Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikagai gordinak: osasunerako onurak

Elikagai gordinak maiz kontsumitzeak digestioa errazten du, gluzemia eta pisua kontrolatzen laguntzen du, zahartzea atzeratzen du eta bizitasuna handitzen du.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2012ko uztailaren 17a
img_alimentos crudos listp

Elikagai gordinen kontsumoa handitzeak zenbait gaixotasun prebenitzen ditu, digestio-arazoen sintomak hobetzen ditu (adibidez, sabelaldea handitzea, gasak, flatulentziak edo dispepsiak), zahartzea atzeratzen laguntzen du eta bizitasuna ematen du. Neurri handi batean, jaten diren elikagaien nutrizio-dentsitateak eragiten du hori; izan ere, mantenugai erregulatzaile eta antioxidatzaile ugari dituzte, eta elikagai gordinek digestioak asko hobetzen laguntzen duten entzimak dituzte, eta, hala, elikagaien mantenugaien aprobetxamendua optimizatzen da. Erreportaje honetan elikagai gordinak jateak dituen onura nagusiak aipatzen dira, eta mahaian falta ezin diren lau jaki aipatzen dira: entsaladak, fruta freskoa, fruitu lehorrak eta fruta lehortuak.

Irudia: Martin Cathrae

Elikagai gordinak jatearen onurak

Elikagai gordinek bitamina, gatz mineral eta oligoelementu, zuntz, entzima eta osasuna babesten duten beste fitokimiko batzuk dituzte. Egunero kontsumitzeak, higieneari dagokionez behar diren neurriak hartuta, hobekuntza batzuk dakartza:

  • Mastekatze gehiago, sabeleko hantura gutxiago. Elikagai gordinak ondo irensteko, mastekatu egin behar dira. Horrek digestioa hobetzen du, eta, ondorioz, sabelaldea gutxiago handitzen da eta gas gutxiago sortzen. Gainera, barazki gordinek digestioak hobetzen laguntzen duten entzimak dituzte, eta dispepsiari eta flatulentziari aurre egiten diete.

  • Hesteen oreka hobetzea, digestio hobeak. Elikagai gordinetan aberatsa den eta animalia-proteinak behar bezala ematen dituen elikadurak oreka errazten du hestea kolonizatzen duten mikroorganismoen kolonien artean. Oreka hori beharrezkoa da elikagaiak behar bezala xurgatzeko eta garrantzi handiko substantziak fabrikatzeko, hala nola serotonina, gogo-aldarte onarekin zerikusia duen garuneko neurotransmisorea.

  • Bizi energia gehiago. Jakiak prestatzean jaki askok jasaten duten beroari esker, galdu edo nabarmen murrizten da bitamina- eta antioxidatzaile-edukia, eta gatz mineralen zati bat egoste-saldan disolbatzen da. Salbuespenak egon arren (tomatea, esaterako, likopeno antioxidatzailea aktiboagoa da tomatea kozinatu denean), oro har, elikagai gordinek elikagai erregulatzaileen dentsitate handiagoa dute. Elikagai horiek energia lortzeko prozesuetan parte hartzen dute, elikagaiak (hidratoak, proteinak, gantzak) gehiago eta hobeto aprobetxatuz. Emaitza organismo elikatuagoa da, bizitasun eta energia gehiagorekin.

  • Zahartze-balazta. Erloju biologikoa ez da gelditzen, segundo bakoitzean zahartzen dugu, pasatzen den minutu bakoitzeko. Baina, organismoak arnasa hartzen dugun oxigenoaren eta erradikal askeen oxidazio-ekintza konpentsatuko duten behar adinako antioxidatzailerik jasotzen ez badu (tabakoa, poluzioa, eguzkitan egotea…), azkartu egiten da zahartzea. Elikagai antioxidatzaileenak zenbait landare gordin dira. USDAk Tuftseko Unibertsitateko Giza Elikadurari buruzko Ikerketa Zentroan (Boston) egindako ikerketen arabera, fruta eta barazki antioxidatzaileenak kontsumitzeak lagundu egiten du organismoaren eta garunaren zahartze-prozesua moteltzen, minbiziarekin, gaixotasun kardiobaskularrekin eta endekapenezko gaixotasunekin lotuta, hala nola Parkinsonarekin edo Alzheimerrarekin.

  • Sodioaren eta potasioaren arteko oreka. Estatuko eta nazioarteko elikadura-ohiturei buruzko azterketek dio-kontsumo handiegia -ia bikoitza- berresten dute nutrizio-beharrekin alderatuta (egunean 2,4 gramo, gutxi gorabehera). Begetal gordinak potasio iturri natural bikaina dira. Elementu mineral horrek sodio eta sodioaren arteko orekan egon behar du, azken horrek zirkulazio-aparatuan dituen ondorio patologikoei aurre egiteko.

  • Idorreria. Ondoeza hobetu egiten da zuntz askoko elikagai gordinak hartuz gero, hesteen mugimendua bizkortzen bada, ura hartzen badu, gorotz-bolumena handitzen bada eta ebakuazioa errazten badu. Zuntzak gluzemia eta gorputz-pisua hobeto kontrolatzen ere laguntzen du; beraz, elikagai gordinak egunero egon behar dira diabetesa eta obesitatea duten pertsonen menuetan.

Jaki gordinak mahaian: lau klasiko, ezinbestekoak

Tradizioz gordinik jaten diren elikagaiak -barazkiak entsaladan, fruta freskoak, haziak, fruitu lehorrak edo fruta lehortuak bezala- ezinbestekoak dira eguneroko menuetan. Erraz zerbitzatzen dira, ez da nekeza eta ongailuak ia ez dira behar. Hauek dira aipagarrienak:

  1. Entsaladak. Bertsio, forma, elaborazio, konbinazio eta aurkezpen guztietan. Osagai ezagunenek (letxuga, eskarola…) edo hosto hautatuagoekin (errukula, azedera edo kanonigoak) nahasita egon daitezke. Beste barazki batzuekin konbinatuta, bost zentzumenak estimulatzen dituzte beren kolore, usain, zapore eta testura kitzikagarriengatik.

  2. Fruta freskoa, formatu, ehundura eta forma guztietan (naturalean, brotxetetan, mazedonian…). Ideia original bat da fruta freskoaren zatiak txigortutako marmeladarekin nahastea gosaltzeko. Baia gorrien (masustak, mugurdiak eta ahabiak) denboraldi laburra aprobetxatzeko aukera da, horiekin marmelada natural zoragarriak egiteko.

  3. Fruitu lehorren eskukada. Gaztainak eta hurrak dira antioxidatzaileetan aberatsenak, baina fruitu lehor guztiek nutrizio balio handia dute. Kalabaza-, liho- edo sesamo-haziak entsaladetan edo kremetan gehitu daitezke, interesgarriagoak izan daitezen.

  4. Fruta lehortuen nahasketa. Mahatsa eta aranak, pikuak, orejoiak eta datilak energia iturri indartsua dira, eta fruta freskoaren elikagai baliotsuak biltzen dituzte, hala nola mineralak, zuntza eta zenbait bitamina. Entsaladan mahaspasa-eskukada bat edo gosaltzeko malutekin nahasitako orejoiak bi formula gozo dira fruta gozo gehiago jateko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak