Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikaduraren Mundu Eguna: dieta osasuntsua zure bizimodua izan dadin nola egin

Elikaduraren Mundu Egunean, FAOk ingurumena errespetatzen duen dieta osasungarria egiteko errezeta emango digu

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2019ko urriaren 16a
Irudia: sansoja

Elikaduraren Mundu Egunak 40 urte betetzen ditu gaur. Jardunaldi honek elikadura arazo orokorrak sortzen ditu eta goseari, malnutrizioari eta pobreziari aurre egiteko ekimenak bultzatzen ditu. 1979an lehen aldiz egin zenetik, egun horretan, landa-ingurunearen garapena, emakumeen zeregina nekazaritzan, emakumeek nekazaritzan duten garrantzia, elikagaien segurtasunean urak duen garrantzia, ingurumenaren zaintza edo iraunkortasuna jarri ditu. Gaur, 40. urteurrenean,errezeta berezia eskaintzen digu, eta aholku onak ematen dituen menua. Artikulu honetan azalduko dizugu.

Ba al dago bizimodu osasungarria izateko errezetarik? Nekazaritzarako eta Elikadurarako Nazio Batuen Erakundearen (FAO) arabera, oso osagai zehatzez osatuta dago. Osagai horiek, pertsonen osasunarentzat onuragarriak izateaz gain, ingurumena zaintzen ere laguntzen dute, eta epe luzerako eredu ekonomikoa indartzen dute. Hain zuzen, erakunde horrek Garapen Jasangarriaren helburuetako bat (Zero Gosea) proposatzen du.

FAOren proposamena asmo handikoa da: pertsona guztiek elikadura osasungarria izateko aukera izatea, eta hori bizimodu batean egitea.

Gaur egungo gehiegizko pisuari, obesitateari, desnutrizioa, pobreziari eta suntsipenari buruzko datuen arabera, ezinezkoa dirudi. Baina ez da hori. Adi aholku hauei.

1. urratsa: elikagai osasungarrienak ezagutzea

  • Landareen aldeko apustua. Lekaleak eta fruitu lehorrak jatea, fruta eta barazki freskoak eta sasoikoak, aukera ona dira beti. Elikagai horiek presentzia nabarmena izan behar dute gure dietan aste osoan zehar. Lekaleak, gainera, "landare-jatorriko proteina-iturri handia dira, animalia-proteinak baino merkeagoak izan daitezke, eta ingurumena gehiago errespetatzen dute".
  • Almidoi finduak, koipe txarrak, azukreak eta gatza mugatzen ditu; hau da, industria-produktu ultraprozesatuak eta edari azukretsuak. Haragi gehiegi eta animalia-jatorriko beste produktu batzuk ere saihestu behar dira.
  • Pastak, arrozak, irinak edo ogiak direnean, hobeak dira integralak haien bertsio finduak baino.
  • Koipeak ongi aukeratu. Garrantzitsua da trans gantzak (hainbat elikagai industrialetan daudenak) saihestea, gantz saturatuak (gurina edo haragi gorriak, adibidez) mugatzea eta gantz saturatugabeak (oliba edo ekilore olioa, arraina edo fruitu lehorrak) hautatzea.
  • Bizi zaren herrialdean zer gomendatzen den ikusi. FAOk gogorarazi du herrialde askok elikadura gida ofizialak eskaintzen dituztela: zerrenda osoa eta Espainiarako gomendioak.

2. urratsa: ongi aukeratzea (zuretzat eta planentzat)

  • Murriztu zure karbono-aztarna eta aztarna hidrikoa. Elikagai bat osasungarria izan daiteke, baina munduko beste muturretik ekarri behar badugu, gozatu ahal izango dugu, edo, bestela, ur asko behar da, eta horrek arrastoa utziko du ingurumenean. Aukera dezakegu jaten dugunaren ingurumen-inpaktua kontuan hartzea. Eta, ahal den neurrian, gehiegizko enbalajea duten elikagaiak erostea saihestea.
  • Aukeratu tokiko elikagaiak, tradizionalak eta sasoikoak. Horrek, ingurumenean eragin txikiagoa izateaz gain, dieta askotarikoa egiten lagunduko du eta gure errezeta-liburua aberastuko du.
  • Arraina bai, baina ez edozein. Hobe arrantza tradizionala eta hazkuntza iraunkorra arraste-teknikak baino. Populazio oso txikiak dituzten espezieetako espezierik ugarienak aukeratzea. Elikagai horien kalitatea eta iraunkortasuna bermatzen duten ziurtagiriak daude.
  • Hobeto kontserbatu, gutxiago bota. Janaria alferrik galtzea da arazo handietako bat. Elikagaiak ondo gordetzen ikasteak lagundu egin dezake egoera onean edukitzen eta kontsumitu, galdu baino lehen. Bai biltegian, bai hozkailuan, produkturik zaharrenak aurrealdean jartzen ditu, eta berriak atzealdean. Ontzi hermetikoak erabiltzen ditu, eta paketeak ongi ixten ditu, edukia gordetzeko.

3. urratsa: bizi-erabaki onak hartzea


Irudia: FAO

Elikagai osasungarriak eta iraunkorrak aukeratzea bezain garrantzitsua da bat datorren bizimodua garatzea. Zer gomendatzen du FAOk hori lortzeko?

  • Etxean gehiago prestatzea eta lagunekin bazkaltzea. Nutrizio-profil ona duten osagaiak dituzten platerak prestatzea baliagarria da elikagaiak balioesteko, gure beharretara hobekien egokitzen direnak aukeratzeko, gure trebetasun gastronomikoak garatzeko eta jaten dugunaren gaineko kontrol handiagoa izateko. Gainera, gizentasun tasa apalagoekin eta gazteen elikadura-nahasmendu gutxiagorekin lotzen da.
  • Etiketak irakurtzen ikastea. Hori da une honetako gai nagusietako bat. Ontziratutako produktuen etiketek informazio asko dute, eta jaki nutritibo edo osasungarriak zehazteko balio dute. Baina horretarako beharrezkoa da datuak aurkitzea eta, batez ere, interpretatzen jakitea.
  • Janari-aukera hobeak eskatzea. Lanean, ikastetxeetan, vending-makinetan, garraiobideetan eta haien terminaletan... Aukera dugun guztietan, aukera osasungarriak egotea eskatu beharko genuke.
  • Ariketa gehiago egitea. Egunean ordu erdi, gutxienez. Eta gogoan izan behar da hori minimoa dela. Ariketa fisikoa kirolen bat eginez egin daiteke, baina baita lanera egunero, lantokian edo etxean ere. Haurrek eta gazteek gutxienez 60 minutuz jardun behar dute jarduera fisikora, jolasaren, kirolen, joan-etorrien edo gorputz-hezkuntzaren bidez.

Etiquetas:

dieta osasungarria

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak