Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikadura-aholkularitza: kirolarientzako proteina eta haurrentzako kombuxa

Zer arrisku du gehiegizko proteinak? Ahuntz-esnea behi-esnearen berdina da? Eman diezaiekegu tea kombuxa haurrei? Beatriz Robles nutrizionistak zalantza horiei eta beste batzuei erantzun die

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2020ko abuztuaren 27a
exceso proteina deportistas riesgo Irudia: Getty Images

Zer arrisku du gehiegizko proteinak kirolarietan?

Kirolariek proteina kantitate handiak kontsumitzen dituzte beren gorputz-osaera eta errendimendua hobetzeko. Dietan proteina gehiegi izateak ondorio negatiboak ditu organismoarentzat, baina egia al da hori? Atletek ariketa fisiko bizia eta luzea egiten ez duen pertsona batek baino energia eta elikagai gehiago hartu behar dute. Populazio orokorraren proteina-erreferentziaren eguneroko kontsumoa, berriz, 0,83 g da pisu-kilogramo bakoitzeko (hau da, 70 kiloko pertsona batek 58 gramo kontsumitu beharko lituzke egunean), indar-kirolarientzat eta erresistentzia-kirolarientzat ezarritako jarraibideak 1,2 eta 2 gramo artean daude pisu-kilogramo bakoitzeko (adibidez, 84 gramo).

Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) ez du ezartzen egunean gehienez har daitekeenik, eta adierazten du segurua dela erreferentziako janaldien bikoitza kontsumitzea, eta hiru edo lau aldiz gehiago hartzeak ere ez duela ondorio txarrik.

Baina hori pertsona osasuntsuei bakarrik aplikatzen zaie: Munduko Osasun Erakundearen (OME) arabera, giltzurrunen funtzionamendua honda dezakete gomendatutakoak baino kantitate handiagoak kontsumitzen badituzte.

Kontuz ibili behar da elikagai batzuetan agertzen den lizunarekin?


Irudia: Getty

A okratoxina zenbait mohok (Aspergillus ochraceus eta Penicillium verrucosum) sortutako toxina da, eta zenbait elikagai kutsa ditzake, hala nola zerealak, kafe-aleak, kakaoa, piperrautsa edo fruitu lehorrak.

Bazekiten toxina hori toxikoa eta kantzerigenoa zela giltzurrunarentzat, baina ebidentzia zientifiko berrienak dio litekeena dela DNA ere kaltetzea. Datu berri horiekin, EFSAk uste du osasunerako arriskutsua izan daitekeen esposizioaren mende gaudela. Hori dela eta, proposatu du ezarritako gehieneko mailak berrikustea eta mugak handitzea, gure azalpen dietetikoan gehien lagun dezaketen elikagaiak zein diren kontuan hartuta. Produktu batek gainditzen baditu, ezin da merkaturatu.

Mikotoxina hori ez da desegiten kozinatzean. Lizunak begi hutsez ikus badaitezke ere (espezietan, fruitu lehorretan, haragian, gaztetan edo zerealetan agertzen diren egitura belztuak dira), haien toxinak ikusezinak dira eta elikagaian sar daitezke. Horregatik, lizuna agertzen denean, ez da nahikoa kentzea kalterik ez egiteko: ez da elikagairik kontsumitu behar.

Ahuntz-esnea behi-esnea bezalakoa da?

Behi-esnea bezala, ahuntz-esnea ez da haurren elikaduran sartu behar 12 hilabete baino lehen (bularreko haurrentzako formuletan edo jarraipenerako prestakinetan osagai gisa egiten denean izan ezik).

Bere elikagaiei dagokienez, behiaren laktosa- eta proteina-kantitate bera du, gutxi gorabehera, baina kaltzio eta koipe gehiago ditu, tamaina txikiagoko tantetan antolatuta. Horrek digestio-erraztasuna hobetu lezake, baina ez dago teoria horren aldeko ebidentzia zientifikorik. Azido foliko eta D bitamina gutxiago dute.

Behi-esnearen proteinekiko alergia duten haurrentzako aukera gisa proposatu den arren, EFSAk ez du alternatiba segurutzat jotzen, bere proteinak behi-esnearen oso antzekoak baitira. Ahuntz-esnearen proteinek beren alergiak eragin ditzakete, eta ez dago 12 hilabetetik beherakoei ahuntz-esnean oinarritutako formulekin elikatzen bazaie alergien eragina txikiagoa dela frogatzen duen ebidentzia zientifikorik.

Eman diezaiekegu tea kombuxa haurrei?

kombuia
Irudia: Getty

Ez da gomendagarria. Te eta azukre base batekin egindako edaria da, eta hartzidura laktiko-alkoholikoa eragiten duten bakterio eta legamiek eragiten dute. Pasteurizatu gabe daudenek (supermerkatuko hoztuen eremuan) hartzidurarekin jarraitzen dute, mikroorganismoek elikatzeko substratua duten bitartean. Horren ondorioz, alkohol-kantitatea handitu egiten da denborarekin, eta 3,5 gradutara iristen da etxeko prestakinetan (kafetegietan eta tabernetan eskaintzen direnak izan ohi dira). Hori dela eta, ezin dute alkohola saihestu behar duten haurrek eta pertsonek hartu, hala nola haurdunek.

Nola prestatu behar ditut antxoak anisakisa saihesteko?

Ur gaziko arrantzaren fruituek bakarrik izan dezakete parasitoa. Produktu osoan eta minutu batez 60 °C-tan (frijituta edo labean) egindako jaki oso bat nahikoa da anisakisa suntsitzeko. Keztatzeak edo ozpinetan eskabetxatzeak ez dute deuseztatzen; beraz, prestaketa horietarako erraiak eta burua kendu eta bost egunez izoztu beharko dira, -20 °C inguruan.

Ba al dago konposatu toxikorik barbakoetan?

Parrilla bezalako sukaldaritza-teknikek haragia tenperatura altuetan kozinatzea eskatzen dute, eta, horri esker, zenbait toxiko sor daitezke, hala nola amina heteroziklikoak edo nitrosaminak, eta kontzentrazio handiagoa izango dute elikagaia zenbat eta xankatuagoa egon. Toxiko horiek kantzerigenoak dira eta DNA honda dezakete; beraz, edozein esposizio-mailak kalte egin diezaioke organismoari. Barbakoek aukera ematen dute haragi-zukuak txingarrekin kontaktuan jartzeko eta erretzeko, hidrokarburo aromatiko poliziklikoak sortuz.

Toxiko horien agerpena murrizteko, ikus daitekeen gantza kentzea eta txingarrak kentzea gomendatzen da, suaren gainera eror ez dadin, haragia tenperatura baxuagoan prestatu eta barbakoan egosten bukatzea edo erretako zatiak kentzea.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

mitos-eu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak