Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikadura eta hilekoaren aurreko sindromea

Emakume askok, menstruazioaren aurreko egunetan, jateko gogo handiagoa dute, batez ere gozoak.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2009ko maiatzaren 18a

Hilekoaren aurreko sindrome deritzo hilekoa baino egun batzuk lehenago gertatzen diren elikadura-ohiturekin zerikusia duten alterazio fisiko, psikologiko eta organikoei. Iraupena eta sintoma-mota desberdinak dira emakume batetik bestera, eta, oro har, periodoaren hasieran desagertzen diren arren, emakume askok oinaze izugarriak izaten dituzte, minerako eta ondoeza orokorrerako botika espezifikoekin arintzen direnak.

ImgImagen: Konstantinos Dafalias

Sintoma-multzo hori agertzearen arrazoia zalantzazkoa den arren, badirudi hormona-maila femeninoetan (estrogenoak eta progesterona) eta serotonina izeneko neurotransmisorean (mezulari kimikoa) gertatzen diren aldaketekin lotuta dagoela, aldarte-egoerarekin lotuta. Jakina da serotoninak eragina duela pertsonen ongizate-sentsazioan, eta apetituaren kontrolean ere parte hartzen duela. Organismoan maila baxuan dagoenean, tristura, suminkortasuna eta, neurri batean, azukre ugariko elikagaiekiko gehiegizko gogoa sor ditzake (litxarreriak, pastelak, galletak, gozokiak), eta, bereziki, txokolatearekiko.

Emakume askok hobera egin dute gozokiak eta txokolatea janez gero. Horiek dira gustukoen dituzten elikagaiak, serotoninaren garuneko sintesia errazten baitute. Beste autore batzuen arabera, munstroaren aurreko sindromearen sintomak magnesio faltarekin lotzen dira; mineral hori ere ugari da txokolatean.

Dieta osasuntsuaren plana
Energia asko ematen duten elikagai gozoak neurriz kanpo hartuz gero, epe luzera pisua handitu daiteke, garaiz kontrolatzen ez badira. Gehiegizko kiloak eta nutrizio-desorekak saihesteko eta munstroaren aurreko sindromearen sintomak gutxitzeko, gomendio dietetiko hauek proposatzen dira:

  • Elikadura zatikatzea maiz hartzen direnean eta bolumen txikikoak direnean (gosaria, bazkaria, askaria eta afaria).
  • Dieta orekatuaren irizpideen arabera (esneki erdigaingabetuak edo gaingabetuak, frutak eta barazkiak, haragi gihartsuak, arrainak, arrautzak, ahal dela, osoko zerealak, lekaleak, fekulak eta olioa, banakako beharren arabera egokiak diren kantitateetan), askotariko elikagaiak sartzea egunean zehar.
  • Zapore gozoa baina kaloria gutxikoa duten elikagaiak maizago lehenestea, hala nola jogurtak, frutak, azukrerik gabeko gozokiak eta txikleak, txokolatearen edo bestelako gozokien aurrean.
  • Zuntz askoko elikagaiak hartzea (barazki eta zereal integralak), asetasun-sentsazio handiagoa eragiten dutenak.
  • Kafeina eta beste substantzia estimulatzaile batzuk hartzea mugatzea.
  • Dietan magnesio ugari duten elikagaiak sartzea, hala nola fruitu lehorrak, lekaleak, ogi integrala eta arraina.
  • Osoko zerealak, fruitu lehorrak eta garagardo-legamia B6 bitaminaren iturri dira, eta horiek nerbio-sistema egoera onean mantentzen laguntzen dute. Lagungarri izan daitezke ondoez emozionalari lotutako sintomak hobetzeko.

    Era berean, komeni da jakitea ariketa fisikoa egiteak ongizate-sentsazioa areagotzen duela, serotonina sortzen laguntzen duela eta, aldi berean, pisu egokia mantentzen laguntzen duela.

    Mina arintzeko erremedio naturalak
    Naturak munstroaren aurreko sindromearen sintomak murrizten laguntzen duten landareak eskaintzen dizkigu. Hori da borraja- eta onagra-olioen kasua, haien propietateak azido gamma-linolenikoari zor baitzaizkio; azido hori “funtsezkoa” da gure organismoarentzat. Funtsezkoa esaten zaio, gure gorputza ez delako gai bere kabuz ekoizteko, eta horrek esan nahi du egunero sartu behar dela dietan. Azido gamma-linolenikotik abiatuta, prostraglandina izeneko molekula garrantzitsu batzuk sortzen dira gorputzean. Molekula horiek, besteak beste, ezaugarri hauek dituzte: substantzia sukoiak eratzea eragozten dute, neurotransmisoreen askapena eta ekintza erregulatzen dute eta hormona femeninoek hilekoaren zikloan dituzten eraginak erregulatzen dituzte.

    Munstroaren aurreko sindromeari lotutako sintomak arintzeko beste prestakin eraginkor batzuk sauzgatilloaren bidez egindakoak dira. Zenbait ikerketaren arabera, prolaktina gutxiago sortzen da, bularren hantura eta mina eragiten duen hormona. Osagarri bakoitzaren posologia kasu bakoitzaren eta laborategi bakoitzaren araberakoa da, eta profesional trebatu batek agindu beharko ditu beti, zenbait kasutan kontraindikatuak egon baitaitezke.

    ERAGOZPENIK OHIKOENAK

    20 eta 40 urte bitarteko emakumeak dira sindrome hori izateko probabilitate handiena dutenak. Sintoma orokor hauek dituzte:

    • Psikologikoak: tristura, suminkortasuna, urduritasuna, antsietatea eta nekea, besteak beste.
    • Fisikoak: likidoen atxikipena, hanken eta sabelaren hantura, bularren mina, zefaleak, muskuluetako mina, alterazio gastrointestinalak (goragalea, oka egitea, beherakoa) edo aknea.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak