Horiek horrela, lerro hauetan zehar, karotenoide fotobabesetan gehien kontzentratzeagatik egokienak diren entsaladak deskribatzen dira.

Img ensalada
Irudia: Ivan Prole

Entsaladak: kolore gehiago, eguzki-babes handiagoa

Eguzkitan eta airean dauden ehunetan (besoen, hanken eta aurpegiaren azalean), eguzkiaren argiak oxidazio- eta zahartze-prozesuak eragiten ditu. Horregatik, elikadurarekin batera, konposatu antioxidatzaileak jarri behar dira, babes-sistema endogenoak indartzeko, hau da, organismoarenak berarenak. Karotenoideek, hainbat begetaletan (frutetan eta baratzetan batez ere) sakabanatutako pigmentu koloratzaileak, zelula-mailako antioxidatzaile espezifikoa dute.

b-karoteno eta likopenoa, azenario eta tomateen koloratzaileak, talde honetako konposaturik nabarmenenetakoak dira, eta odolean eta giza ehunetan nagusi dira. Bi konposatuek larruazalaren propietateak modulatzen dituzte elikagaien zati gisa edo osagarri dietetiko gisa hartzen direnean. Eguzki-erreduren aurka larruazala babesten duten ebidentziak daude (eguzki-eritema), UV argiaren kaltearen aurkako babesa areagotuz, nahiz eta haren eraginkortasun fotobabeslea ezin den eguzki-babesle batekin konparatu.

Img ensalada sol
Irudia: CONSUMER EROSKI

Hala ere, osagaiek nahaste konplexua dute, eta, oro har, eragin sinergikoa dute karotenoideen antioxidatzaile eta fotobabeseko jarduera onartuan. Adibidez, fitoenoa eta fitofluenoa karotenoide nagusien (beta-karoteno edo likopenoaren) aitzindariak dira, eta hainbat frutatan eta barazkitan gertatzen dira. Haren absortzio-espektroak UVB eta UVA mailak hartzen ditu, kasuan kasuko moduan, eta horrek karotenoide ugariko elikagaien efektu fotobabesleei lagundu diezaieke.

Horiekin batera, luteina eta xeaxantina daude, arrautzaren gorringoan eta artoan ugariak, begietako argi kaltegarriaren espektroa xurgatzeko gaitasuna dutelako, begi-gaixotasunek babesten baitute. Era berean, E bitaminaren babes fotobabeslea ere aztertzen da, oso ugaria gari-hazian edo beste labore eta fruitu lehor batzuetan (ekilore haziak, hurrak eta almendrak), entsaladei erraz gehitzen zaizkien elikagaiak. Landare-olioak (ekilore, arto, oliba birjina estra) ere bitamina horren iturri kontzentratuak dira.

Hondartzarako entsaladak: ideia zaporetsuak eta praktikoak

Entsalada horiek guztiek elikagai energetiko bat izan behar dute, errezeta plater bakarra izan dadin. Pasta (makarroiak, espagetiak, espiralak…), osoko arroza, kuskusa edo hainbat lekale dira osagarri egokienak.

Dieta fotobabeslea: uda baino hilabete lehenago

Gomendagarria da antioxidatzaile ugariko dieta egitea, eguzkia hartu baino hilabete lehenago gutxienez.

Larruazalaren berritze fisiologikoak denbora behar du, eta, beraz, zenbait aste behar dira karotenoideak hartzeak eragin ditzakeen babes-ondorioak lortzeko. Hori dela eta, komeni da antioxidatzaile ugari dituzten menuak planifikatzea eguzkitan luzeena baino hilabete lehenago, uda baino hilabete lehenago gutxienez. Alemaniako Düsseldorf-eko (Alemania) Heinrich-Heine-Universität ikertzaileek sinatutako ikerketa batek adierazten duenez, askoz ere txikiagoa da dietako osagaien bidezko fotofabesoa erabilera topikoko eguzki-iragazkiak erabiliz lortzen dena baino. Hala ere, mikronutriente antioxidatzaileen ekarpen dietetiko optimoak UV erradiazioaren aurkako larruazalaren defentsa areagotzen duela ziurtatzen dute, epe luzerako babesarekin bateragarria baita. Gainera, larruazalaren osasuna eta itxura hobetzen laguntzen du, hidratatuagoa, leuna eta distiratsuagoa.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak