Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikadurak badu eraginik osasun mentalean?

Dietak gure oreka emozionalean eragina izan dezake: zenbait ikerketa zientifikok nutrizioaren eta osasun mentalaren arteko harreman zuzena iradokitzen dute

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2021eko apirilaren 13a

Elikadura osasungarria izateak (onerako) osasun fisikoan eragina duela frogatuta dago, eta inork ez du eztabaidatzen. Baina zer gertatzen da osasun mentalarekin? Garuneko jarduera hobea eta, ondorioz, pertsonen egoera mentala hobetzen laguntzen du dietak? Erantzuna baiezkoa da. Azken urteotan, nutrizioaren eta osasun mentalaren arteko harreman zuzena iradokitzen duten zenbait ikerketa zientifiko argitaratu dira. Elikagai prozesatuetan, azukreetan eta gantzetan aberatsak diren dietak desoreka emozionalekin lotzen dira, baita depresio-koadroekin ere. Bitartean, frutak, barazkiak eta arraina kontsumitzeak oreka emozionala lortzen laguntzen du.

Janariaren eta gogo-aldartearen arteko harremana

Elikadurarekin lotutako ikerketa asko egin arren, ez da erraza jakiaren eta gogo-aldartearen arteko lotura azaltzea. Buruko gaixotasunek hobera edo okerrera egin dezakete gure dieta osatzen duten elikagaien arabera?

Hala dela dirudi, ildo horretako azken azterketetako batek erakusten duen bezala. New Yorkeko Binghamton eta Stony Brook unibertsitateetako ikertzaile-talde batek egin du, Nutrients aldizkarian duela gutxi argitaratua. Lau kontinentetako 2.600 parte-hartzaileri bost urtez jarraipena egin ondoren, dokumentuak erakusten du elikadura osasuntsuak, dieta mediterraneoarekin gertatzen den bezala, depresio-arriskua murriztu dezakeela.

Hala ere, ez dago adin talde guztiek berdin funtzionatzen duen dieta osasungarririk. Hain zuzen, autore horien arabera, bereizi egin behar dira adinetik eratorritako garun-heldutasunaren graduak elikaduraren zeregina balioesteko orduan. “Heldu gazteak oraindik lotura berriak sortzen ari dira garun-zelulen artean, eta, beraz, energia gehiago eta mantenugai gehiago behar dituzte. Adin-talde eta sexu desberdinetan oinarritutako dieta eta bizimodu-aldaketen espektroa hartu behar dugu kontuan”, dio txostenaren egilekideak, Lina Begdache doktoreak.

Hala, ikerketak erakusten du eguneroko jarduera eta gosaria positiboak direla emakume gazteen ongizate mentalerako. Gosariak, aldiz, adindunentzako buruko larritasuna areagotzen du. Gainera, esnekiak eta haragia neurriz kontsumitzeak osasun mentala areagotzen die gizon gazteei. Aldiz, janari lasterrak eta kafeinak ondorio negatiboak dituzte.

Gotenburgoko Unibertsitateko (Suedia) beste azterlan batek berretsi duenez, “gero eta lotura handiagoa dago dieta pobre baten eta aldarte-nahasteek okerrera egitearen artean, antsietatea eta depresioa barne”. Lanak frogatzen du badirela zenbait arlotan dietaren eta buru-osasunaren arteko lotura argia dutenak. Adibidez, koipe eta karbohidrato gutxiko dietek epilepsia duten haurrei laguntzen diete. B12 bitaminaren urritasunak ere eragina du nekean, oroimen txarrean eta depresioan. Era berean, dieta mediterraneoa onuragarria da osasun mentalerako, depresiotik eta antsietatetik babesten baitu.

Elikagaiak eta buru-osasuna: ebidentzia sendorik gabe

“Hala ere, zenbait elikagaik osasunean dituzten ondorioei buruzko proba komun asko ez daude bermatuta ebidentzia sendoen bidez”, jarraitzen du ikerketak. Hori gertatzen da D bitaminaren gehigarriekin edo TDAHarekin edo autismoarekin (adibidez, azukre findua) lotuta daudela uste den elikagai batzuekin. “Oso zaila da frogatzea dieta espezifikoek edo berariazko osagai dietetikoek osasun mentalari laguntzen diotela”, ondorioztatu dute txostenaren egileek.

Egia esan, garuneko elikadura egokiak neuronen osotasun estrukturala eta funtzionala mantentzen du. Ez da ahaztu behar giza garunak gorputzaren tasa metabolikoaren %27 xurgatzen duela, eta, beraz, elikadura egokia funtsezkoa da sasoian egoteko. Hain zuzen, garuneko nutrizioari eta buruko gaixotasunei buruzko azterlan batek ondorioztatu duenez, zenbait patologia mentaletan, hala nola eskizofrenian, depresioan eta Alzheimer gaitzean, nutrizio-gabeziak daude zelula-mailan.

“Elikadura zahartzearekin, funtzio kognitiboarekin eta dementzia-arriskuarekin lotzeko ebidentzia nahikoa dago”, dio Habanako (Kuba) Ospitale Klinikoko Milagros Marot doktoreak zuzendutako ikerketak. Izan ere, makronutrienteen eta mikronutrienteen dieta egoki batek eginkizun erabakigarria izan dezake. Eta gaineratu du “elikadura-hezkuntzako programa batek osasun mentala sustatzen eta anomalia mental batzuk prebenitzen eta zuzentzen lagun dezakeela”.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak