Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikagaiak azido folikoarekin aberastea

Beste proba batzuen arabera, elikagaiak gotortzearen ondorioz bitamina hori gehiegi hartzeak ondorio larriak izan ditzake.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2008ko martxoaren 28a

Zenbait herrialdetan, nahitaezkoa da irinak edo ogiak azido folikoarekin gotortzea, hodi neuralaren (arantza bifidoa, anentzefalia eta entzefalozelea) anomalia edo akatsak prebenitzeko metodo eraginkor gisa. Argi eta garbi ikusi da zeinen ondo kontsumitzen den azido folikoa sortu aurretik eta haurdunaldiko lehen hilabeteetan, eta nola prebenitzen diren arazo horiek. Orain, Erresuma Batuko Elikagaien Ikerketarako Institutuko (Institute of Food Research) zientzialariek haien ondorioak aztertzen dituzte.

Azido folikoa folatoaren forma sintetikoa da, B multzoko bitamina hidrosolublea, hostodun landareetan, lekaleetan, fruitu lehorretan eta, batez ere, gibelean ugaria dena. 2007ko urrian, Erresuma Batuko Elikagaiak Ikertzeko Institutuko (IFR, ingelesezko sigletan) zientzialariek egindako ikerketaren berri eman zen. Azido folikoa duten elikagaien gotortzeak izan ditzakeen ondorioak nabarmendu dituzte zientzialari horiek, organismoak bitaminak duen forma sintetikotik identifikatu den xurgatze- eta metabolizazio-prozesu berriaren ondorioz.

Aberastasun zalantzan jarria

Ikerketa berri baten arabera, azido folikoa gibelean metabolizatzen da, eta ez hesteetan, folatoekin gertatzen den bezala.

1980ko hamarkadaz geroztik, jakin da azido folikoa heste meharrean metabolizatzen dela, folatoen antzera, elikagaietako B9 bitaminaren forma naturala. Ziur gaude folatoak heste meharraren goiko aldeko zeluletan xurgatzen direla eta azido 5-metiltetrahidrofoliko (bitamina horren metabolito aktiboa) metabolizatzen direla. Informazio horretatik abiatuta, adostu zen azido folikoak, forma sintetikoak, bide metaboliko berari jarraitzen ziola. Adostasun horrek azido folikoa zuten elikagaien gotorlekuaren segurtasuna bermatzen zuen.

Orduz geroztik, hainbat herrialdetako gobernuak (AEB, Kanadak, Txilek eta Erresuma Batuak, besteak beste, irina azido folikoarekin gotortzea derrigorrezkoa bihurtu dute, egunero kontsumitzen diren elikagaietan (ogia, galletak eta gosariko zerealak) erabiltzen den osagai nagusi gisa. Urrutirago joan gabe, 2007ko maiatzean, Food Standard Agency britainiarrak (FSA, ingelesezko siglak) irina edo ogia nahitaez gotortzea erabaki zuen, folatoen gabezia dietetikoaren ondoriozko nahasteak saihesteko eta hodi neuraleko akatsak dituzten haurren kopurua murrizteko metodo eraginkor gisa.

Hala ere, irina azido folikoarekin gotortzea nahitaezkoa dela ezarri aurretik eta gutxieneko eta gehieneko dosiak zehaztu baino lehen, Nutrizioko Aholkularitza Batzorde Zientifikoa (SACN) azido folikoaren efektuari eta minbizi-mota batzuen arriskuari buruzko zenbait saiakuntzaren emaitzak aztertzeko zain dago, 2008. urtearen amaieran eta 2009ko hasieran.

Alde horretatik, ikerketaren berritasuna da Erresuma Batuko Elikagaiak Ikertzeko Institutuko zientzialariek iradokitzen dutela azido folikoa gibelean metabolizatzen dela, eta ez hesteetan, folatoekin gertatzen den bezala. Ebidentzia berri horren ondorioz, ikerketa gehiago egin behar dira, gibelak azido folikoa metabolizatzeko ahalmen mugatua baitu, eta metabolizatu gabeko azido folikoaren organismoan gehiegizko kantitatea eragin dezakeen populazio-talde jakin batzuen osasunerako arriskua baitago.

Gehiegikeriaren arriskua

Botiketan zein elikagaien gotortzean erabilitako azido folikoa pteroilmonoglutamato (PGA) gisa dago, naturan ez dagoen forma sintetiko bat. Organismoak konposatu hori, PGA, azido 5-metiltetrahidrofolato bihurtzen du. Badirudi konposatu sintetikoaren transformazio-prozesu hori lehenik gibelean gertatzen dela, eta organoa 0,4 mg (400 mikrogramo) dosiarekin asetzen dela. Hau da haurdun geratzeko asmoa duten emakumeei gehigarri gisa hartzeko gomendatzen den gehieneko dosia.

Dosi handiagoak kontsumitzeak gibelaren ahalmen metabolikoa gaindi lezake, eta, ondorioz, metabolizatu gabeko azido foliko sintetikoa metatzen da plasman, eta horrek hainbat osasun-arazo eragin ditzake. Ildo horretan, zenbait ikerketak berretsi dute metabolizatu gabeko azido folikoak bizkortu egiten duela B12 bitamina gutxi duten adineko pertsonen narriadura kognitiboa. Adineko pertsonek anemia kaltegarria izateko arrisku handiagoa dute B12 urritasunagatik, elikagaietako bitamina hori xurgatzeko gaitasuna mugatua baitute.

Gizakiei buruzko azken ikerketen arabera (azterketa gehiago egin behar diren arren), azido folikoaren dosi handiak emateak, bai gehigarri moduan, bai elikagai gotortuen bidez, hesteetako minbiziaren progresioa bultza dezake (hasia, baina ez nahitaez diagnostikatua), eta lehendik egindako behaketak berresten dira animalietan eta in vitro azterketetan. Leuzemia eta artritisarentzat tratamenduan dauden pertsonak eta haurdunaldi ektopikoak (leku naturaletik kanpo gertatzen diren haurdunaldiak) dituzten emakumeak ere arrisku-taldeetan sartzen dituzte ikertzaileek.

Dosia egokitzea
Oso dosi handietan (1.000-2.000 mikrogramotik gora), azido folikoa hartzeak prebentziogisa erabili ohi diren sintoma berberak eragin ditzake. Sintoma horiek nerbio-arazoak dituzte, hala nola insomnioa, ondoeza, suminkortasuna eta hesteetako disfuntzioa. Arrazoi horien arabera, AEBko Zientzien Akademia Nazionaleko Medikuntza Institutuak 1998an finkatu zuen 19 urtetik gorako gizon eta emakumeentzat azido folikoaren 1.000 mikrogramoko (mcg) muga maximo onargarria. Dosi hori gehigarri farmakologikoetan eta elikagai gotortuetan erabiltzen den azido foliko sintetikoari aplikatzen zaio.

Azido folikoko elikagaiak masiboki aberasteko estrategiak arazo bat du: herritar guztiak egongo lirateke janari gotortuak kontsumitzeko prest. Pertsona askori, batez ere helduei, anemia kaltegarria estal dakieke, B12 bitaminaren urritasunagatik gaixotasun neurologiko itzulezina garatzeko arriskua handituz. Gainera, azido folikoaren eta zinkaren artean interakzio nutrizionala dago, eta, beraz, gehiegizko azido folikoak mineral horren xurgapen egokiari eragin diezaioke.

Beraz, azido folikoa duten elikagaiak gotortzeari buruzko erabakiak kontuan hartu beharko ditu, onartutako ondorio onuragarriak ez ezik, eragin kaltegarriak ere. Era berean, nahi den ondorio osasungarria lortzeko dosi segurua bermatu beharko da, gehiegikeriak ondorio larriak eragin baititzake belaunaldi askotan.

GEHIGARRIA

ImgImagen: Patrick Leduc
Haurdunaldian 400 mikrogramo azido foliko hartzen dira gehigarri seguru eta eraginkor gisa. Klase medikoak haurdun geratzeko asmoa duen emakume orori gomendatzen dion kopurua da. Komeni da gehigarria haurdunaldia baino hiru hilabete lehenago hartzea, gutxienez, eta haurdunaldiaren lehenengo 12 asteetan, gutxienez.

Hala ere, badirudi, gure herrialdean, haurdunaldia planteatzen duten emakumeek azido folikoaren gehigarriak hartzen dituztela destiempora eta gomendatutakoak baino kantitate handiagoetan. Ondorio horiek atera dira duela gutxi egindako azterlan nazional batetik. Azterlan horretan, jaiotzetiko akatsik gabeko jaioberrien 16.761 amek hartu zuten parte, Sortzetiko Malformazioen Espainiako Lankidetza Azterlaneko datu-basetik, Sortzetiko Anomaliei buruzko Ikerketa Zentrotik (CIAC-ECEMC) (Carlos iii.a Osasun Institutua).

2004 bitartean, emakumeen %17,37k bakarrik hartu zuen azido folikoaren gehigarria haurdunaldiaren aurretik, eta %11,50ek ez zuen inoiz hartu. Gainera, gehigarria hartu zuten emakumeetatik, %70ek baino gehiagok 4 miligramo edo gehiagoko dosia hartu zuen (gomendatutakoa baino 10 aldiz gehiago), eta ikusi zen emakume askok egunean batez besteko dosia hartu zuela gomendatutakoa baino 12,5 eta 20 aldiz gehiago, egunean 0,4 miligramo baino.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak