Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikadura eta osasuna: hauek dira pandemiak utzi dizkigun 7 ikasgaiak

Erosi zenetik kontsumitu arte, hilabete hauetan funtsezko puntu batzuk utzi dituzte etorkizunean kontuan hartzeko, gehiegizko pisua eta osasun-arazoak saihesteko.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2020ko uztailaren 21a
anotar datos alimentacion Irudia: Engin_Akyurt

Supermerkatuen atarian zeuden herritarren ilara amaiezinak eta erabat suntsitutako linealak izan ziren pandemiaren lehen egunetan irudi zirraragarrienak. 19. cobidak eragin zuzena izan zuen elikaduraren oinarrizko alderdian. Eta, beste alor askotan bezala, etorkizunean kontuan hartzeko zenbait ikasgai utzi ditu. Giuseppe Russolillok, Espainiako Nutrizio eta Dietetika Akademiako zuzendariak, eta Sergio Gonzálezek, NutriHeart nutrizio eta entrenamendu zentroko zuzendariak, konfinamenduaren ondorioak eta ikasketak aztertzen dituzte, elikadurari eta osasunari dagokienez.

1. Gure gizartea ez zegoen prestatuta konfinatzeko elikaduraren eta osasunaren arloan

Hasierako histeria-egoerek berehala ohartarazi zuten Espainiako gizartea ez zegoela prestatuta covid-19 sortu zuen konfinamendu-egoerari aurre egiteko. “Inor ez dago prest erabateko konfinamenduari aurre egiteko. Oso zaila da horrelako zerbait aurreikustea”, dio Sergio Gonzálezek. Giuseppe Russolillo harago doa: “Biztanleek ez zuten jarraibide edo ezagutzarik nola erantzun jakiteko. Ez zen elikadura-, erosketa-, etika- eta erantzukizun-gomendiorik izan”, esan du, eta erakundeak aipatzen ditu, etorkizunean berrager daitezkeen plan bat eskatuz. “Orain, elikaduraren arloko osasun-larrialdietarako plana hartzeko eta prestatzeko unea da, ikusi baita ez dela jakin alarma-egoeran dagoen biztanleriarentzako oinarrizko elikadura-beharrak bezain garrantzitsua den zerbait erabiltzen”.

2. Erosketa arduratsua: ez da beharrezkoa supermerkatuarekin txikitzea

Antzeko egoera bati berriro aurre eginez gero, lehenik eta behin kontuan hartu behar dugu ez dela beharrezkoa inolako artikulurik suntsitzea. “Ez dira ahaztu behar konfinatu aurreko asteko anabasa eta erosketak. Ez zegoen hornidurarik gabe, eta erakundeek ez zioten erantzun bizirik irauteko jokabide horri”, dio Russolillok. Jarraibideak argiak dira: neurriz erosi behar dira, modu etiko eta arduratsuan, eta benetan behar denaz hornitu, gehiegi hornitu gabe.

3. Erosketa-zerrenda egitean jarraitu beharreko mailak

Elikagai fresko eta osasungarriak erostea da erosketak egiteko lehen gomendioa. Garrantzitsua da beti gogoan izatea, baina are gehiago konfinamendu-aldi batean. Russolillok erosketa-zerrenda egitean kontuan hartu beharreko hiru maila deskribatzen ditu:

  • 1. Fruta eta barazki freskoen kontsumoa bermatzea, eta posible ez bada, kontserban edo izoztuetan.
  • 2. Pastaz, arrozez eta lekalez hornitzea, eta irinez, ogia etxean egin ahal izateko, beharrezkoa bada.
  • 3. Haragia, arraina, arrautzak eta esnekiak.

Sergio Gonzálezek planteatzen dituenen oso antzekoak. “Pastaren, arrozaren, zerealen, ogiaren edo galleten ordez, fruta, barazki eta barazkien kontsumoa sustatu behar da. Gainera, otordu bakoitzean elikagai proteikoak kontsumitzen saiatu behar da (arrautzak, arrainak, lekaleak, haragia edo esnekiak), muskulu-masari eusten lagunduko baitigute eta nahikoa asetzen baitute, eta kalitatezko gantza kontsumitzen (oliba-olio birjina, fruitu lehorrak, haziak, aguakatea, arrain urdinak) kantitateak kontrolatuz”, esan du.

4. Etxean janaria prestatzeko balioa

etxeko ogi-orea

Oraindik ezin izan dira xehetasunez aztertu herritarren portaerak koarentenan, baina lehen zantzuak positiboak dira. Etxean egoteak eta egunero sukaldean aritzeak produktu freskoak gehitzea ekarri zuen. “Janaria prestatzeko denbora izan dugu, eta horri esker askoz hobeto kontrolatu ahal izan da jaten dena”, dio Sergio Gonzálezek, eta bat dator Russolillorekin. “Hori oso positiboa da, produktu freskoak erosteak murriztu egiten duelako elikagai prozesatu edo ultraprozesatuen presentzia. Joera hori, etxeko ogia edo opilak egiteko irinak eta legamiak bezala, lotuta egon da gure kulturako errezetak familian prestatzearekin”, adierazi du.

5. Saihestu prozesatuak eta ultraprozesatuak: ez eman antsietateari amore

Eta, aldiz, supermerkatura joatean, gai izan behar dugu janari ultraprozesatuak saihesteko. Alde horretatik, edari alkoholdunen, galleten edo zizka-mizken salmenta areagotzen duten zantzuak kezkagarriak dira, eta gizartearen artean ezarritako ohitura txarren berri ematen dute. “Elikagai horiek sedentarismoan kontsumitzeak arriskuan jartzen du populazioaren osasuna, bereziki talde ahulenetan: haurrengan. Janari-mota horren kontsumoa mugatu egin behar zen, energiari eta kaloriari dagokienez, eta ariketa fisikorik ez zegoelako”, esan du Russolillok. “Kilokalorietan oso elikagai altuak dira, asetzen ez direnak eta kantitateak kontrolatzea zaila egiten zaigunak”, bat dator Sergio Gónzalezekin.

Adituek onartzen dute horrelako egoera batek, antsietatea eta estresa areagotzen dituenak, ez duela kontsumoa kontrolatzen laguntzen. Russolillok dioenez, “antzeko egoerei buruzko aurretiko azterketek adierazten ziguten osasungarria ez den elikadura-portaera bati lotuta egon zitezkeela, hala nola gehiegi jateari, sari gisa elikagaiak jateari, snack, gozoki, aurrez prestatutako jakietara jotzeari”. “Horregatik, onena etxean ez izatea da. Eta nahi izanez gero, une horretarako bakarrik erosi”, gomendatzen du Gonzálezek.

6. Energia-gastu txikiagoa, kontsumo txikiagoa: ez dugu hainbeste behar

Erosketen birmoldaketa horiek garrantzitsuak dira gure egunerokotasunean, egoera edozein dela ere, eta konfinamendu baten aurrean areagotzen dira, alderdi nabarmen baten ondorioz: sedentarismoa. Egun osoa etxean egoteak murriztu egiten du gure jarduera fisikoa, eta, beraz, murriztu egiten du energia-gastua. Horren ondorioz, pisua handitu egiten da, eta kontsumoa murriztuz bakarrik egin daiteke borroka. “Egunean 10.000 urrats egiten zituen eta, gainera, astean kalitatezko entrenamendu-saioak egiten zituen pertsona batek nabarmen jaitsiko zuen energia-gastua. Beraz, pisuari eusteko kontsumoa jaitsi behar izan zuen. Hori da herritarrek pisua eta gorputz-osaera kontrolatzeko izan duten aukera bakarra”, dio Gonzálezek. “Inoiz baino garrantzitsuagoa zen elikadura osasungarria eta zaindua egitea energiari dagokionez”, dio Russolillok.

Baina, itxialdi, estres eta antsietate egoera batean kontsumoa kontrolatzeko konplexutasunak pentsarazten die adituei espainiar populazioaren ehuneko handi bat koarentenatik atera dela, pisua gehituta. “Jakina egokiena kaloria gutxiagoko dieta egitea zela, baina egoera emozionalengatik oso zaila zen hain aldaketa erradikala egitea. Horregatik, biztanlerian pisua handitzea aurreikusi da —Nutrizio eta Dietetikako Espainiako Akademiako zuzendariak aurreratu duenez—. Pisua kontrolatzeko funtsezko alderdi bat kendu digute: mugitzea. Horrek, biztanleriaren elikadura-ohiturak oro har onak ez izateaz gain, gehienen osasunak okerrera egin du konfinamenduan”.

7. Elikadura osasungarri baten garrantzia: gehiegizko pisua arrisku-faktore bat da koiperako.

Elikadura osasungarria egiteak duen garrantzia agerian geratu da kovi-19 delakoaren ondorioz. Ikerketen arabera, gehiegizko pisua duten pertsonak arriskugarritzat hartzen dira birusaren aurrean, eta pronostiko larriagoa eta eboluzio okerragoa izateko arriskua dute. Elikadura osasungarria eta bizimodu aktiboa bultzatzeko eta laguntzeko beste arrazoi bat da hori.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak