Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ekilore-olioa

Bihotzerako eta osasunerako gantz asegabeen eta E bitaminaren iturria da, antioxidatzaile ahaltsua

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Larunbata, 2009ko apirilaren 11
Img aceite girasol Irudia: Melissa Wiese

Espainian gehien kontsumitzen den olioa da oraindik ere oliba-olioa, eta, horren ondoren, ekilore-olioa. Beste hazi-olio batzuk, hala nola artoarena edo sojarena, urrutitik datoz. Olioa egiteko ekilorearen laborantza 1964. urtearen inguruan hasi zen Espainian, Andaluziako mendebaldean. Gaur egun, Espainian eta Europako gainerako herrialdeetan gehien erabiltzen den hazi-olioa da.

Egiteko prozesua

Ekilore-olioa aukera osasungarria eta merkea da beste olio-mota batzuen aldean. Olio mota hori “Helianthus annus” ekilore-hazietatik lortzen da. Hazi horiek fase hauek dituzte:

1. Azala kentzea . Haziak zikinkerietatik bereizten dira. Ondoren, azalak energia ekoizteko (erregaia) eta animaliak elikatzeko erabiltzen dira.
2. Birrintzea eta ateratzea . Birrinketa beharrezkoa da landare-zelulak apurtzeko, gero prentsatu egiten baitira olioa lortzeko. Industrian, erauzketa baimendutako disolbatzaileen bidez egiten da.
3. Fintzea . Fase honetan, aurreko faseetan sortutako ezpurutasunak ezabatzen dira, olioaren zaporea leuntzeko eta azidotasun-maila murrizteko. Azken produktua hori leuna eta zapore gozo samarra duen olioa da, gehienez ere 0,2º-ko azidotasuna duena. Merkataritza-izendapen zuzena “ekilore-olio findua” da.

Nutrizio balioa

Sukaldean, ekilore-olioa gordinik erabiltzea gomendatzen da, haren propietateak kontserbatzeko

Ekilore-olioaren %99,9 koipea da. Gantz-azido poliasegabeak (61,40 g/100 g) nabarmen nabarmentzen dira horien artean, azido linoleikoa eta azido linolenikoa. Gantz-azido horiek funtsezkoak dira eta egunero eman behar dira elikagaien bidez, gure organismoak ezin baititu sintetizatu.

Ekilore-olioak azido oleiko gisa ere ematen du gantz monoinsaturatua (22,50 g/100 g), baina oliba-olioan baino gutxiago (73,30 g/100 g). Gari-hoziaren olioaren ondoren, olio hori da E bitamina gehien duena (56 mg/100 g) ekintza antioxidatzailea.

Konposizio-taula (kantitateak 100 biztanleko)
mL olio)

Kaloriak
Gantza guztira (g)
AGS (g)
AG (g)
AGP (g)
Abita. E (mg)
899
99,9 €
11:00
28,6
45
48,7

AGS: gantz-azido saturatuak,
AGM: gantz-azido monoasegabeak, AGP: azidoak
koipe poliasegabeak.

Gure gorputzean, gantz poliinsaturatuek ondorio kardiobabesle hauek eragiten dituzte: guztizko kolesterola eta odolean triglizerido izeneko beste koipe batzuk murrizten dituzte; odolbilduak eratzeko arriskua murrizten dute (tronbosia eta istripu baskularrak), plaketen agregazioa gutxitzen baitute; eta basodilatazioa eragiten dute, hau da, odol-hodien diametroa handitzen dute.
E bitamina antioxidatzaile naturala da, eta organismoko zelulen oxidazioa saihesten eta erradikal askeen ekintzatik babesten laguntzen du. Horren ondorioz, eritasun degeneratiboak izateko arrisku txikiagoa dago, hala nola arterioesklerosia eta zenbait minbizi-mota.

Sukaldean, ekilore-olio gordina erabiltzea gomendatzen da, haren propietateak kontserbatzeko, eta frijitzeko erabiltzen bada, ez da komeni gehiegi berotzea. Hazi-olioek okerrago jasaten dituzte oliba-olioak baino tenperatura altuak; beraz, ez da komeni jakiak frijitzeko erabiltzea. Nolanahi ere, horiekin frijituz gero, hobe da ez berrerabiltzea.
Zapore leuna duenez, olio hori oso egokia da gordinik ontzeko eta maionesa motako saltsak
egiteko.

Oleiko ugariko ekilore-olioa

Img aceite girasol21
Mezu “alto-oleikoak” ekilore-olioaren osaera oliba-olioaren antzekoa dela adierazten du. Olio mota hori ekilore-barietate berezien hazietatik lortzen da, azido oleiko ugariko hazietatik, eta eskaintza interesgarria da nutrizio-diseinu egokia duelako eta merkea delako. Azido oleikoa gantz monoinsaturatu mota bat da, oliba-olioaren, oliben eta aguakatearen ezaugarria, eta, elikadura-teknologiaren berrikuntza horren ondoren, olio berri horretan ere ugari da.

Oliba-olioan, %70 eta %75 arteko proportzioan dago azido oleikoa, “oleiko handiko” ekilore-olioak biltzen duenaren antzekoa; ohiko ekilore-olioan, berriz, %22,5 besterik ez da iristen gantz-azido horretara. Azido oleikoak ekintza onuragarria egiten du gure odol-hodientzat eta bihotzarentzat, “kolesterola onuragarria” (hdl-c) handitzen baitu, eta gaixotasun kardiobaskularren arriskua murrizten.

Gainerako hazi-olioekin alderatuz gero (ekilorea, artoa edo soja), azido oleiko asko dutenek abantaila interesgarriak dituzte sukaldean erabiltzeko. Jakiak prestatzeko egokienak dira; izan ere, 180-200 °C arteko tenperaturako beste olioak baino hobeto jasaten dituzte, frijitzean sortzen direnak, egonkorragoak dira eta mantsoago deskonposatzen dira; eta elikagaiari koipe gutxiago ematen diote. Olio horretan frijitutako jakiak koipe gutxiago xurgatzen du, eta, ondorioz, kaloria gutxiago izango ditu.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak