Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikagai funtzionalak: batzuek ‘funtzionatzen dute’ eta beste batzuek ez

Elikagai funtzionalak dira Espainiako elikagaien salmenten ia laurdena, baina guztiak ez dira diruditen bezain beharrezkoak edo eraginkorrak.

Eztabaida-iturri (eta, batzuetan, mantenugai-iturri), elikagai funtzional deritzenak supermerkatuko linealetan eta gure bizitzetan ohiko produktu gisa ezarri dira, gure osasuna hobetzeko asmoz. Arrakasta ukaezina du, eta elikagai horiek kontsumitzailearentzako erakargarri gisa erabiltzen dira. Eztabaidagarria da haien beharra, eraginkortasuna eta prezioa. Zer dago egia agindutako onuretan? Hurrengo artikuluan azalduko dugu.

Milaka urtetan, elikagaiei mantenugaiak emateko eskatu diegu. Begien bistakoa dirudi, baina ez hainbeste: gaur askoz gehiago eskatzen diegu. Kontsumitzaileek propietate funtzionalak dituzten produktu berritzaileak bilatzen dituzte, nutrizio soilaz gain, jarduera fisiologikoa duten konposatuak eskaintzen dituztenak, osasun-egoera mantendu edo hobetzeko. Markek, era berean, beharrak sortzen dituzte, eta herritarrek ez dituzte normalean behar horiek. Ameriketako Estatu Batuetako Zientzien Akademia Nazionalak honela definitu zuen elikagai funtzionala: “dituen elikagaiek baino onura handiagoa dakarkio osasunari”. Ainia teknologia-zentroaren datuen arabera, 2015ean, Espainiako elikagai-produktuen salmenten % 23,4 izan ziren alegazio osasungarriak. Kopuru horrek erakusten du horrelako produktuen arrakasta ukaezina dela. Baina, zer da eraginkorra?

Ez da gauza berria

Hainbat hamarkadatan, osasuna hobetzeko elikagai zehatzak erabili izan dira, batez ere ekialdeko kulturan. Duela 1.600 urte, burdin karrakak sartzen ziren soldadu pertsiarren ardotan, indartu eta erresistentzia handitzeko. Gaur egun hori astakeria iruditzen zaigu, baina onartzen dugu ezen, elikagai bati kolagenoa gehituz gero, zuzenean jotzen duela gure tendoietara, zientziak gezurtatu duen zerbait. Eta argudio bakarra du. Orain badakigu konposatu bat irenstea ez dela gure organismoan efektuaren bermea. Hori bai, une jakin batzuetan, produktu bat aberastea herritarren osasuna hobetu du. Adibidez, iododun gatzak gutxitu egin zuen pertsona askoren bozioaren eragina. Egia da zure dietak iodo gutxi duela, baina gaur egun ez da ia inoiz gertatzen. Mantenugairen bat falta izanez gero, gaixotasunengatik izango litzateke ziurrenik, eta medikuak agindu beharko luke haren osagarria.

Elikagai funtzionalen lehen urratsak Japonian ikusi genituen hogeita hamarreko hamarkadan, esne hartzitua eta haren propietateak gaixotasun gastrointestinaletan ikertzen hasi zirenean. Populazioaren bizitza luzatzeak ez zuen zerikusirik produktu horrekin bakarrik, beste arrazoi batzuekin konbinatuta baizik, hala nola osasuna hobetzearekin.

Laurogeiko hamarkadatik aurrera, bizi-itxaropena handitzean, elikagaiak aberasteak herritarren osasuna hobetu zezakeela pentsatu zen. Europara ez ziren laurogeita hamarreko hamarkada arte iritsi, eta elikagai-industriaren berrikuntza areagotu egin zen. Berrikuntza horri esker, industria arau-esparruaren aurretik doa, eta, 20 urtez baino gehiagoz, merkatua elikagai funtzionalez bete zen, gaur egun araudiak ez luke onartuko, eta kontsumitzaileek oso barneratuta dute.

Alimentos funcionales

Irudia: Foundria

Guztiengandik baztertu behar da?

Ez, ez guztiona. Izan ere, elikagai funtzional batzuk beharrezkoak dira. Osagai bat –adibidez, alergenoa– kendu edo ordezkatu zaion produktua ere funtzionaltzat hartzen da. Elikagai aberastuak ere badaude, efektu frogatuak dituztenak eta Europako Agintaritzak Elikagaien Segurtasunean (EFSA) baimenduta daudenak. Adibidez, fitoesterolez aberastutako produktuek —hala nola Danacolak eta Benecolak— kolesterola xurgatzea oztopatzen dute, eta gorozkietatik kanporatzen dute. Izan ere, astean 1,5-3 gramo esterol kontsumitzeak (Danacol batek, adibidez, 1,6 g ditu) kolesterola %11 inguru jaits lezake. Kopuru hori ez da dietarekin bakarrik lortzen, nahiz eta orekatua izan; izan ere, fruta eta barazkiak jatean elikagai horiek ez dira aski. Baina, osasunerako osagai bat duten elikagaiak direnez, zenbait neurri hartu behar dira:

  • Ezin dira kasu guztietan hartu. Sendagai batekin bezala, kontuan hartu behar dira haren jarraibideak.
  • Ez dute funtzionatzen “aurrea hartzeko”. Ez dute kolesterola handitzea eragozten, eta, beraz, ez dute ezertarako balio pertsonak ertzetatik kanpo baliorik ez badu.
  • Ezin dira haurretan erabili, ez eta haurdun dauden edo bularra ematen ari diren emakumeetan ere. Dituzten esterolak (landare-kolesterola) animalien kolesterolarekin lehiatzen dira (hazkunde-hormonak eraikitzeko funtsezkoa), eta kolesterola galdu egingo litzateke; beraz, odoleko kolesterol-maila murriztu egingo litzateke.
  • Ez da komeni egunean 3 gramo baino gehiago hartzea (kantitate horretatik aurrera ez da kolesterola murrizten).
  • Haien eraginak, berez, ez du kolesterol-maila handia saihestuko dieta orekatu batekin osatzen ez bada.
  • Era berean, fruta eta barazki gehiago jan behar dira, kolesterola kentzen baitute, baina beste elikagai batzuei ere eragiten diete. Adibidez, esterolak
    dosi altuetan hartzen dira, eta bitamina lipodisolbagarrien xurgapenean eragiten dute, karotenoetan batik bat.
  • Medikuarekin batera hartu behar dira, helburu berarekin beste botika batzuekin nahastean kontraindikaziorik baduten jakiteko.

Araudiaren moteltasuna

Baimendutako nutrizio-adierazpen guztiek oinarri zientifikoa dute, nahiz eta batzuetan zientziak araudia baino azkarrago egiten duen aurrera. Hori da omega 3 edo kolagenoarekin aberastutako elikagaien kasua, haien ontasunak frogatu baitira, ez dute ebidentzia zientifikorik. Adibide bat: Cochranek 2018an egin berri duen azterlan batek erakutsi duenez, aberastutako gehigarri edo elikagaien bidez omega 3 gehiago hartzeak eragin gutxi edo batere ez du bihotzeko eritasuna edo garun-hodietako istripua izateko arriskua.

Kolagenoa, berriz, aminoazido-multzo batek osatzen du. Aminoazido horiek, dietan elikagai aberastuak hartuta, gure urdailera iritsiko dira, eta hautsi egingo dira, organismoak nahi bezala erabil ditzan. Albiste txarra da ez duela izan behar guk espero dugunerako, hau da, ez diote nahitaez eragiten kolageno berriaren prestakuntzari.

Bidezko prezioa?

Dinero comida

Irudia: Peter Stanic

Kasu batzuetan prezioa justifikatuta dago eta beste batzuetan ez. Bistan denez, produktuari osagai bat (arruntagoa) gehitzen badiogu, prezioa igotzea justifikatuta dagoela dirudi. Gauza bera gertatzen da ezaugarri bereziak dituzten elikagaiekin, adibidez, glutenik gabeekin. Fabrikazio-instalazio osoa aldez aurretik eta ondoren garbitzeak, kontrol analitikoek, osagai batzuk beste batzuekin ordezkatzeak eta abarrek zenbatekoan dagoen aldea (oso esanguratsua) justifikatuko lukete.

Baina beste kasu batzuetan esan genezake prezioaren igoera zerikusi handiagoa duela marketingak kontsumitzailearen buruan dituen ondorioekin produktuak berak osasunean dituen ondorioekin baino. Hala ere, prest gaude gehigarri bat ordaintzeko, edo osasuna hobetzen ari dela pentsarazten digun osagai bat kenduta. Gero eta berrikuntza gehiago eskatzen ditugu merkatuan, eta, industriaren ikuspegitik, elikagai funtzionalen erabilera aho bat da. Beti egongo da zerbait gehitzeko beharra kontsumitzaileari sortzeko
ez zekiela. Eta ordaindu dezala.

Elikagai horiek behar ditugu?

Horren arabera. Laktosarekiko intolerantzia duenarentzat, beharrezkoa da “laktosarik gabeko esnearen” elikagai funtzionala. Azukrea bere dietatik kentzen saiatzen ari denari, azukrea ez beste gozagarri batzuk aurkitzea ere beharrezko irudituko zaio.

Baina bada alde bat elikagai horien eta elikagai ultraprozesatuen artean, eta horiei elikagai kopuru jakin bat gehitzen zaie, ez dagoen hobekuntza justifikatzeko. Gure elikaduratik aurrera, nutrizio-behar guztiak betetzeko adina produktu baditugu, ez dugu bitamina-gehigarririk behar. Horrek ez du esan nahi elikagai jakin batzuk urri diren lekuetan erabilgarriak ez direnik eta beren dietako oinarrizko elikagaietan osagarri izan daitezkeenik. Herrialde askotan, elikagai jakin batzuk oso gutxi hartzen dira, eta osagarri horiek hobekuntza soziala ekar dezakete.

Hori dio elikagai funtzionalei buruzko legeriak

Berandu, baina iritsi zen. Europako Parlamentuaren eta Kontseiluaren 1924/2006 Araudiarekin hasi zen araudia, elikagaien nutrizio-adierazpenei eta propietate osasungarriei buruzkoa. Dokumentu horretan, “gatz gutxi” edo “light” alegazioak jaso ziren, eta, ondoren, 432/2012 Erregelamendua gehitu zen, elikagai, substantzia edo elikagaien (ikatz aktiboa, mineralak edo bitaminak) propietate osasungarrien adierazpen baimenduen zerrendarekin. Elikagai funtzional batek bere propietateen berri ontzian eman ahal izateko, baldintza hauek bete behar ditu:

  • Elikagaien kontsumoaren eta gizakiengan adierazitako efektuaren arteko kausa-efektu erlazioa frogatu behar da.
  • Substantziak kantitate esanguratsu batean egon behar du efektu onuragarria sortzeko. 432/2012 Erregelamenduak substantzia bakoitzaren dosia arautzen du.
  • Efektu onuragarri hori sortzeko zenbat elikagai kontsumitu behar den adierazi behar da etiketan.
  • Organismoak osagaia asimilatu behar du.

Baldintza horiek egiaztatzeko, EFSAk oinarrizko irizpideen zerrenda bat ezarri zuen, nutrizio-adierazpenak eskatzeko. Ez lirateke eskaera bagoak eta desitxuratuak izan behar, argiak eta definituak baizik. Zerrenda hori 432/2012 Erregelamenduan argitaratu zen. Elikagai-industriaren 44.000 proposamen baino gehiago jaso zituen, eta 4.637 izan ziren. Bere garaian ia 3.000 ebaluatu zituzten eta 222 bakarrik onartu ziren; hau da, hasierako eskaeren %0,5. Kasu askotan, gaitza egina zegoen: erretiratu egin zituzten, baina ordurako ebidentziarik gabe merkaturatu ziren.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak