Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ekaina: Pota izeneko moluskua

Txibiaren oso antzekoa da, eta erabilera gastronomikoak eta propietate elikagarriak ditu.
Egilea: xavi 2007-ko ekainak 25

ImgImagen: Ipimar Pota txibiaren oso antzeko moluskua da, eta, espeziearen eta jatorriaren arabera, tamaina handia hartzen du; horregatik deitzen zaio txibia erraldoi. Maskorrik ez duten moluskuak dira biak, eta zefalopodoen barruan sailkatzen dira, txokoarekin, txibiarekin edo olagarroarekin gertatzen den bezala. Pota familiako beste espezie ezagun batzuk dira pota hegalaria (Illex coindetti), tamaina txikikoa, eta Argentinako pota (Illex argentinus), kalitate onekoa.

Pota txibia baino kalitate apalagokoa da, eta horren adierazgarri da prezioa. Izan ere, antzeko molusku gehienak baino merkeagoa da. Hala ere, oraindik gutxi kontsumitzen da, nahiz eta kontsumitzaileen artean gero eta onarpen handiagoa izan. Gainera, abantaila bat ere badu: ez du arantzarik, eta alderdi hori bereziki interesgarria da haurrentzat, arraina jateari uko egiten baitiote.

Moluskuak eta kolesterola

Pota, txibia bezala, balio biologiko handiko proteina-iturri ona da. Gantz-ekarpena oso txikia denez, kaloria-balioa ere txikia dute. Hala, 150 g-ko pota errazio batek 120 kaloria ematen ditu, eta 2 g koipe baino ez. Hala ere, moluskuen kolesterol-kopurua (ez ganba, otarrainxka edo otarrainska bezalako krustazeoetan) nahiko nabarmena da. Potak 190 miligramo kolesterol kontzentratzen du 100 gramoko, legatzak baino 3 aldiz kolesterola gehiago.

Balio biologiko handiko proteina-iturri ona da pota, eta odoleko kolesterol-maila murrizten laguntzen du gantz asegabeak izateak.

Itxuraz negatiboa den alderdi bat da, eta, gantzen profila behatzean, alde batera uzten du. Arrainek eta itsaskiek, batez ere, gantz asegabea dute, kolesterol-maila murrizten laguntzen duena, eta gantz saturatuen proportzio txikia, odoleko gantz-kantitatea handitzearekin erlazionatzen dena. Beraz, kolesteroletan aberatsa den elikagaia izan arren, odolean kolesterolaren maila handitzeko gaitasuna beste elikagai batzuena baino askoz txikiagoa da, hala nola haragiarena eta haren eratorriena.

Bitamina-edukiari dagokionez, B3 bitamina edo niazina eta B12 nabarmentzen dira. Mineralen artean ugarienak fosforoa, potasioa eta magnesioa dira.

Enplegua sukaldean

Mota horretako mariko gehienak, eta pota ez da salbuespena, beren tintan presta daitezke, baina beste hainbat modutan presta daitezke.

Plantxan baratxuri eta belar usaintsuekin prestatua da molusku hau aurkezteko beste modu bat. Gisatuetan ere erabil daiteke, baina ez da modurik ohikoena. Haurrei gozo-gozoa iruditzen zaien forma bat dago pota prestatzeko: errabak egin behar dira, hau da, arrautza-irinetan pasatutako eta plantxan prestatutako pota zatiak. Familia osoarentzako prestakuntza aproposa da.