Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikadura osasuntsua izateko zazpi urrats Guatemalan

Guatemalako eltzea gida dietetikoa da, eta bi helburu ditu: gaixotasun kronikoak prebenitzen laguntzea eta nutrizio-gabeziak saihestea.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Larunbata, 2007ko maiatzaren 26a

Img
Guatemalako eltzea, herrialdeko elikagaien gida, 1998. urtean argitaratu zen, Elikagai Giden Batzorde Nazionalak (CONGA) egindako ahaleginari esker, Erdialdeko Amerikako eta Panamako Nutrizio Institutuaren (INCAP) laguntza teknikoarekin. Institutu horrek elikagai-moten eta horien kontsumo-maiztasunaren interpretazio grafikoak argitaratzen ditu Erdialdeko Amerikan.

Herrialde bakoitzaren behar berezietara egokitzeko, profesional eta teknikari adituek tresna berritzaile eta oso sortzaileetara jo zuten, elikagai-taldeak hainbat formatutan ordezkatuz eta herrialdearen arabera, Guatemalako elikadura-eltzetik hasi eta Mexikoko bazkari onaren platerera edo Costa Ricako elikagaien zirkulura arte. Horien guztien helburua da nazionalitate desberdinetako herritarrak gidatzea, elikadura-gomendioak osatzeko familia-mahaira zein elikagai mota eraman behar dituen intuizioz erabakitzeko.

Herriari egokitutako gida

Guatemalako herritar gehienek nutrizio-arazoak dituzte, ez baitute elikadura egokirik, ez kalitateari ez kantitateari dagokienez. Arazo horiek elikadura monotonoarekin, eskasarekin eta A bitamina eta burdina ugari duten elikagaien kontsumoarekin dute zerikusia. Horrek esan nahi du desnutrizioa, anemia, gaixotasun infekto-kutsakorrak eta, neurri txikiagoan, ikusmen-arazoak nagusitzen direla.

Guatemalako elikadura-eltzea herrialdeko behar berezietara egokitzen da, hala nola elikadura egokirik ez izatea, bai kantitateari bai kalitateari dagokienez.

Bestalde, gehiegizko elikaduragatik gizenak diren eta, ondorioz, diabetea, hipertentsioa eta bihotzeko gaixotasunak dituzten beste populazio batzuk ere badaude.

Guatemalako elikadura-eltzeak arriskuan dagoen populazio hori guztia hartzen du, baita familia ere, bi urtetik gorako populazio osasuntsua baita. Eltzean, gaixotasun kronikoak (obesitatea edo diabetea, adibidez) garatzeko arriskua murrizteko eta nutrizio-gabeziak prebenitzeko mezuak daude.

Gida dietetikoekin batera datozen mezuak

Gida honen alderdi aipagarri bat lekadunak eta arroza bezalako zerealak konbinatzea da; izan ere, horri esker, kalitate oneko proteinak lor daitezke, animalia-proteinak baino merkeagoak eta merkeagoak baitira Guatemalako populazioarentzat. Era berean, osagarri edo elikagai gotortuak hartu beharra azpimarratzen da, bereziki burdinarekin eta A bitaminarekin, elikagai horien gabeziak ugariak baitira populazio-talde ahulenetan.

Hona hemen eltzeak dituen gomendio edo mezu ohikoenak:

  • Elikadurak ahalik eta askotarikoa izan behar du.
  • Landare, fruta eta zerealen kontsumoa handitzea komeni da.
  • Burdina eta A bitamina ugari duten elikagaien kopurua handitu beharra dago.
  • Elikagai berean lekadunak eta zerealak konbinatzea gomendatzen da, animalia-jatorrikoak bezain proteina osoak lortzeko.
  • Oso garrantzitsua da higienea elikagaiak prestatzean.

Elikadura osasuntsua izateko zazpi urratsak

Guatemalako eltzean oinarrizko sei elikagai-multzo irudikatzen dira, bai eta horietako bakoitzak egunean eta astean zenbat kontsumitu behar duen ere.

Img ollaguatetexto

Egunero
1. Aleak (lekaleak), zerealak eta patatak (patatak)
2. Belarrak eta barazkiak
3. Frutak

Gutxienez, astean behin
4. Haragia

Astean bitan gutxienez
5. Esnea eta deribatuak

Neurriz
6. Azukrea eta koipeak

Hona hemen Guatemalako elikadura-eltzearen ondoan ageri diren zazpi urratsak:

1. Janari-denbora guztietan sar itzazu aleak, zerealak edo patatak, elikatzen baitituzte, merkeak eta zaporetsuak baitira.
2. Egunero jan belarrak edo barazkiak, zure organismoa hobetzeko.
3. Egunero fruta jaten du, edozein dela ere, osasuntsuak, digestiozkoak eta jatekoak direlako.
4. Egunero tortillak (zereal-irinezkoak) eta babarrunak jaten badituzu, tortilla bakoitzeko, koilarakada bat marrubi jan, erregosiagoa izan dadin.
5. Jan astean bitan, gutxienez arrautza bat, gazta-zati bat edo baso bat esne elikadura osatzeko.
6. Gutxienez astean behin, jan gibel- edo haragi-zati bat, organismoa indartzeko.
7. Osasuntsu egoteko, familiako eltzean adierazten den moduan jan.

Mediterraneoko gidarekiko desberdintasunak

Img frijoles
Espainian, proteinak kontsumitzeko gomendioak (haragia, arraina, arrautzak eta horien eratorriak) astean 3-4 aldiz izaten dira; Guatemalako eltzean, berriz, ikus daiteke elikagai horiek astean behin, gutxienez, kontsumitu behar direla. Egia esan, ez dute zerikusirik Guatemalako biztanleek dituzten baldintzekin, baliabide sozioekonomiko edo kulturalei dagokienez. Horrela, Guatemalan izan daitezkeen proteina-gabeziak konpontzeko, landare-elikagaiak (babarrunak arrozarekin) konbinatzea gomendatzen da.

Era berean, arreta berezia jartzen dute esnekiak kontsumitzeko gomendioek; izan ere, eltzean «astean bitan gutxienez» esaten da, eta gurea bezalako herrialdeetan gomendioak egunean 2-4 erraziokoak dira. Nola bermatzen dute, orduan, hezur-masa behar bezala garatzeko eta mantentzeko funtsezkoa den kaltzio-ekarpena? Guatemalan elikagaiak eta sukaldaritzako tradizioa dituzte, mineral horren gomendioen zati bat betetzeko.

Gainera, badira diseinuko elikagaiak, hala nola Incaparina edo Bienestarina, kaltzioarekin, burdinarekin, A bitaminarekin eta B taldeko bitaminekin aberastutako irinak, behartsuenen artean doan saltzen direnak. Lehenengoak arto- eta soja-irina, kaltzio karbonatoa, burdina, A bitamina eta B taldeko bitaminak ditu. Bestalde, Bienestarina landare-nahasketaz, bitaminez eta mineralez osatutako irina da, eta 6 hilabetetik gorako haurrei osagarri nutritibo gisa ematen zaie. Diseinuko elikagai horien helburua da anemia maila desberdinak murrizten laguntzea, burdina eta beste elikagai batzuk falta direlako, hala nola A bitamina falta. Esan beharra dago bai bata bai bestea esnearen baliokide direla balio elikagarriari dagokionez, baina kostu txikiagokoak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak