Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikadurari buruz gehien eztabaidatu diren egiak

Elikadura zientzia gaztea da, mitoak baztertu eta ebidentzia zientifikoak bilatzen dituena, baina oraindik ez ditu erantzun guztiak

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2014ko uztailaren 16a
img_fresa leche hd Irudia: arief hasan

Duela urte batzuk zalantzan jarri zen arrain urdina, gantz asko zuelako. Gaur egun, seguru dakigu osasuntsuak direla, omega 3 gantz azidoak, gaixotasun kardiobaskularretatik babesten dutenak. Ez da ikuspegia aldatzeko adibide bakarra. Nutrizioan egiak zalantzan jartzen direnean, berriz, oliba-olioaren aurkako gerra noiz aldarrikatu zen ere gogoratzen da, edo, bestela, arrautza-irinetan zenbat denbora eman behar izan zuten kolesterol gaiztoaren indize handiak esleitzearren. Kasu horietan, zientziak eztabaidak sortu zituen. Beste batzuetan, eztabaida dago oraindik. Jarraian, oraindik eztabaidagai diren elikaduraren hiru gai aipatzen dira: esnea, frutak eta barazkiak eta ura.

Img fresa leche
Irudia: ariefhasan

Arrain urdina, oliba-olioa eta arrautzak hiru elikagaik eragin zuten polemika handia. Kasu horietan, mundu osoko unibertsitate eta ikerketa-zentro ospetsuenen azterketa sakonak bat etorri ziren haien ospe txarra hori zela frogatzeko, eta mitoa errealitatea baino. Zientziak kontra egiten zien elikagai horiei egozten zitzaizkien ondorio negatiboei. Hala ere, badira oraindik eztabaidatzen ari diren beste batzuk, eta asko. Hiru dira horietako hiru.

Esnea egunero jateko elikagai gisa

Esneak dietan duen garrantzia kaltzio-iturri izateko duen gaitasunean datza; izan ere, inork ez du zalantzan jartzen, nahiz eta esaten den kopuru hori gehiegizkoa izan daitekeela. Hala ere, gaur egun eztabaida gogorra dago helduen dietatik ateratzearen alde egiten dutenen artean eta esnearen ontasunari buruzko edozein zalantza defendatzen dutenen artean. Nolanahi ere, eztabaida indarrean dago (eta piztu egiten da), eta, beraz, gustu guztietarako arrazoiak eta ondorioak daude. Kontrako argudioaren arabera, gizakia da garapena atzean uztean esnea hartzen duen ugaztun bakarra. Baina baieztapen sinple batekin indargabetzen da: sukaldean duen bakarra ere bada.

Hala ere, eztabaida askoz sakonagoa, konplexuagoa eta zorrotzagoa da, eta, beraz, jarrera bakar bat bermatzera joateak ez du zentzurik. Helburua da zientziaren ikuspegitik ezagutzea esnearen eguneroko kontsumoaren eta horrek osasunean duen eraginaren, positiboaren edo negatiboaren arteko erlazioa. Datuek diote laktosarekiko intolerantzia, kaseinarekiko alergia eta alergiarik gabeko elikadura-histaminosiak ugaritu egin direla (edo, gutxienez, kasuen diagnostikoa areagotu egin da). Horregatik da garrantzitsua bukaeraraino iristea ziurgabetasunak konpontzeko, aipatutako patologiei edo organismoan kaltzio-gabeziari aurre egin aurretik.

Harvardeko Osasun Publikoko Eskolak, oinarri zientifikodun jarraibideak finkatzeko asmoz, esnea eta esnekiak oro har ez direla kaltzio-iturri bakarra gogorarazten du. Dibulgazioan, beste elikagai batzuekin kaltzioa lortzeko baliabidea eskaintzen du. Hosto berdeko berdurak daude, brokolia (K bitaminan aberatsa dena, hezurren osasunarentzat funtsezkoa dena), fruitu lehorrak (almendrak, hurrak, sesamoa eta antzeko produktuak), fruitu lehorrak (latako sardinak), besteak beste. Kaltzio ugari duten plater begetarianoak ere egin daitezke.

Bost errazio fruta eta barazki egunean

Bost barazki eta fruta egunero, egunero, helburu handiko helburu bat da (nahiz eta, gutxienez, ez den oso handia). Baina baieztapen horren literaltasunak lagundu egiten du menu mota bat ikusten, dieta bat egiten, non frutak eta berdurak agertu behar diren. 5. zenbakia, berriz, logan eta sustapen gisa erabili zen, baina Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) badaki familia askotan ez dela kopuru hori betetzen, eta gutxienez 400 gramo fruta eta barazki fresko jarri ditu. Landare-kontsumoa bi proposamenetatik oso urrun dagoela ohartarazteko ere balio dute kanpaina horiek.

Eguneroko ohitura sustatzeko behar diren formuletan eta kantitatean dago eztabaida, ez baitakite zer abantaila dituen frutak eta berdurak. Hemen, konbentzitzeko eta irakasteko borroka borrokatzen dira, eta ez dira beste proposamen batzuk deuseztatzen, haien artean sustatzen baitira. Laguntza eskaintzen dute dietan denbora eta lekua emateko, eta horrek erakargarri egiten die oinarrizko elikagai horiei, eta nabarmendu egiten dute kolorea, eta, horrez gain, denboraldiko produktuetara mugatzen dute kontsumoa. Garrantzitsua da, halaber, fruta jateak duen garrantzia erakustea, eta ez dugu edan behar (nahiz eta zukua aukeratu, hobe da naturala izatea) eta barazkiekin berritzen irakasten da.

Azken batean, une honetan inork ez du zalantzan jartzen fruta eta barazki ugariko dietaren onurei buruz, baina, hala ere, zalantzan jartzen ari da zer zenbaki gomendatzen den. OMEren “Elikadura osasuntsuago baterako 12 pausoak” izenekoan adierazten den bezala, hemendik aurrera, kopuru handiena 400 gramo fruta eta barazki izango da, Europako Eskualdeko Osasun 21 dokumentuaren arabera. Egunean zehar 400 gramo barazki eta fruta fresko sartzen, ikusten eta sartzen ikastea da erronka.

Zenbat ur edan behar da egunean?

Egunean bi litro ur edan behar izateak ez du oinarri zientifikorik. Hala, bada, Trobe University (Melbourne, Australia) filmeko Spero aditua izan zen, eta haren hitzak mundu osoko zientzialariek txalotu zituzten. Elikagaien Segurtasunerako Europako Agentziak ere (AESAN) adierazi zuen heldu batek egunean hiru litro inguru kontsumitzen baditu ere, erdia irentsitako elikagaietatik etorri beharko litzatekeela, batez ere fruta eta barazkietatik. Hala ere, oraindik ere, bi litro ur edan behar izatearen aldeko apustua egiten dute ahots zientifiko eskudunek. Hemen sortu zen berriro eztabaida.

Inork ez du zalantzan jartzen eguneroko hidratazio ona, haurren eta heldu nagusien ahultasun berezia. Baina ohituraren ontasuna eteten ari da, hain zabalduta eta hain imitatuta, beti botila bat eskura izateko, litro-kopuru jakin bat lortzeko.

Benetako beharrizanetara egokitzeko eta moda batetik urruntzeko, banakako hidratazio-indizea kalkulatzen hasi gara. Indize hori ez da konturatzen deshidratatzeko arriskurik ez izateak duen garrantziaz. Azken batean, ura ezinbestekoa da dietan. Egarria hobekien arintzen duena da, eta, zalantzarik izanez gero, zer edaria aukeratu, nahikoa da haien ordezkoen ezaugarriak aztertzea, adibidez gasdun freskagarriak, H2O-aren soiltasuna lortzeko. Hala ere, bi litrotara iristeko maximoak oraindik ez du behar adinako oinarri zientifikorik. Pixka bat gehiago itxaron beharko da kopuru zehatza jakiteko.

Pertsona bat, dieta bat, osasuna

Ikerketa zientifikoan, galdera zehatzei erantzuten dieten baieztapen ukaezinak bilatzen dira. Ondorioak baldintzarik gabe aplika daitezke. Elikaduran eta osasunean, ordea, pertsonen portaera oso konplexua da. Hori dela eta, orokortasunak edo banakako neurrien aplikazio kolektiboak alde batera utzi behar dira. Mantenugaiak formula kimikoak dira, baina pertsonak ez dira horrelakoak. Pertsona bakoitzak elikagaiak era desberdinean onartzen ditu. Jarraibide orokorrek bide bat markatzen laguntzen dute, eta, hortik atera gabe, bakoitzak ondoen datorkion konpainia zein den jakin behar du. Bizitzan bezala, elementu batzuk batzen dira eta beste batzuk geratzen dira.

Etiketak:

Dieta

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak