Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Esan zenbat urte dituzun, eta esango dizut nola elikatu hobeto

Bizitzako etapa bakoitzean nutrizio-behar desberdinak ditugu. Horietako bakoitzean elikadura osasungarri batek zer izan behar duen (eta zer ez) azalduko dizugu

Sehaskatik elikadura osasungarria izateak etorkizuneko arriskuak saihesten lagunduko digu. Nahiz eta dieta orekatua, elikagai begetal gehiago eta produktu prozesatu gutxiago, eta bizimodu aktiboa ezinbestekoak diren, adin bakoitzak bere behar bereziak eta aholkuak ditu. Haurdunaldian eta haurraren lehen urteetan garrantzitsuenak zein diren eta gainerako etapetan egokiena zein den azalduko dizugu. bitalak: haurtzaroa, nerabezaroa, heldua eta zahartzaroa.

Haurdunaldia: arreta berezia

Amaren nutrizio-egoerak eta jarduera fisikoaren patroiak haurraren garapenean izango dute eragina, bai erditu aurretik bai ondoren. Horregatik, garrantzitsua da arrisku handiagoko edo txikiagoko egoera guztiak zaintzea, nutrizio aldetik ahulak badira. “Batez ere, arreta jarri behar zaie burdinari, azido folikoari, D bitaminari, kaltzioari edo iodoari”, zehaztu du Juan Revenek dietista-nutrizionistak.

Gainera, funtsezkoa da elikagaien segurtasuna zaintzea. Zergatik? “Izan ere, elikadurarekiko intoxikazio moduko gorabehera bat, bizitzako beste garai batzuetan arrisku gutxi dakarrena, bereziki larria izan daiteke haurdunaldian”, ohartarazi du. Hala, aldi horretan, saihestu egin behar dira zenbait elikagai —hala nola urdaiazpikoa, toxoplasmosia gertatzeko arriskuagatik, eta arrain urdin handiak, merkurio-edukiagatik—, eta oso zorrotzak izan iraungitze-datekin, elikagaien higienearekin eta sukaldeko tresnekin.

Bederatzi hilabeteetan, haurdunaldiko diabetesa da asaldurarik arriskutsuenetako bat. Diabetearen Nazioarteko Federazioaren (IDF) arabera, 2017an erditu ziren emakumeen % 16,2k hipergluzemia izan zuten haurdunaldian, eta 7 kasutatik 6 haurdunaldiko diabetesaren ondorio izan ziren. Karga genetiko jakin batez gain, elikadura- eta jarduera fisikoko eredu desegokien mende dago, neurri handi batean, patologia hori agertzea. Osasunaren Mundu Erakundearen (OME) arabera, “haurdunaldian diabetesa duten emakumeek konplikazioak izateko arrisku handiagoa dute haurdunaldian eta erditzean; eta bai emakumeek bai seme-alabek 2. motako diabetesa izateko aukera handiagoa dute etorkizunean”. Espainiako Ginekologia eta Obstetrizia Elkarteak (SEGO) hau gomendatzen du: fruta freskoa eta barazkiak kontsumitzea lehenestea, postre eta snack hiperkalorikoak ez hartzea eta haragi gorrien kontsumoa murriztea. Ariketa moderatua egitea (adibidez, oinez ibiltzeak) azukrea odolean kontrolpean mantentzen laguntzen du.

Amagandiko edoskitzea eta haurraren lehen elikagaiak

OMEren mezuak argiak dira edoskitzaroan gertatzen direnean: amaren esnea da elikagai egokiena jaioberrientzat. Elikagai guztiak ematen ditu eta antigorputzak ditu, haurrak hainbat gaixotasunetatik babesten laguntzen dutenak. Bularra eman zieten nerabe eta helduek gehiegizko pisua, obesitatea eta 2. motako diabetesa izateko joera txikiagoa dute. Edoskitze artikoa edozein arrazoirengatik aukeratzen bada, aukera hori baliozkoa da “eskariz” eskaintzen bada, bularrarekin bezala, eta hartualdiak behartu gabe, bai maiztasunaren bai bolumenaren arabera. OMEk gomendatzen du gutxienez 6 hilabete arteko edoskitze esklusiboa izatea, adin eta aseguruetarako elikagai egokiak sartzea ordutik aurrera, eta amagandiko edoskitzea 2 urte edo gehiago arte mantentzea. Baina, Espainiako Pediatria Elkartearen (AEP) datuen arabera, gure herrialdean 0 eta 6 hilabete bitarteko haurren %47 bakarrik elikatzen da amaren esnea.

Edoskitzaroan, funtsezkoa da amaren elikadura. Iodoa, kaltzioa, finkoa eta omega 3 bezalako elikagaiak funtsezkoak dira oraindik ere harentzat, eta, haurdunaldian bezala, garaian garaiko elikagai freskoei lehentasuna eman behar zaie, alkoholik eta arrain urdinik ez kontsumitzeko.

edan janaria
Irudia: Masuba

6 hilabetetik aurrera, elikagai solidoak sartzen hasi behar da dietan, gero eta behar handiagoak asetzeko eta haien garapen motor eta kognitiboan laguntzeko. Horretarako, Espainiako Pediatria Elkarteak gomendatutako metodoetako bat Baby Led Weaning edo eskariaren araberako elikadura osagarria da. Bertan, haurtxoa elikagai solidoak hartzen hasten da bere eskuekin, zaporeekin eta testurekin ohitzen ikasteko. Planifikazioan, familiak hartzen duen janaritik abiatu eta elikadura-ohiturak hartu beharko lirateke, baina adibidearekin erakusteko beharrezkoa da familia osoaren elikadura berrikustea (eta hobetzea).

Elikadura haurtzaroan, gurasoen lana

Janari ultraprozesatuak oso baldintzatzaile garrantzitsuak dira pertsonen pisuari eta osasunari dagokienez, eta haietarako sarbidea sehaskatik bertatik hasten da, gaileta, litxer edo zereal azukretsuen bidez. Gaizki egina. EROSKI Fundazioaren ‘Espainiako Populazioaren Nutrizio eta Elikadura Ohituren Azterlanaren (ENPE)’ arabera, 6 eta 9 urte bitarteko haurren obesitate-tasa %22,8koa da. Haurren obesitatea heren bateraino murriztuko litzateke nutrizio aldetik hain jasangarriak ez diren elikagaien publizitatea debekatuko balitz telebistan. Era horretako produktu osasungaitzak sustatzea arriskutsua da txikienentzat, baita nerabeentzat ere, baina inguruko presioak bereziki zailtzen du gure seme-alabek ultraprozesatu horietako bat (opil industrialak, freskagarriak…) eskura ez izatea. Kasu horietan, Julio Basulto nutrizionistak “ez eskaintzea, ez ukatzea” sustatzen duenean ematen du aholkurik onena. Hau da, asmoa ez da litxarreriak urtebetetze batean debekatzea, baizik eta etxean ez eskaintzea osasungarriak ez diren elikagaiak. Horrela, neurri handi batean, produktu osasungaitz horietarako sarbidea saihestuko dugu eta, aldi berean, haiekin harremanetan jartzen direnean ez da komikirik sortuko.

Beste agindu garrantzitsuenetako bat da haurren gose- eta asetasun-zikloak errespetatzea. Estatu Batuetako zenbait unibertsitatek egindako ‘Hiru mokadu gehiago’ azterlanak nabarmentzen duenez, haurren %83k gurasoen gosea baino gehiago jaten dute. Datu kezkagarria da egungo obesitate-zifrak kontuan hartzen baditugu.

Dietak eta estereotipoak nerabezaroan

“Irudi fisikoarekiko kezka nerabezaroaren sinonimoa izan ohi da. Gazte askok uste dute pisu gehiegi dutela gizarte-ingurunearen presioen ondorioz; presio horiek estetikan zentratzen dira, osasunean baino. Errealitate horrek elikatze-jokabidearen nahasteak eragiten ditu maiz”, ohartarazi du Juan Revenek. Buffaloko Unibertsitateko (AEB) ‘La inγuencia de la dieta en el comportamiento del niño y su peso’ izeneko ikerketa. ), nerabezaro aurreko gazteen % 30ek eta nerabeen % 46k pisua galtzeko dieta egina dutela erakusten du. Dokumentuak azaltzen du, halaber, badirela zenbait elkarte negatibo aldi horretan “dieta egiteko”: drogen, tabakoaren eta alkoholaren kontsumo handiagoa, elikadura-nahasteak izateko arriskua handitzea, nutrizio-ahultasunak, depresioa eta epe luzera pisua handitzea. Izan ere, epe luzera, obesitatearen arazoa areagotu egiten da.

elikagaiak
Irudia: Foundria

Azterketa horren arabera, pisua galtzeko gurasoen estrategia dietetikoak askotan seme-alabek "imitatu beharreko" eredua izaten dira. Beraz, gurasoek bat etorri behar dute dieta desorekatuek gazteengan duten negatibotasunarekin eta adin horietan nolabaiteko desoreka izatea zer arriskutsua litzatekeen esatearekin. Revenek dioenez, “arreta jarri behar zaio dieta kontzeptuak pisua galtzeko dakarren edozein portaerari; izan ere, gainera, gehiegizko pisua baino askoz pronostiko okerragoa duen elikadura-jokabidearen nahastea sustatzeko arriskua dago”.

Helduen elikadura gehiago zaintzea

Espainian, 25 eta 64 urte bitarteko populazioaren %60,9k gehiegizko pisua edo obesitatea du, EROSKI Fundazioaren Espainiako Populazioaren Nutrizio Inkestaren arabera. Izan ere, 18 urtetik aurrera, gehiegizko pisuaren eta obesitatearen prebalentzia handitu egiten da hamarkada bakoitzean, urteak eta adinean aurrera egin ahala. “Sedentarismoa areagotzearekin batera, hori da, seguruenik, 2. motako mellitus diabetesa azken 50 urteetako gaixotasun ez-kutsagarrien kezkarik handienetako bat. Gainera, hiperkolesterolemia eta hipertentsioa bizi-estiloei lotuta daude, eta horrek areagotu egiten du haien nagusitasuna Espainiako helduen artean, urtetik urtera”, azpimarratu du Juan Revenek.

Menu hidratatzailea helduentzat

65 urtetik aurrera, egoera konplexuagoa da; izan ere, gehiegizko pisuaren eta obesitatearen joera handiaz gainera —eta horrekin lotutako nahasteak ere bai—, malnutrizio-kasuak ere badaude, malabsortzio, polimedikazio, astenia, anorexia, hortzetako piezen (edo protesien) falta, irensteko difikulturako arazoak eta abar.

“Bizitzako etapa honetan arreta gehien jarri behar zaion alderdietako bat hidratazio egokia mantentzea da”, dio Juan Revek. Ez da ohikoa, adineko pertsonen asaldura neurologikoak direla eta, egarriaren erdiguneak bere eginkizuna ez betetzea, eta, beraz, erne egon behar da likidoak edateari dagokionez. Horregatik, etapa honetan, pertsonek ura beti eskura izatea gomendatzen da, bai eta bestelako hidratazio-iturri osasungarriak ere, bai otordu nagusietan, zopetan, pureetan edo kremetan, bai ordu arteko tarteetan (izozkia, gelatina eta, jakina, frutak eta barazkiak). Horri dagokionez, OMEk, hirugarren adinekoentzako nutrizio-gomendioei buruzko gidan, lekaleen eta barazkien kontsumoa handitzea gomendatzen du.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak