Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Emoziozko gosea: janaria kontsolagarri bihurtzen denean

Gure emozioak baretzeko janariaz baliatzeak arazo larriak sor ditzake, hala nola elikadura-jokabidearen nahasteak.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2021eko azaroaren 04a
hambre emociones Irudia: GettyImages

Nori ez zaio gustatzen jatea? Gazta gainerre baten ehundura urgarria, barazki egosi batzuen leuntasuna, haragi-pieza baten zaporea txingarretan lehertzea… Janaria plazerarekin lotzen da, baina edozein gertaeratarako lotune ere bihurtu da. Pandemian, lagunekin pantailaren aurrean zerbait hartzea izan zen egin genuen lehenengo gauzetako bat. Mimoz prestatzen genuen aperitibo hori, maite genituen izakiekin batera banatuko genuena. Zenbat aldiz egin genuen benetan gosea edo egarria izateko? Ukaezina da askotan jaten dugula jatearen plazer hutsagatik. Emozioz jatea deitzen diogu.

Gose emozionala eta gose fisiologikoa, zertan bereizten dira?

Zenbait ordu jan gabe daramatzagunean, gure gorputzak prozesu batzuk sortzen ditu horregatik protesta egiteko eta mantenugaiak behar dituela adierazteko. Hesteetako zelulek grelina jariatzen dute, gose- eta asetasun-sentsazioarekin lotutako hormona bat, eta gure pankreak intsulina sortzen du. Ondorioz, glukosa-maila jaitsi egiten da, eta, horregatik, askotan, ahultasun pixka bat sentitzen dugu gosea dugunean. Seinale horiek guztiak garunera iristen dira, elikatu behar dugula ikusarazteko.

Prozesu hori ez da berehalakoa. Pixkanaka handituz doan ondoezaren sentsazioa da, eta, punturik gorenera iritsitakoan, edozein elikagai desiratzen du. Ez ditugu gehiago edo gutxiago gustatzen zaizkigunak bereizten. Jaten hasten garenean, sentsazio hori lasaitu egiten da, eta asetuta gaudela adieraziko diguten prozesuak hasten dira, berehalakoak ere ez direnak. Asetasun-seinaleak 20 minutu behar ditu garunera iristeko.

Beste gose-mota bat, ordea, “emozionala” dei genezake, eta ez dago mantenugai faltarekin lotuta. Marc Ruiz elikadura-nahasteetan espezializatutako psikologo eta psikoterapeutak honela definitzen du gose emozionala: “Sentsazio atseginak daude jan ondoren jaten diren elikagaiei lotuta, erlaxatu egiten garelako. Zenbait zaporeren ondorioz ere gerta daitezke. Horrek esan nahi du, epe laburrean, janaria antsietateari aurre egiteko baliabide bilaka daitekeela. Emozioz jatea elikagaiak hartzea da, ondo sentitzeko edo emozio desatseginak baretzeko”.

Fisiologikotzat har genezakeen gosea ez bezala, emozio-gosea bat-batean sortzen da, ez du zertan bat etorri gure ohiko janari-ordutegiarekin, eta elikagai edo elikagai-talde jakin baten nahiari erantzuten dio. Eguneroko egoera askotan gertatzen da. Egun gogor baten ondoren, etxera iritsi, eta pizza bat, hanburgesa bat edo plazera emango digun beste edozein janari eta sari-sentsazioa emateko gogoa dugu.

Baina ez da emozio negatiboekin bakarrik gertatzen. Bazkari berezi bat prestatzen dugunean, normalean jaten ez ditugun elikagai eta produktuekin, eta ohikoa baino kantitate handiagoan, emozio-goseak ere parte hartzen du.

Txarra al da emozioengatik jatea?

Gose-mota hori identifikatu ondoren, ulertu behar dugu ez duela inolako arazorik berez. Den bezala ikusi behar dugu. Plazera lortzeko beste baliabide bat.Non egon daiteke arazoa? Horrelako elikadura gure emozioak tratatzeko baliabide bakarra izatea.

Demagun gure semeak negar egiten duen bakoitzean marrazkiak jartzen dizkiogula mugikorrean. Berdin dio dena den, loa, asperdura, gosea… Beti marrazkiak. Argi ikusten dugu mugikorra ezin dela izan gure baliabide bakarra. Beste aukera batzuk ere baditugu, hala nola liburuak, jostailuak edo gu geu, gure semea entretenitzeko. Janariarekin eta emozioekin gauza bera gertatzen da. Irakurtzea, dantzatzea, paseatzea, ariketa fisiko bizia egitea, lagunekin hitz egitea, film bat ikustea… Garrantzitsua da eskura ditugun baliabideak izatea, gure emozioak kudeatzeko eta haiei erantzuteko. Positiboak zein negatiboak. Bestela, horrek arazo larriagoak ekar ditzake, hala nola elikadura-jokabidearen nahasteak.

Emozioz jatea elikadura-nahaste bihurtzen denean

Espainian 400.000 pertsona inguruk dute janariarekin lotutako arazoren bat, eta gehienak —300.000 inguru— 12 eta 24 urte bitarteko gazteak dira, Elikaduraren Portaera Nahasteak Aztertzeko Espainiako Elkartearen (AEETCA) 2019ko datuen arabera. Adituen ustez, datu horiek motz geratzen dira. Mariana Álvarez dietista-nutrizionistak esan duenez, “oso zaila da zehatz-mehatz jakitea zenbat lagun ari diren arazo horren aurka borrokatzen, benetan dauden kasuak baino gutxiago diagnostikatzen baitira”.

Baina argi dago gero eta pertsona gehiagori eragiten dietela. Azken 18 urteetan, bikoiztu egin da EJNren prebalentzia. 2000. urtean arazo horiek munduko biztanleriaren %3,4ri eragiten zioten, eta 2018an kopuru hori %7,8ra igo da, American Journal of Clinical Nutrition-en argitaratutako azterlan baten arabera.

Nahiz eta elikadura-jokabidearen nahasteak gero eta ohikoagoak diren gure inguruan, Espainiako baliabide publikoak oso desberdinak dira, ez bakarrik autonomia-erkidegoaren arabera, baita gaixo bakoitzaren osasun-arloaren arabera ere. Paziente horiekin lan egiten duten psikologoek osasun-arlo guztietan espezializatutako taldeak eskatzen dituzte, eta horrek erakutsi du kasuak hobeto identifikatzen laguntzen duela, diru-sarreren tasak eta berrerortzeak murrizten dituela.

Norengana jo emozio-gosea duzunean

Kasu bakoitzean nola jokatu arlo bakoitzaren arabera erabakiko da, baina paziente horiekin lan egiten duten profesionalentzat, detekzioa Oinarrizko Osasun Laguntzako medikuak egitea da egokiena. Egoera jakin batzuetan, bereziki larrienetan, lehentasunezko deribazioa egin ohi da programa edo unitate espezifikoetara, horrelakorik dagoenean. Beste batzuetan, dagokion Osasun Mentaleko Unitateak edo beste espezialitate batzuek, hala nola Endokrinologiak edo Digestio-sistemak, aldez aurretik bahetu behar dute.

Nolanahi ere, onena gure familia-medikuari galdetzea da, hark jakingo baitu ongien zer baliabide ditugun, eta beste espezialista batzuengana bideratuko gaitu, beharrezkoa dela uste badu. Horrelako baliabiderik ez badugu edo aski ez badira, beti bila ditzakegu elikadura-nahasteetan espezializatutako psikoterapeutak. Izan ere, dietista-nutrizionistekin edo dietetikako goi-mailako teknikariekin estu-estu lan egiten duten profesionalak aurkitzea litzateke egokiena. Informazio gehiago nahi izanez gero, galdetu gure autonomia erkidegoko psikologoen eskolan.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak