Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikagaiak eta asetasuna: adimenaren boterea

Elikagai baten gainean dugun usteak eragina du jaten dugunean sentitzen dugun asetasun-sentsazioan.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2011ko irailaren 20a

“Arrainak ez nau betetzen! “. “Bigarren mailako haragia, bestela gosez gelditzen naiz”. Iruzkin horiek eta beste batzuk arruntak dira pertsona askoren artean. Berriki egindako azterlan baten arabera, asetasun- eta osotasun-sentsazioan ez du bakarrik eragiten janariaren nutrizio-osaerak eta kantitateak. Adimenak ere uste baino zeregin garrantzitsuagoa du. Asetasuna handitu egiten da kontsumitzaileak uste duenean jaten duen elikagaiak gehiago asetzen duela, konposizio kimikoa eta janariaren balio energetiko eta nutrizionala kontuan hartu gabe.

Img hamburguesa1
Irudia: BrandontheMandon

‘Health Psychology’ aldizkarian argitaratu berri den erreferentzia zientifiko batean egiaztatu da elikagaien kontsumoak grelinan duen eragina, urdailaren eta garunaren arteko gose- eta asetasun-mezuak erregulatzen dituen hormona, adimenak nola neur dezakeen. Hau da, janariarekin zerikusia duten pentsamoldeak eta sinesmenek eragin nabarmena dute elikaduraren portaeran, apetituan eta egiazko gose-sentsazioan.

Asetasuna, hormona-kontua?

Asetasun-sentsazioa pentsamenduak baldintzatu dezakeen zerbait fisikoa da. Ikerkuntzan, goseari eta asetasunari buruzko sinesmenen indarra ikusi zen. Autoreek ikusi zuten parte-hartzaileek nola sentitzen zuten asetasuna jaten zutenari buruz, haiek uste baitzuten elikagaiak betetzen zituela, eta ez hainbeste konposizio kimiko eta nutrizional errealagatik.

Asetasun-sentsazioa pentsamenduak baldintzatu dezakeen zerbait fisikoa da.

Ikerketa horretan, bi aldiz eskaini zitzaien elikagai bera, kaloria-kontzentrazio jakin batekin eta mantenugai-nahasketa berarekin, baina elikagai desberdinak zirela eta organismoak produktu desberdinei ematen zien erantzuna aztertu nahi zela jakinarazi zitzaien. Behin, 620 kaloriako irabiakia hartzen zutela sinetsarazi zieten indulgente moduan.

Beste batean, irabiakiak 140 kaloria zituela esan zitzaien. Irabiakia edan aurretik eta ondoren odoleko grelina-kontzentrazioa neurtu zitzaien.

Nahiz eta elikagai bera jan, parte-hartzaileek asetasun-sentsazio handiagoa sentitu zuten “irabiaki kalorikoa” hartu zutenean. Gertaera hori gehiago nabaritzen da grelina-mailan eta “asetasun-sentsazioari” buruzko test batean jasotako pertzepzioan. “Kaloria gutxiagoko irabiakia” kontsumitu ondoren, grelinaren erantzuna ez zen hain nabarmena izan, eta horrek iradokitzen du elikagai berak hartu arren, elikagai horiei buruzko pertzepzioak gose- eta asetasun-sentsazioan eragiten duela, elikadura-portaeran eragiteraino.

Ohar horiek garrantzitsuak dira, grelinaren erregulazioa, besteak beste, funtsezkoa baita pisuari eusteko. Aurreko ikerketen arabera, grelina-maila handia da, eta, ondorioz, elikagai gehiago kontsumitzen dira eta pisu gehiago hartzen da. Azterketak zenbait muga metodologiko baditu ere (laginaren tamaina edo kontrol-talderik eza), emaitzek iradokitzen dute oso konplexua dela urdailaren eta garunaren arteko komunikazioa, eta gosea eta asetasuna janariaren mantenugaien efektu biokimikotik haratago doazela.

Elikagaien asetasunari buruzko pertzepzioa

Elikagai-anoa isoenergetikoak, hau da, kaloria eta mantenugai-banaketa berdinak dituztenak, ez dira asetze-gaitasunean berdinak, eta hori garrantzitsua da gehiegizko pisua eta obesitatea prebenitzeko eta tratatzeko. Bestalde, asetasun-sentsazioan gogamenak duen ahalmena ezagutu ondoren, errazagoa da ulertzea elikagaien asetasunaren pertzepzioari buruzko iruzkinak, hala nola “arrainak ez nau betetzen”, “bigarren mailan beti haragi gisa, bestela, gosez geratzen naiz” edo “fruta bakarrik jateak ez nau asetzen”, “manipulatu” egin daitezke, errealitatean baino sendoagoa den zerbait jaten dela pentsatuz gero.

  • “Arrainak ez nau betetzen”. Egosten den neurrian, platera edo menua osatzen duten gainerako plateren arabera, janariari “konbentzitu” ahal izango litzaioke jan behar duen arrain-errazioak haragi-gisatu bat baino gehiago asetuko diola. Hona hemen “asekoagoak” izan daitezkeen errezeten zenbait iradokizun: legatza saltsa berdean txirlekin, plantxan egindako legatzaren ordez limoiarekin; hegaluze erregosia kalabazinarekin eta berenjenarekin, eta ez hegaluzea plantxan azenario salteatuekin. Dedikazio pixka batekin, erraza da arrain-errezeta gozo eta trinko gehiago pentsatzea.

  • “Segundo batez, beti haragi gisa, bestela, gosez gelditzen naiz…”. Burua “engainatzeko”, lehenik eta behin, haragi-anoa txikiagoak zerbitza daitezke, askotariko goarnizio ugarirekin, itxuraz plater oso eta sendoa ikusteko. Haragia zerrendatan edo takoetan prestatu eta barazkiekin nahastu (adibidez, oilasko-bularkia barazkiekin), edo haragi gisatua egin barazki ugarirekin. Horrela, proteina-errazioa murriztu daiteke, aldaketa nabaritu gabe.

  • “Bai, baina ez naiz betetzen”. Garunak denbora behar du urdailera iritsi den elikagaiak gosea edo gosea baretzeko adina elikagai ematen dituela prozesatzeko. Horregatik, azkar jaten denean, oraindik gosea dago eta organismoak behar duena baino denbora gutxian jaten da.

AUTOENGAINUAREN BOTEREA

Batzuetan, jaki bat “light” dela, “koipe gutxiago” duela edo “azukre erantsirik” ez duela irakurtzen denean, batek bere burua konbentzitzen du zerbait osasungarriagoa jango duela eta gehiago jateko baimena ematen zaio. Erreakzio hori ikerketa askotan egiaztatu da. Gantz gutxiagoko elikagaiak jaten zituztela uste zutenek gehiago jaten zuten. Jende askoren arrazoibidea da kaloria, koipe edo azukre gutxiago izatean gauza bera baino gehiago jan daitekeela.

Arazoa da pertsonaren dieta osatzen duten elikagai gehienak “light” direla, eta, kasu bakoitzean, elikagaia “light” ez balitz baino gehiago jaten dela; beraz, kaloria gehiago hartzen dira. Autore askok diotenez, kaloria gutxiko elikagaien mugimenduak espero zen arrakasta izan ez duela adierazten duen seinaleetako bat “autoengainua” da.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak