Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Entsaladetarako artoa

Elikagai horrek karbohidrato eta mineral ugari ditu, hala nola magnesioa, fosforoa eta potasioa.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2009ko uztailaren 27a
Img ensalada Irudia: Lall


Artoa da mundu osoan gehien kontsumitzen den zerealetako bat. Pikorraren konposizioa nabarmen aldatzen da landu eta aurkeztu ahala. Horrela, arto egosiko aleak arto-ale lehorrak baino ur gehiago eta kaloria gutxiago ditu, eta ogi txigortua edo frijitua, aperitibo gazietan ohikoa dena. Oro har, arto egosia kontserban saltzen da, baina freskoa edo izoztua ere eros daiteke. Mota guztietako entsaladetan oso ohikoa den osagaia da, baina gizentzen dela pentsatzeko joera dago, neurri batean arto lehorrarekin, txigortuarekin edo aperitibo gazien frijituarekin lotzen dutelako. Beldur funsgabe horren ondorioz, pertsona askok ez diete entsaladei gehitzen.

Artoa latan eros daiteke, egosita nahiz gordinik, arto-mazorkan. Oro har, ontziratutako produktuak azukre sinple gehiago ditu. Hala ere, badira azukre gehigarri gutxiago duten markak. Hori dela eta, ontzietan agertzen den nutrizio-etiketa kontsultatzea komeni da.

Propietate elikagarriak

Artoa, arrozarekin batera, osagai egokia da gaixotasun zeliakoa duten pertsonentzat, ez baitute glutenik.

Kontserbako artoari ura eta azukrea gehitzen zaizkio, ontzi egokietan sartzen da itxitura hermetikoarekin, eta tratamendu termikoa egiten zaio, artatzea bermatzeko. Artoaren beraren karbohidratoak dira, azukre gehigarriarekin batera, elikagai horren balio kalorikoa zehazten duten elikagaiak, 100 gramoko 100 kilokaloria inguru.

Nahiz eta asko dirudien, ez da hainbestekoa entsaladei gehitzen zaien kopurua kontuan hartzen bada, kasu askotan apaingarria baita. Zopa-koilarakada batek 20 g inguru pisatzen du eta 20 kilokaloria baino ez ditu ematen. Gainera, arto egosiak hainbat bitamina ematen dizkie entsaladei. Bitamina horiek, kopurutan nabarmentzen ez badira ere, dietako gainerako elikagaiei gehitzen zaizkie.

Nabarmentzekoak dira aleari kolore horia ematen dioten karotenoideak, hala nola beta-karotenoa edo pro-bitamina A eta folatoak, bai eta mineral batzuk ere, hala nola magnesioa, fosforoa eta potasioa, garrantzitsuenen artean, eta sodioa, kontserbagarri eta zaporegarri gisa gatz erantsia baldin badu. Landare-elikagaia denez, nutrizio-balioaren parte da zuntza, 100 gramoko 2 g inguru, eta entsaladako gainerako osagaien zuntzari gehitzen zaio. Heste-igarotzea hobetzeko eta idorreria saihesteko edo zuzentzeko aukera ona.

Entsaladetako osagarria

Artoaren karbohidratoen edukia dela eta, entsaladen osagarri ona da, barazkiek eta barazki gordinek batez ere bitaminak eta mineralak ematen baitituzte. Bazkaltzeko edo afaltzeko behar diren proteinak bigarren plateretik atera behar dira, edo entsaladari elikagai proteikoak gehitu, hala nola atuna, gazta, arrautza, fianbreak eta oilaskoa, besteak beste. Barazki eta barazki gordinei dagozkien entsaladez gain, artoa jar dakieke arroz, pasta edo patata egosiei, karbohidrato ugariko elikagaiei. Karbohidratoak gehitzeko baliabide dietetikoa ere izan daiteke, ogirik, patatarik, arrozik edo irinkariren bat ez bada jaki bat osatzeko.

Errezeta askotan, arto egosia oinarrizko osagaia da, platerari zaporea eta kolorea ematen diona. Arto egosia hainbat plater laguntzeko erabil daiteke, hala nola zopak, arto-zopak ganbekin, lekaleak, hala nola babarrun gorri gisatuak artoarekin, pasta-platerak (pasta koloretsuko entsalada, adibidez). Entsaladen beste adibide batzuk hauek dira: patata- eta arto-entsalada, txinako entsalada sojazko ozpin-olio epelarekin,
tomate beteak, soja-entsalada, arbeletxekoak, mahatsa eta artoa edo
askotariko entsalada gazta zuriarekin.

ARTO EGOSIA ETA OSASUNA

Artoa osagai egokia da gaixotasun zeliakoa duten pertsonentzat, arrozarekin batera, konposizioan glutenik ez duten zerealetako bat baita. Bestalde, artoaren kontsumoa karbohidrato ugariko elikagaitzat hartu behar da diabetearen kasuan. Komeni da jakitea lau koilarakada arto egosi bi hatz lodiko ogi-xerra baten baliokide direla. Gauza bera egin daiteke gehiegizko pisua eta obesitatea izanez gero, dietaren kaloria-ekarpena ez handitzeko.

Merkatuan badira light arto egosizko bertsioak. Arto egosia da, eta ura eransten zaio, baina ez azukrea. Hori dela eta, kaloria gutxiago ematen ditu, 70 kilokaloria 100 gramoko, baina entsaladako artoak dietako kaloriak desitxuratzen dituen baloratu beharko da.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak