Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikatu argaldu gabe

Dieta murriztaileek ez dute gorputzeko gantza galtzen

Img dieta listado Irudia: James Farmer

Iaz espainiarrek argaltzeko produktu miragarrietan gastatu zituzten 2.050 milioi euroek frogatzen dute pisua galtzeko grina ez dela gelditzen adituen oharretan. Edozein preziotan argaltasunaren bila bultzatzen gaituen garai honetan, argi dago pertsona asko argaltzeko gogo obsesiboaren eta gizendu beharreko izuaren mende bizi direla, metodo ez egokiak erabiltzera iritsi arte. Baina, une horretan, organismoak osasuntsu irauteko behar duena baino gutxiago jaten badu ere, ez da argaltzen.

Dieta motaren bat egiten ari bazara, pisua kontrolatu ondoren geratzen diren mekanismo biologikoei buruz hausnartzea komeni da. Nahiz eta gorputzaren pisua egonkor mantendu pertsona gehienek bizitzan zehar, adinarekin gantza irabazteko joera dago, nahiz eta pixkanakako prozesua izan ohi den. Baina pisuari konstante eustea ez da lan erraza, mekanismo erregulatzaile bat behar da hartutako kaloriak kontatzeko, erretako kaloriak deskontatzeko eta neurri zehatzean gose-sentsazioak kontrolatzeko. Oreka mantentzeaz arduratzen den teknika fisiologiko konplexu bati esker gertatzen da hori guztia.

Erregulazio ponderalaren maila

Bitxia bada ere, giza organismoak joera argia du bere pisuari muga jakin batzuen barruan eusteko. Elikadura-gehiegikeriek edo -akatsek konpentsazio-prozesu guztiz eraginkorrak martxan jartzen dituztela dirudi. Denboraldi batean gutxiago jaten bada, adibidez, hilabeteetan dieta hipokalorikoa eginez, metabolismoa proportzionalki murrizten da, irentsitako energiara egokitzen da eta, hala, pisua egonkortzea lortzen da.

Hori dela eta, kaloria gutxiko dietak denbora luzean edo aldizka urtero egiteak “yo-yo” efektua eragiten du, gorputzean gantza galdu eta handitzeari buruzkoa, kaltegarria. Bartzelonako Ospitale Klinikoko Psikiatria eta Psikologia Zerbitzuko Josep Toro espezialistaren arabera, “gertaera horiek egiaztatzeak pisu-erregulazioaren mailaren teoria ekarri du, eta, horren arabera, elikadura-gehiegikeriek eta -urritasunek aldaketa metabolikoak eragiten dituzte, gorputz-pisuaren aldaketei aurrea hartzeko”.

Gorputzaren pisua ez da soilik hartzen den energiaren eta gastatzen denaren arteko aldearen araberakoa.

Jakina da garunak eta, zehazki, alboko hipotalamoak funtsezko zeregina duela maila erregulatzaile hori zehazteko. Suposatzen da arlo honetako funtzioen bidez gorputzaren pisuan eragiten duten eragin genetiko eta ebolutiboak adierazten direla, eta, hala, oraindik argitu gabe dauden ezezagun askorekin oreka delikatu eta misteriotsua eratzen dela.

Ez gara denak berdinak

Pentsatu ohi da pertsona ororen gorputz-pisua jaten duen energiaren eta gastatzen duen energiaren arteko aldearen araberakoa dela. Baina ez da gizaki guztiok egingo genukeen sarrera-irteeren kontua. Ez da hain erraza; banakoen arteko desberdintasun metabolikoak oso handiak dira, eta adinaren, sexuaren, altueraren, pisuaren, muskulu-masaren eta gantzaren araberakoak dira, besteak beste.

Gainera, beste modu batera ezin zitekeenez, genetika dago, oraindik argitzen ez digun gako zifratu horrek zergatik irabaz dezakeen gizen batek pisu bikoitza ez den pertsona batek, biek denboraldi berean gehiegizko kilokaloriak jan dituztenean. Gizentzeko joera heredatzen dugu, baina joera hori sabel irtena bihurtzeko giro egokia sortu behar da. Era berean, zientziak frogatu du argaltzeko tratamenduan dauden gizenek beren metabolismoa moteldu egiten dutela, erraz egokitzen direla murrizketara eta, ondorioz, gorputzeko gantza galtzea gehiago kostatzen zaiela.

Elikadura-ohiturak eta bizimoduak berebiziko garrantzia dute obesitatearen kausalitate-aniztasuna osatzen duen puzzle patologiko honetan. Azterlan ugarik erakutsi dutenez, gizentasunerako joera genetikorik ez duten populazioek, hala nola japoniarrek, Hego Amerikako indiarrek edo Ipar Afrikako indiarrek, gehiegizko elikadurako giroan daudenean, AEBek bezala, sindrome hori gainerako herrikideek bezala garatzen dute.

Argi dago kultura- eta ekonomia-baldintza berriek haragia, esnekiak, postreak, gozokiak, garagardoa, aperitiboak eta abar gehiago kontsumitzea dakartela, eta horrek energia kontsumoa eta sedentarismoa bultzatzen dituela aisiaren ardatz gisa. Elikadura-portaerak edo faktore kultural, sozial eta psikologikoek (antsietatea, estresa, depresioa…) eragindako janariarekin harremanak izugarrizko eragina dute, eta ondorio beldurgarriak eragin ditzakete.

ZAILENA

Irud. Irudia: Erratxela

Edozein internautak 2.630.000 bat orrialde ditu segundoko hamarrenetan, dieta baten ondoren "pisuari eusteko". Gaur egungo gizarte-egoera dela eta, non ia pertsona guztiek pisu erlatibo bera izan nahi baitute, normala da merkatua hain irabazizkoa den asmo horretan zentratzea. Zentzu komunean, elkargo ofizialek eta dietista-nutrizionisten elkarteek etengabe ohartarazten dituzte kontseilu horietako askoren arriskuak, eta, kasu gehienetan, egoerak okerrera egiten du.

AEBetako dietista-nutrizionista zaharrenetako bateko kide entzutetsuek ohartarazi dute dieta jakin bat egiten ari bada eta argaltzen ez bada, komeni dela dieta ahaztea eta elikadura-ohiturak bideratzea. Dieta murriztaileek ez dute funtzionatzen soilik; janariarekin konpultsio-erreakzioak eta kiloak berreskuratzea eragiten dituzte gerora.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak