Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Erretzeari uztea, nola ekidin?

Erretzeari utzi ondoren ez gizentzeko, zenbait trikimailu eta aholku dietetikok antsietate- edo jateko konpultsibo-krisi txikiak gainditzen laguntzen dute, urrats hori ematen denean sortzen baitira.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2012ko irailaren 07a
Img dieta ansiedad mujer hd Irudia: zaretskaya

Maiatzaren 31n, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) tabakorik gabeko eguna ospatzen du. Erretzeak sei milioi pertsona hiltzen ditu urtero, eta hainbat osasun-arazo eragiten dizkie erretzaileei eta haien inguruari. Nikotinak, gainera, asaldura larriak eragiten ditu metabolismoan. Eragina du gorputzaren pisuan, digestioan eta elikagaiak hautatzean. Alderdi hori ez da txikiagoa, erretzeari uzteko oztopoetako bat “gizentzeko beldurra” baita. Hala ere, gehiegizko pisua saihestu daiteke. Jarraian, erretzeari uzten zaionean izaten diren antsietate-krisi txikiak edo jateko gogo konpultsiboak gainditzeko trikimailuak eta aholku dietetikoak deskribatzen dira, kilo gehiago irabazi gabe.

Img dieta ansiedad mujer
Irudia: zaretskaya

Zergatik handitzen den pisua tabakoa uztean

Nikotinak eta tabakoaren gainerako osagai toxikoek (karbono monoxidoa, mundruna, benzopirenoak…) eragin kaltegarria dute organismoan. Horregatik, erretzeari uzten zaionean, gorputzak ondorio batzuk egozten ditu, besteak beste:

  • Energia-gastua murriztea. Erretzaileen %10 inguru energia gehiago gastatzen da nikotinagatik. Jarduera fisikoren bat egiten duen erretzailearen organismoak kaloria gehiago kontsumitzen ditu tabakoak dituen toxikoak kentzeko.

  • Gozokirako gogoa. Nikotinak adrenalina-maila handitzen du, askatzean gluzemia areagotzen duen hormona. Erretzaileak gosea duenean, zigarroa erabiltzen du lasaitzeko, hipergluzemia-ahalmena duelako. Erraz ulertzen da, erretzeari uzten zaionean, gozoago jan nahi duela.

  • Idorreria gogaikarria. Nikotinak bizkortu egiten du urdaila hustea, eta murriztu egiten du hesteetan hondakinak garraiatzeko behar den denbora. Erretzeari utzi dioten pertsonen idorreria-arazoak ohikoak dira.

  • Gustua eta usaimena berreskuratzen dira. Tabakoak gustua eta usaimena hondatzen ditu. Horregatik, norbaitek erretzeari uzten dionean, antsietatea baretzeko, zigarroen ordez elikagaiak erabiltzen ditu. Horien zaporea gehiago eta hobeto hautematean, jateko gogo handiagoa izaten da, eta, askotan, zapore sendoko elikagaiak, gozoak, gaziak edo minak jateko aukera izaten da. Horren ondorioz, produktu azukredunak, koipe gehiago dutenak eta, beraz, energia gehiago dutenak, hala nola txokolatea, gailetak, patata frijituak eta gainerako snack-ak. Ohitura txar horren ondorioa, sarritan, pisua handitzea da.

Erretzeari uztea: bost nutrizio-ideia “larrialdi-kasuetarako”

Erretzeari uztea une egokia da elikadura-ohitura hobeak planteatzeko, eta, horren ondorioz, bizimodu osasungarriagoa, zainduagoa eta energia eta bizitasun handiagoa ekarriko du. Elikaduraren ikuspegitik, gozoa dastatu nahi da, elikagai antioxidatzaileenak aukeratu, zuntz gehien dutenak, ahalmen laxantea dutelako, eta jaki goxoenak arintzeko trikimailuak.

1. Gozo naturala gustuko izatea. Gustua berreskuratzeak eta zapore gozoa izateko gogo handiagoak, garrantzitsua da mokadu eta postre gozoen errezetak hautatzea, azukrerik gabekoak, kaloria gehiago ez batzearren. Fruta lehortuak dituzten aperitiboak, nutritiboak eta aseatzaileak izateaz gain, oso gozoak dira, eta bakarrik har daitezke edo hainbat plateretan gehitu. Hona hemen orduen artean txikitzeko adibide batzuk, edo gosari energetiko baterako aukera:

  • Arroz krematsua aran lehorrekin eta mahaspasekin.
  • Olo-malutak belarriekin eta sagar birrinduarekin.
  • Datil- eta intxaur-gozokia.
  • 2. Fruta gozoak, antioxidatzaileak eta libragarriak. Durhameko (Ingalaterra) Duke Unibertsitateko Zentro Medikoan, elikagai eta edariek tabakoaren palatabilitatean duten eragina aztertu zuten. Parte-hartzaile erretzaileek adierazi zuten zenbait elikagai eta edarik zigarroen zaporea okertu edo hobetu egiten zutela. Frutak, barazkiak, esnekiak eta kafeinarik gabeko edariak zigarroen zapore txarragoarekin lotzen zirela egiaztatu zen. Aldiz, erretzaileek kontsumitu ondoren tabakoaren zapore hobea lortzeko lotzen zituzten elikagaiak kafea, edari alkoholikoak eta haragikiak izan ziren. Aurkikuntza horiek iradokitzen dute, erretzeari uztean, berriz ekin dakiokeela gustu onari eta jaki oso osasuntsuak hartzeko gogoari, hala nola frutak eta barazkiak, eta horien gainean beste batzuen gainetik egingo dela, nutrizio-balio interesgarria baitu.

    3. Picoteo osasuntsua, saziera eta gustu handiz. Jateko gogo handia izanez gero eta ordu artean jateko gogoa izanez gero, ohiko patata frijituen, galleta gazien eta antzekoen ordez, osasungarriagoak diren beste batzuk erabili beharko lirateke, hala nola, opilak, pintxoak, barratxoak, etxeko arto-krispetak, ozpinak, etab. Ordu artean gantzak eta azukreak murriztea da helburua.

    4. Plater gozo eta arinak. Plater gozoak egin daitezke, gazta, maionesa edo bestelako saltsak eta gozagarri koipetsu eta astunak erabili gabe. Janaria prestatzeko unean keinu txikiak egitea da asmoa, kaloriak sukaldean erabiltzen diren osagaiekin murrizteko (esnegainaren ordez esnea erabiltzea, entsaladetarako gazta-saltsak jogurt-saltsekin jartzea edo marmelada fruta freskoarekin nahastea). Pizzek ere kalorien erdia izan dezakete, sukaldaritzan aldaketa txikiak eginez.

    5. Likido arazleak. Ura (gutxienez litro eta erdi) halakotzat edo infusio, salda edo zuku natural gisa hartzea ezinbestekoa da organismoa oraindik bustitzen duten tabako hondakin toxikoak drainatzen eta ezabatzen laguntzeko. Elikadura osasuntsuaz gain, jarduera fisikoren bat erregulartasunez egitea funtsezkoa da pisua handitzea saihesteko edo mugatzeko.

    Hilabete bateko menuak eta errezetak

    EROSKI CONSUMERek erretzeari utzi eta ez loditzeko erronka jarri du martxan. Horretarako, dietista-nutrizionistek hilabeteko menuak diseinatu dituzte. Elikagai elikagarrienak, osasungarriak, antioxidatzaileak eta gehiago asetzen dutenak aukeratu dira planteamendua egiteko. Bertute horien guztien bidez, antsietatea eta gehiago eta desordenatuago jateko gogoa kontrolatu nahi dira, organismoaren arazketa erraztu eta erronka berri honi aurre egiteko behar den energia eta bizitasuna adierazi: erretzeari utzi eta pisua ez irabazi.

    RSS. Sigue informado

    Hau interesa dakizuke:

    Infografiak | Argazkiak | Ikerketak