Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikagai aliatuak eta gasen etsaiak

Gas gehiegi ez sortzeko, funtsezkoa da zuntz disolbaezina kontsumitzea; lekale, aza eta porruekin egindako platerak, berriz, teknikarik egokiena erabiliz prestatu behar dira.

img_manzanilla 1

Gas gogaikarriak saihesteko faktore nagusietako bat da dieta egokia egitea eta, teknikarik egokienarekin, lekaleak, azak eta porruak dituzten platerak prestatzea. Bestalde, zuntz disolbaezinak gas gutxiago sortzen du. Alderdi horiek ezagutzea funtsezkoa da, eguraldi onarekin sarriago gertatzen baitira gasak edo flatulentziak organismoan. Artikulu honetan gasak saihesteko eta horiei aurre egiteko alderdirik garrantzitsuenak nabarmentzen dira. Funtsezkoa da karbohidratoak murriztea, dietaren eta gasen arteko erlazioa kontuan hartzea, baita horiek saihesteko beste gomendio batzuk eta beste aukera batzuk ere.

Irudia: Fall River

Karbohidratoak murriztea

Karbohidrato gehienek gasak sortzen dituzte, gutxi gorabehera, pertsona bakoitzaren arabera. Lehenik eta behin, xurgapen moteleko karbohidratoak nabarmentzen dira, hala nola lekaleak (dilistak, babarrunak eta garbantzuak), pasta eta artoa; baita esnekiak ere, hala nola behi-esnea, izozkiak, esnegaina, krema eta gazta onduak; eta barazkiak, hala nola azalorea, brokolia, aza, tipula, txanpinoiak, orburuak, pepinoa, zainzuriak, babarrunak.

Karbohidratoak dituzten elikagai gehienek gasak eragin ditzakete

Gasdun edariak eta gozagarri artifizialak ere, hala nola manitola, xylitola eta sorbitola, gasak sortzen dituzte. Batez ere gozokietan, txikleetan edo azukrerik gabeko edarietan egoten dira.

Frutei dagokienez, hobe da zurituta jatea. Sagarrek, aranek, mahaspasek, mahatsek eta udareek gas gehiago sortzen dituzte. Zuntza hesteetako floraren funtzionamendu egokirako oso garrantzitsua den arren, gasak sor ditzake digestioan zehar, batez ere landare-zuntza, landareen zelula-horman dagoen zati disolbaezina, kantitate txikiagoan edo handiagoan. Bestalde, zuntz disolbaezinak, traktu gastrointestinalean zehar igarotzean gutxi aldatzen denez, gas gutxiago sortzen du. Proteinek eta gantzek ere gas gutxi sortzen dute, eta, beraz, oso gutxitan kendu behar izaten dira dietatik flatulentziak izanez gero.

Dieta eta gasak

Gasen ekoizpena saihestezina denez eta, nahi bada ere, saihestu ezin denez, zenbait alderdi azpimarratzea komeni da.

  • Gasak digestio-hodiko airea dira.
  • Karbohidratoak dituzten ia elikagai guztiek gasak eragin ditzakete.
  • Oso haragi frijituek edo, oro har, frijituek ere gasak sortzen dituzte.
  • Pertsona bati gasak sortzen dizkioten elikagaiek ez dute beti eragin bera izaten.
  • Sendagai batzuk ere gasak sortzeko joera dute.
  • Sintoma ohikoenak hauek dira: sabeleko hantura, ondoeza edo sabeleko mina, korrokadak edo ondesteko gasak.
  • Aire gehiegi irentsi gabe dieta eta mantso jatea funtsezko faktoreak dira gehiegizko gasak saihesteko.

Gasak saihesteko beste gomendio batzuk

Digestio-aparatuan beti egoten dira gasak, elikagaiak irenstean sortzen direnak eta inguruneko airea nahi gabe irenstean sortzen direnak. Urdailera iritsitakoan, gasa heste meharrera pasatzen da lehenik, eta han xurgatzen da gehiena; xurgatzen ez den airea, berriz, heste lodira pasatzen da, eta gas gogaikarriak sortzen ditu.

Flatulentzia-sentsazioa da, askotan, gasen adierazle nagusia, baita distentsioa, sabeleko mina edo hantura edo korrokadak ere. Arazoaren larritasuna organismoan sortutako gas-bolumenari eta pertsona bakoitzak organismoarekiko duen sentikortasunari lotuta dago. Batzuek ez dute ia nabaritzen, eta beste batzuetan oso gogaikarria izan daiteke. Kasu larriagoetan, patologia larriren bat adieraziko nuke.

Gas gogaikarri horiek saihesteko faktore nagusia dieta egokia da. Gasak sortzeko joera duten elikagaiak ordezkatuz gero, murriztu egiten dira, eta, beraz, kendu egin daitezke denbora batez, sintomak hobetu arte, eta, ondoren, berriz ere kantitate txikitan kontsumitu eta organismoaren erreakzioa egiaztatu. Jateko behar den denbora hartzea, modu egokian eta ahoa itxita murtxikatzea, astiro jatea, presarik gabe, jaten den bitartean ez hitz egitea, jaten amaitutakoan likidoa edatea eta ariketa fisikoa egitea ere funtsezko alderdiak dira gasen prebentziorako.

BESTE AUKERA BATZUK

Patologia gehienetan bezala, gasen efektuak hainbat modutan arindu daitezke:

  • Egoskorra hautsi lekaleak egosten diren bitartean: sutik kendutakoan edo ur hotza gehitzean.
  • Anana eta papaia kontsumitzea. Entzimek digestioari laguntzen diote eta gasak sortzea saihesten dute.
  • Kamamila, kanela edo kardamomoaren infusioak jan ondoren, digestioa hobeto egiteko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak