Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikadura-aholkularitza: soja, D bitamina eta kakahueteei alergia izatea

Osasunarentzat txarra da soja asko kontsumitzea? Nori gomendatzen diogu FODMAPS dieta? Perretxikoek D bitamina ematen dute? Beatriz Robles nutrizionistak zalantza horiei eta beste batzuei erantzun die

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2021eko irailaren 06a
consumo de soja y salud Irudia: bigfatcat

Soja asko jatea txarra da osasunerako?

Uste izatekoa da soja-kantitate handiak kontsumitzea kaltegarria izan daitekeela osasunarentzat, isoflabona asko dituelako, estrogenoen antzeko egitura duten konposatuak, batez ere emakumezkoak diren sexu-hormonak. Horrek pentsarazi du haien kontsumoak eragina izan dezakeela pubertaroko gizonen garapenean, edo emakumeen bularreko minbizia izateko arriskua areagotu.

Hala ere, lekale hori duten elikagaiek —tofua, edamea, soja testurizatua edo soja-edaria, esaterako— ez dute isoflabona-maila nahikorik kontrako ondorioak eragiteko. Aitzitik, Minbizia Ikertzeko Mundu Funtsak (WCRF) uste du soja elikagai segurua dela, proteina-iturri bikaina dela eta haren kontsumoak, batez ere haragi gorri eta prozesatuen ordez erabiltzen denean, onura handiak dakartza edozein arrisku potentzial baino.

Baina, kontuz, hori ez baita aplikatzen soja-isoflabonak dituzten gehigarriei. Osagarri horiek ez dira gomendagarriak, isoflabona kopuru handia baitute eta haien segurtasunari buruzko zalantzak baitaude.

Zergatik daude gehigarri baimenduak Europan eta ez EEn? AEB Medidas de seguridad.

Europako Batasunean (EB) Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) ebaluatu dituen elikagai-gehigarriak bakarrik erabil daitezke. Berrikustean, kontuan hartzen da zer elikagai-mota kontsumitzen dugun eta zenbat kontsumitzen dugun, zein adin-taldek hartzen dituzten maizenik. Horrela, bada, badakigu zer azalpen emango diogun aztertutako gehigarriari.

Kontuan hartzen badugu industriak hala eskatzen duenean gehigarriak baimentzen direla normalean, logikoa da gehigarriak herrialdearen eta elikadura-ohituren arabera aldatzea, eta horrek ez du esan nahi hain seguruak ez direnik.

  • Gehigarriak: elikagaien industriako difamatuenak

Nola funtzionatzen du oliorik gabeko frijigailu batek?

Etxetresna elektriko horiek konbekzio-labeek bezala funtzionatzen dute: aire beroa garraiatzen dute elikagaiaren inguruan. Abantaila bat dute: tamaina txikia dutenez, labeak baino eraginkorragoak dira. Frijituarekin alderatuz gero, ia oliorik gabe kozinatu daiteke; beraz, kaloria-ekarpena txikiagoa da, eta konposatu kaltegarri gutxiago sortzen dira, hala nola akrilamida.

Kakahueteei alergia dietenek ere fruitu lehorrekiko alergia dute?

Irudia: Getty Images

EBn nahitaez nabarmendu behar da etiketan alergia-, intolerantzia- edo sentiberatasun-erreakzio gehienen erantzule gisa identifikatu diren 14 substantzietatik edozein dagoela. Osagaien zerrendan erraz aurki daitezke, beste tipografia batekin nabarmenduta agertzen baitira (letra lodiz, maiuskulaz edo beste kolore bateko hondoarekin). Osagai-zerrendarik ez duten produktuetan, kontsumitzailea ere babesten da, “barruan” jarri behar baitu, eta ondoren substantzia arazotsuaren izena.

Gure kultura gastronomikoan, kakahueteak fruitu lehorren testuinguru berean jaten dira, mokadu gisa edo platerak aberasteko, baina botanikoki lekaleak dira. Horregatik, alergenoen zerrendan kakahueteak fruitu oskoldunetatik bereizita agertzen dira (“fruitu lehorrak” deitzen diogu).

Hala ere, uste da kakahueteei alergia dieten pertsonen %20 eta %50 artean fruitu lehorrak direla, eta, erreakzioen larritasuna dela eta, komeni da azaleko edozein fruitu saihestea.

Nori gomendatzen diogu FODMAPS dieta?

Dieta horrek murriztu egiten du landareetan dauden eta hesteetako mikroorganismoek hartzi ditzaketen karbohidrato txikiak —fruktosa edo laktosa, esaterako— hartzea. Heste-sindrome suminkorra edo Crohn-en gaixotasuna bezalako patologien tratamendu gisa proposatzen da, baina denbora batez bakarrik jarraitu behar da, nutrizionista edo profesional mediko batek gainbegiratuta.

Txanpinoiak eta perretxikoak D bitamina-iturri dira?

Arrain urdinak, arrautzek eta esnekiek baino ez dute D bitamina askorik. Irensteak ez ditu gure eskakizunak betetzen, eta, beraz, zatirik handiena (%90 arte) larruazala eguzkitan jartzean lortzen dugu.

Onddoak ez dira hertsiki landareak, eta, landareek ez bezala, ergosterola dute. Molekula hori D bitamina bihur daiteke izpi ultramoreen eraginpean jartzen denean, urteko sasoi batzuetan gertatzen den bezala.

Laborean zeharkako argia besterik ez dute jasotzen eta, beraz, D bitamina gutxi dute. Hala ere, ikusi ahal izan denez, eguzkitan denbora pixka bat jartzen bada, egosi ondoren edo baita lehortu ondoren ere, D bitamina-edukia nabarmen handitzen da, eta hori mantendu egiten da biltegiratzean eta kozinatzean, eta bitamina horren iturri dietetiko interesgarria izan daiteke.

Zein da kafe ehoaren eta kafe disolbagarriaren arteko aldea?

Kafe ehoa kafe-baia txigortuak birrinduz lortzen da, eta ez da uretan disolbatzen: edaria lortzeko ur berotan infusionatu behar da. Aldiunekoa, disolbagarria edo “kafe-estraktua” konposatu aromatikoak ur beroarekin atereaz egiten da, eta ondoren iragazi eta kontzentratu egiten da. Nahasketa hori deshidratatu egiten da, erraz disolbatzen den hauts lehor bihurtzeko.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak