Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ernamuinak edo alpapa-kimuak

Alfalfa, aziendaren elikagai on batean, bere propietate elikagarriak direla eta. Horregatik, interes berezia du gizakien elikaduran.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Larunbata, 2007ko maiatzaren 12a

Oso aspalditik ernetzen dira landareak, haien kontserbazioa hobetzeko eta haien ezaugarri nutritibo eta terapeutiko batzuk indartzeko. Nahiz eta gure herrialdean ia ezezagunak diren elikagaiak izan (soja-kimuak izan ezik), merezi du ernamuindutako elikagaiak deskribatzea, bereziki alfalfakoak, haien ezaugarriak hobeto ezagutzeko.

Alfalfa, Medicago sativa L, udaberrian loratzen diren lekadunen familiako landare belarkara da. Asian eta Ipar Afrikan du jatorria, baina gaur egun mundu osoko klima epeleko herrialdeetan hazten da. Oso landare elikagarria da, eta gatzetan aberatsa, sustraien ezaugarriei esker, lurzoruko mineralak beste landare batzuek baino proportzio handiagoan asimilatzeko gai baitira.

Ez da kasualitatea, beraz, alfalfa abereen elikadurako elikagairik garrantzitsuenetakoa izan izana eta izaten jarraitzea, eta, gainera, giza elikadurarako interes berezia duen landaredia izatea.

Propietateak

Alfalfa-ernamuinak aminoazido-iturri onak dira, proteinen osagai sinpleenak; karbohidratoak; gantz poliinsaturatuak, bihotzarentzat eta odol-hodientzat onuragarriak; eta zuntza. Bitaminetatik C, B9 edo azido folikoa, beta-karotenoa edo A pro-bitamina, E eta K nabarmentzen dira, edo hemorragiaren aurkakoa. Mineral ugarienak potasioa, magnesioa, kaltzioa, burdina eta zinka dira. Alfalfa, halaber, entzimen iturria da, digestioa errazten duten substantziak; flavonoideak, eragin antioxidatzailekoak; eta klorofila.

Alfalfa-ernamuinduek digestio-prozesuak estimulatzen dituzte eta, hezur-mineralizazioari egiten dioten ekarpena dela eta, menopausia edo osteoporosia duten emakumeentzat erabilgarriak dira.

Alfalfa-kimuek digestio-prozesuak estimulatzen dituzte, eta digestio-mukosa (A eta E bitaminak) birsortzen eta babesten laguntzen dute, bai eta hezur-masa mineralizatzen ere, gatz mineral ugari duelako. Horregatik, menopausia duten edo osteoporosia duten emakumeen dietaren osagarri gisa erabil daitezke. Gainera, alfalfa-kimuek edo -ernamuinek oso kaloria gutxi eta zuntz ugari ematen dituzte, eta horrek interes bereziko elikagai bihurtzen ditu pisua galtzeko erregimenetan. Era berean, anemia kasuetan kontsumitzea gomendatzen da, eragin antianemikoen eta K bitaminaren klorofila ugari duelako, baita urdail delikatua duten pertsonentzat ere.

Badaezpadako neurriak

Alpapa-ernamuindu gehiegi egon dira lupusaren antzeko sindromea agertu denean. Ikerketa batzuen arabera, erreakzio horiek alfalfa-hazietan dagoen L-canavanino aminoazidoak eragin ditzake. Era berean, oso kasu gutxi dokumentatu dira, hala nola, piantopenia (odol-zelulen kontaketa txikia), dermatitisa (azalaren hantura) eta digestio-arazoak.

Hori dela eta, ezinbestekoa da profesional bati galdetzea ernamuinduen erabilera dietaren osagarri gisa, ondorio kaltegarriak saihesteko.

Zer da ernetzea?

Ernetzea herrialde batzuetan oso zabalduta dagoen elikagaiak lortzeko prozesu naturala da. Ekialdeko Muturrean soja-kimuak, Indian ernamuindutako babarrunak eta ilarrak, Ekialde Ertainean germinatutako garia edo bulghur eta munduko eskualde guztietan germinatutako zerealen ohiko edariak (garagarra ernamuinduz malta fabrikatzea, garagardoa egiteko). Haziek behar adina ur, oxigeno eta bero dutenean sortzen da ernetzea, eta, hala, ernamuintzen hasten dira izaki bizidun berri bat sortzeko, hazi berriak sortuko dituen landare bat.

Lekadunaren edo zereal-alearen edozein hazi ernamuindu daiteke. Hala ere, samurtasun eta zapore onagatik preziatuenak dira alfalfa eta soja berdea eta zerealak, hala nola garia edo garagarra, eta berroak, errefauak, kalabaza eta sesamoa.

Alfalfa ernetzea etxean

Ernamuinak eros badaitezke ere, gehienetan elikadura biologiko eta herbodietetikoko zentroetan, esperientzia interesgarria da norberak etxean lortzea. Horretarako, ohar hauek hartu behar dira kontuan:

  • Hazi egokiak erabili ernamuinduak kontsumitzeko, higiene- eta kontserbazio-egoera onean. Alfalfa-haziak beis ilunak dira.
  • Beratu beirazko flasko batean (inoiz ez metalezkoan), oihal mehe batez estalita. Ur kantitateak hazien bolumena baino hiru edo lau aldiz handiagoa izan behar du.
  • Utzi haziak 4 orduz toki ilun eta beroan.
  • 4 ordu igaro ondoren, bota ura eta garbitu ur epelarekin.
  • Hortik aurrera, garbitu eta aldatu ura egunean bizpahiru aldiz, kimuak ikusi arte, normalean 6 egunetik 7ra. Kontuan hartu behar da ernamuindu gabeko haziak baztertu egin behar direla, eta, ernamuindutakoan, hazi lehorren bolumena 10 aldiz handitzen dela.

Nola sartu dietan alpapa-kimuak?
Freskagarriak, samurrak eta zaporetsuak dira. Erraz prestatzen dira eta gordinik, bakarrik, saltsarekin, entsaladetan, salteatuetan, tortilletan edo plater kozinatuetan era askotako osagai gisa jan daitezke.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak