Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikadurari eta minbiziari buruzko mitoak eta egiak

Minbiziaren aurkako ikerketan aurrerapenak egin diren arren, ohikoak dira bulos eta mitoak, minbiziak eragindako edo sendatutako elikagaiekin. Hauek dira ezagunenetako batzuk

mitos bulos alimentación cáncer Irudia: Free-Photos

Minbiziari buruzko ikerketari esker, tratamendu berriak aurkitzeaz gain, gaixotasun hori hobeto ezagutzen da. Hori dela eta, azken urteetan, lan zientifiko asko tumoreak agertzearekin lotutako kausa nagusiak zein diren edo izan daitezkeen aurkitzera bideratu dira, prebenitze aldera. Hala, bada, faktore genetiko garrantzitsua duten tumoreak egon arren, ehuneko handi batean eragiten dute gure bizi-ohiturek. Horien artean, funtsezkoa da gure elikadura. Hala ere, aurrerapenak izan arren, elikaduraren eta minbiziaren arteko erlazioak argilun asko izaten jarraitzen du, eta, beraz, informazio faltsuak eta hainbat elikagairekin egindako builoak ugariak dira populazioaren artean, hala nola, hainbat minbizi-motaren kausa edo sendabidea. Ondoren, minbiziari eta elikadurari buruzko mito faltsuenetako batzuk azalduko ditugu.

Interneten entzuten edo aurkitzen dugun informazio guztiak ez du benetako ebidentzia zientifikorik. Hori da, hain zuzen ere, osasun-munduko idi-hobi handienetako bat. Baladia dirudi, baina oso kaltegarria izan daiteke, askotan, informazio horiek alferrikakoak izaten direlako edo oso osasungarriak ez diren praktikak egitera behartzen gaituztelako.

Minbiziaren Aurkako Espainiako Elkarteak (AECC) minbiziari eta elikadurari buruz gehien zabaldu diren mito faltsuetako batzuk azaldu ditu:

Kafea eta pankreako minbizia

Bulo tipikoenetako bat kafe-kontsumoarekin lotuta dago. Duela urte batzuk, ikerketa zientifiko batek pankreako minbizia izateko arriskua areagotzearekin lotu zuen kafea hartzea. Hala ere, azken urteotako hainbat ikerketak ez dute kafearekin inolako harremanik izan, eta minbizi-mota hori jasateko arriskua handitu egin da. Are gehiago, batzuek onurak eta kafeak koloneko minbiziari eta bularreko minbiziari aurre egiteko izan dezakeen babes-funtzioa ere erakusten dute.

Te berdeak minbizitik babesten du?

Tearen kasuan, gaixotasunaren babesarekin lotu da. Izan ere, te berdeak antioxidatzaile ugari ditu, eta ikertzaile batzuek proposatu dute onuragarria izan daitekeela. Kontua da oraindik ezin izan dela frogatu onura hori pertsonengan.

Limoi-zukua baraurik eta minbizia

Aho zabalduenen artean daude, halaber, limoi-zukua baraurik hartzeak osasunari dakarzkion onurak. Limoia maiz jateak, beste fruta eta barazki batzuk bezala, elikadura osasungarria dakar, minbizia eta bestelako gaixotasunak prebenitzen lagun diezagukeena. Hala ere, elikagai bakar batek ere ezingo du minbizia izateko arriskua eragotzi.

Azukrea eta sakarina, minbizia eragiten dute?

Azukre asko kontsumitzeak gehiegizko pisua eta obesitatea eragiten ditu, eta horrek minbizia izateko arriskua areagotzen du. Beraz, esan genezake azukre gehiegi kontsumitzeak, zeharka, minbizia izateko arriskua areagotu dezakeela.

Arrisku hori saihesteko, ez da beharrezkoa gure elikadurako azukrea erabat kentzea.Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) gomendatzen digu egunean 25 gramo azukre baino gutxiago kontsumitzea, hau da, 12 koilarakadatxo azukre, gutxi gorabehera. Hori dela eta, ahalik eta gehien murriztea gomendatzen dugu azukre finduen portzentaje handiko produktuak, hala nola edari azukretsuak eta azukre erantsiak dituzten beste produktu batzuk.

Irudia: Sharon McCutcheon

Horrekin lotutako beste buoetako bat edulkoratzaileena eta minbiziarekin duten lotura da. Sakarinarekin egindako zenbait ikerketak, laborategiko arratoietan dosi handitan erabiltzen denak, agerian utzi dute besikulako minbizien garapena bultza dezakeela. Dirudienez, mukosa higatzen duelako. Hala ere, kontua da gizakietan egindako azterketa epidemiologikoek ez dutela frogatu maskuriko minbiziaren intzidentzia handitu denik.

Elikagai transgenikoek eta gehigarriek minbizia sortzen dute?

Era berean, janarian transgenikoak eta “kimikoak” erabiltzeko beldur pixka bat dago. Transgenikoen kasuan, ez dago prozesu onkologikoekin lotzen dituen azterketa zientifikorik. Elikagai transgeniko horiek bioingeniaritzako tekniken bidez aldatzen dira, eta berezkoak ez diren geneak dituzte, hau da, organismo emaile batetik datozen geneak. Horrek ezaugarri berri eta hobetua ematen die organismo baliokide ez-transgenikoari. Baina horrek ez ditu inola ere aldatzen kontsumitzen dituen pertsonaren geneak.

Gehigarriak, bestalde, era askotako elikagaietan daude, baina oso kantitate txikitan (indarrean dagoen araudiaren arabera). Baimendutako gehigarriak ez dira kaltegarriak osasunerako, toxikotasunik edo arriskurik sortzen ez den dosietan erabiltzen baitira, gehiegi hartuz gero ere.

Bitamina-osagarriak eta minbizia

Sineste horren arabera, fruta eta barazkietatik datozen antioxidatzaile naturalak hartzeak minbiziaren lesio aitzindariei aurrea hartzen laguntzen du. Kontuan hartu behar da ezen, nahiz eta ikerketek frogatzen duten fruta eta barazkiak jateak lagundu egiten duela elikadura ona izaten, minbizi-mota batzuk izateko probabilitatea murrizten duena, ez dagoela inolako ebidentziarik bitamina-gehigarriekin emaitza bera lortzen dela frogatzen duenik. Horregatik, gure gomendioa beti izango da fruta eta barazkien kontsumo aberatsa.

Hain zuzen, Onkologia Medikoko Espainiako Elkartearen (SEOM) ‘Minbiziaren diagnosi eta prebentzio goiztiarrerako eskuliburua’-k argi uzten du “behaketei eta etorkizuneko azterketei buruzko hainbat azterlanek ez dutela frogatu C, E edo betakaroteno bitaminekin elikatzeak minbizia edo horren ondoriozko heriotza-arriskua murrizten duenik”.

Minbiziaren kontrako landareen erabilera

Interneten bilatzen badugu, erraza da minbizia prebenitzen edo sendatzen laguntzen duten landareei buruzko informazioa aurkitzea. Egia esan, landare edo belar-denden produktu askotan dauden konposatu batzuek ondorio onuragarriak izan ditzakete gizakiengan.

Orain arte, konposatu onuragarritzat jo dira flavonoide deritzenak (zitrikoetan, gerezietan, sagarretan, tipuletan, andere-mahatsetan, tomateetan, mahatsetan…), paper antioxidatzailearekin.

Baina, tamalez, ez dago ebidentzia zientifikorik minbizia izateko arriskua bere kabuz saihets dezakeen elikagaiei buruz. Hori jasateko arriskua murriztu ahal izango duena da elikagai horiek frutetan, barazkietan, lekaleetan eta zerealetan oinarritutako dietan sartzea.

RSS. Sigue informado

AECC

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak