Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikadura: tamaina garrantzitsua da

Ontziaren bolumenak eta errazioaren proportzioek eragin nabarmena dute kontsumitzen den janari-kopuruan.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2009ko abenduaren 03a
Img comida mesa Irudia: Jesse Dill

Kontsumo osasungarri eta orekatua zenbait faktoreren araberakoa da. Nutrizioko eta osasuneko profesionalek adostu dituzte kontsumo-errazioak eta -maiztasunak, onargarriak eta osasungarriak, baina kontuan hartu behar dira janaria zerbitzatzen den plateren bolumena, adina edo osasun-egoera ere. Gizabanako bakoitzak behar desberdinak ditu, eta kontsumitzen den elikagai-kopuruak haiekiko proportzionala izan behar du. Bereziki, gehiegizko pisua edo desnutrizioa dutenen artean.

Zenbat da nahikoa?

ComidaImagen: Jesse Dill

Pertsona askori zaila egiten zaie zehaztea zenbat jan eta edan behar duten dieta orekatua egiteko. Zailtasun erreal hori dela eta, nutrizioaren arloko profesionalek metodo bat garatu dute lan hori errazteko: elikagaiak kontsumitzeko errazioen sistema. Arau orokor hauek modu osasungarri eta orekatuan zenbat kontsumitu behar den zehazten laguntzen dute.

Arau horiek, etxean egindako neurketen bidez (edalontzi bat, burruntzi bat, 3 hatz lodiko xerra bat edo 4 koilarakada), kontsumorako egokia den elikagai-kantitate edo -tarte bat adierazten dute. Metodo erraz eta praktikoa da, eta dietako kaloriak elikagai-multzo bakoitzeko kantitate eta proportzio egokietan itzultzen ditu: esnekiak, proteikoak, irintsuak, frutak, barazkiak, barazkiak eta koipeak. Errazio bat da kontsumitzeko gomendatutako proportzioa; beraz, errazio hori ezagutzea aldez aurreko pausoa da eguneroko menu orekatua eta osasungarria egiteko.

Baxeraren tamainak lagundu egingo luke kontsumitu beharreko kantitatea hobeto kontrolatzen

Urrats paraleloa da adinaren eta osasun-egoeraren araberako desberdintasunak kontuan hartzea. Errazio bidez jasotako kantitatea eta/edo bolumena ez da aldatzen pertsona helduentzat, baina bai haurrentzat. Hortik aurrera, indibiduoek, adinaren, beharren (haurtzaroa, nerabezaroa, haurdunaldia, heldutasuna, zahartzaroa) eta osasun-egoeraren arabera, nutrizionista baten laguntzarekin, elikagai-talde bakoitzetik kontsumitu beharreko errazioen kopurua egokitu beharko dute, dieta orekatuaren eredua jarraitzeko.

Gehiago jan konorterik gabe

Brian Wansink, elikagaien portaeraren azterketan aditua, bere ikerketetako batean zehazten du inguruneak nola eragiten dion elikatze-portaerari, baita beste faktore batzuk ere, hala nola errazioaren edo ontziaren tamaina, edo baxeraren forma eta bolumena. Frogatuta dago elikagaien ontzien eta zatien tamaina nabarmen handitu dela azken 30 urteetan. Joera hori AEBn hasi zen. baina herrialde garatu gehienetan zabaldua, pisua handitzen lagun dezake.

Banakoei jakinarazten zaienean errazioen tamainak handiagoak direla, haien kontsumoa gutxienez %20 murrizteko joera dute.

Hainbat txostenetan, autoreak berresten du faktore horien ondorioz jendeak gehiago jan dezakeela hori egiten duela ohartu gabe. Egiaztatu ahal izan denez, banakoei jakinarazten zaienean errazioen tamainak handiagoak direla, haien kontsumoa gutxiestera jotzen dute gutxienez %20an (ez dute uste hainbeste jan dutenik), eta parte-hartzaile askok uste dute ez dutela uste kontrolatzen dakitenik eta alderdi horrek ez diela eragiten jaten duten kopuruan.

Hori erraz egiazta daiteke eguneroko bizitzan: pipa edo patata frijituen poltsa handi bat irekitzen bada, zineman krispeta-ontzi handiena eskatzen bada, tamaina handiko pizza bat prestatzen bada edo jatetxean ohi baino jaki gehiago zerbitzatzen badute. Wansink-ek zuzendutako azterlan baten emaitzen arabera, janari-paketeen tamaina bikoiztu zenean, kontsumoa %18 eta %25 artean hazi zen, espagetiak eta antzekoak bezalako irintsuentzat, eta %30 eta %45 artean, snack askorentzat.

HONDORIK GABEKO PLATERAK

Azterketa batean, mahaikideek katilu batzuetan zerbitzatutako tomate-zopa kontsumitu zuten, eta ez zuten jakin etengabe betetzen zirela, mahaiaren azpian, hondora konektatutako hodi ezkutuen bidez. Parte-hartzaileek “hondorik gabeko plater” horietan %76 gehiago jan zuten, banakako errazioari dagokionez. Jateari zergatik utzi zioten galdetu zitzaienean, eskura zuten denboraz hitz egin zuten, eta esan zuten begiratzen zuten telebista-programa amaitu zenean edo laguntzaileari jaten utzi ziotenean egin zutela.

HAUR HEZKUNTZA TXARRA

Haurren garapenari buruzko ikerketetan frogatu da elikagaien zatiaren tamainaren pertzepzioak eragina duela hiru eta bost urte artean. Haurrek beren beharrei dagozkien kantitateak baino gehiago jateko duten joera neurriz kanpoko tamaina horietara azkar ohitzen direlako azal daiteke. Kopuru horiek eskaini ohi bazaizkie, “egokitzat” har dezakete.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak