Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

'El plato del bien comer', Mexikoko elikadura-gida

Elikagaien aniztasuna eta konbinazioa dira Mexikoko gida elikagarriaren punturik garrantzitsuenak

Mexikoko estatistikek erakusten dutenez, desnutrizio-, gehiegizko pisu- eta loditasun-arazoak garatzeko joera nabarmena dute herritarrek. Bi arazo horiek muturreko egoeratzat hartzen dira pisuari dagokionez. Egoera horren aurrean, osasuna sustatzeko adituak bildu ziren elikaduraren arloko hainbat gai eztabaidatu eta adosteko. Horren ondorioz, Mexikoko herritarrentzako Elikagai Gidak argitaratu ziren. Elaborazioan, eta populazio horretara ondo egokitzeko, zenbait faktore hartu ziren kontuan, hala nola elikagaien eskuragarritasuna, ohiturak eta herrialdeko tradizioak.

Mexikoko Elikagai Giden irudikapen grafikoa «jateko ongiaren platera» da, eta haren formatua Espainiako eta Portugalgo Elikagaien Gurpilaren oso antzekoa da. Gida hau Mexikoko herritarren artean elikadura osasungarria sustatzeko eta hezkuntza-tresna gisa erabiltzeko sortu zen.

Elikagaien konbinazioa, gakoa

«Jateko ongiaren platerak» hiru elikagai-multzo (azpimultzotan banatuak) modu orekatuan kontsumitzea proposatzen du: frutak eta barazkiak, zerealak eta tuberkuluak eta, azkenik, lekadunak eta animalia-jatorriko elikagaiak. Talde horietako bakoitzak elikagai baliokideak ditu, eta, beraz, elkarrekin truka daitezke, ekarpen elikagarria nabarmen aldatu gabe.

  • Frutak eta barazkiak: bitamina eta mineral ugariko elikagaiak
    Talde hau bi azpitaldetan sailkatzen da: alde batetik, frutak eta, bestetik, barazkiak. Bietan sartzen dira Mexikon kontsumitu ohi diren elikagaiak. Adibidez, guaiaba, papaia, pomeloa eta kirtena dira aurki daitezkeen frutetako batzuk. Barazkien artean, queliteak, kalabaza-lorea, chayotea eta betabela daude (horietako asko ezezagunak dira beste herrialde batzuetan). Ahal dela, jan elikagai gordin horiek. Kasu askotan, baliabide ekonomikoek garaiko landareak bakarrik kontsumitzera behartzen dituzte herritarrak.

  • Zerealak eta tuberkuluak: karbohidrato ugariko elikagaiak
    Sektore bakar batean biltzen dira karbohidrato ugari izateagatik dietari energia asko ematen dioten elikagai guztiak. Talde horretako elikagaietako batzuk artoa, arroza, oloa, garagarra, amarantoa eta elikagai guztiak dira, hala nola arto-opilak, ogia, galletak eta pasta. Mexikoko gurpilaren tuberkuluen artean batata eta mandiokoa daude.

  • Lekadunak eta animalia-jatorriko elikagaiak: elikagai proteikoak
    Elikagai proteikoen artean bi azpimultzo daude: lekadunak (babarrunak, garbantzuak, babarrunak, arbiak edo soja) eta animalia-jatorriko elikagaiak (haragia, arraina, arrautzak eta esnekiak). Sektore bakoitzaren tamaina gomendatutako kontsumo-errazioekiko proportzionala da, baina errazio horiek ez dira adierazten. Beraz, lekadunen ikusizko kantitatea animalia-jatorriko elikagaiena baino handiagoa da.

Mexikoko gidak fruta eta barazki ugari, behar adina zereal, animalia-jatorriko elikagai gutxi jatea eta zerealak eta lekadunak konbinatzea proposatzen du.

Grafiko honetan, platereko irudiei laguntzen dieten zenbait mezu ere ageri dira. Beraz, gida honetan fruta eta barazki ugari, behar adina zereal, animalia-jatorriko elikagai gutxi eta zerealak eta lekadunak konbinatzea proposatzen da. Izan ere, bi begetal horiek nahastea proposatzen dute gida hauek proteina oso bat lortzeko, horiek kontsumitzeak dakartzan onura guztiekin.

Halaber, hiru talde nagusiek otordu edo plater bakoitzean parte har dezaten sustatzen dute, behar diren elikagai guztiak hartzen dituztela ziurtatzeko. Gainera, egunero elikagai desberdinak aukeratzea gomendatzen da, elikagai gehiago izan daitezen.

'El plato del bien comer' rako aholkuak

Mexikoko Elikagai Gidetan grafikoarekin batera datozen gomendio batzuk jaso dira:

1. Familiarekin eta/edo lagunekin «aberatsa» jaten saiatzen da, eta janaria une atsegina bihurtzen.
2. Garaian garaiko barazkiak eta fruta gordinak kontsumitu.
3. Murriztu egiten ditu gantzak (margarina, landare-olioak eta maionesa, besteak beste), azukreak (freskagarriak, eztia, marmelada, gozokiak eta mahaiko azukrea) eta gatza.
4. Zure beharren eta baldintzen arabera jaten du, ez gehiago ez gutxiago.
5. Neurriz jaten ditu animalia-jatorriko elikagaiak, lekadunak nahiago ditu.
6. Konbinatu zerealak (tortillak, ogia edo pastak) lekadunekin (babarrunak, garbantzuak, babak edo dilistak).
7. Saiatu osoko zerealak aukeratzen, hala nola arto-tortilla, ogi integrala, oloa eta horia, findu ordez.
8. Saiatu astean bitan arraina eta oilaskoa jaten, azalik gabe, haragi gorrien ordez.
9. Arrautzak kontsumitzen badituzu, saiatu neurriz jaten.
10. Ahal dela, ez hartu edari alkoholdunik edo noizean behin bakarrik, kaloria asko baitituzte, besteak beste (7 kcal/g).

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak