Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Eskolako menuak eta jateko ohiturak

Eskolako janariak eragin erabakigarria du ikasleen elikadura-ohitura egokiak ezartzean.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2001eko maiatzaren 08a

Bigarren urtea igaro ondoren, haurrak hainbat alderditan hasi dira sozializatzen, besteak beste, elikaduraren inguruan. Haurrek familiako kideen (aitona-amonak, osaba-izebak, anai-arrebak) edo beren lagunen eragin nabariak jasotzen dituzte, eta, batzuetan, hainbat elikagai probatzera gonbidatzen dituzte, hala nola gozokiak, izozkiak, freskagarriak, opilak edo gozokiak, gomendatutako elikadura-ereduetatik urrun daudenak. Horrek nabarmen eragin diezaioke elikadura-ohiturei, lehenengo urteetan konformatzen hasten baitira. Haurtzaindegi eta ikastetxeetako jantokietan zerbitzatzen diren menuek ere eragin nabarmena dute haurraren elikaduran, nutrizio eta osasun egoeran. Garrantzi handia du, bere eguneroko dietaren zati garrantzitsu bat baita, astean bost egunetan errepikatzen dena, urtean aste askotan. Hori dela eta, 2010az geroztik, ikastetxeetako jangela-zerbitzua kudeatzen duten langileek "Ikastetxeetako elikadura" gaiari buruzko adostasun-agiria dute. Dokumentu horrek menuen energia-edukiari buruzko informazioa ematen du, ikasleen adinaren, elikagaien kontsumo-maiztasunaren eta errazioen tamainaren arabera. Azken helburua da elikadura-ohitura onetan heztea eta ikasle guztiei dieta orekatua ematea.

Eskoletako jangelen irud 1 zabalera art
Irudia: CONSUMER EROSKI

Osasunaren Mundu Erakundeak (OME), “Osasun-ekimen orokorra eskolan” izenekoan, honako hau dio ikastetxeari: “espazio esanguratsua da osasunari eta elikadurari buruzko ezagutza teoriko eta praktikoak eskuratzeko, haurrek zenbat denbora irauten duten bertan”. Baina eskola-menuen kalitate dietetikoa eta nutrizionala ebaluatu duten hainbat azterketek berretsi egiten dituzte errepikatzen diren akatsak: postreko frutarik eza, entsaladak eta arrainak urriak dira. Gainera, alde handiak daude menuen ezaugarri dietetikoetan, eskualdearen arabera. Alderdi hori ez da justifikatzen, nutrizio eskakizun orokorrak antzekoak direlako haurrentzat, adinaren arabera.

Ezagutza horietatik abiatuta, Hezkuntza eta Osasun, Gizarte Politika eta Berdintasun Ministerioek, NAOS Estrategiaren barruan, “Elikadura ikastetxeetan” gaiari buruzko adostasun-agiria garatu dute. Idatzia kontsulta-tresna bat da, ikasleen nutrizio-eskakizunak betetzeko eta dieta orekatua egiten laguntzeko eskola-menu guztiek bete behar dituzten gutxieneko baldintzei buruzko informazioa ematen duena. Dietetika- eta nutrizio-kalitatea bermatuta dago, giza nutrizioan eta dietetikan prestakuntza egiaztatua eta berariazkoa duten profesionalek menuak gainbegiratzearen aldeko apustua egiten baitute.

Eskola-menua adinaren arabera orekatua

Dietista-nutrizionistek gainbegiratuta bermatzen da menuen kalitate dietetikoa eta nutrizionala.

Eskolako menuak bete behar dituen irizpide elikagarriak ezartzeko, adin desberdinen artean dauden energia- eta mantenugai-desberdintasunak hartu behar dira kontuan. Eskolaurreko (3-6 urte) eta lehen hezkuntzako (6-12 urte) haurrek hazkunde motela eta uniformea dute. Kasu horretan, nutrizio arloko helburuak adinerako egokia den hazkundea lortzea eta zenbait mantenugairen gabezia komunak saihestea izanen dira, hala nola bitamina eta mineral batzuena. Nerabezaroa 12 urte inguruan hasten da nesketan eta 14 urte mutiletan. Luzeran eta gorputz-masan (pubertaroko luzaketa) azkar hazten da. Etapa honetako nutrizio-xedeek, alde batetik, banakako energia-beharrak (gorputz-osaeran eta jarduera fisikoan dauden desberdintasunak direla eta) egokitzera joko dute, eta, bestetik, hazkuntza-prozesuan zuzenean parte hartzen duten proteinen, bitamina batzuen (A eta D bitaminak) eta mineralen (kaltzioa, burdina eta zinka) behar areagotuak betetzera.

Menuek kontuan hartu behar dute elikagai talde bakoitzak zenbat kontsumitzen duen (esnekiak, haragia, arraina, zerealak, lekaleak, frutak eta barazkiak) eta plater bakoitzaren errazioa (kasu horretan, eskola-umeen adinaren araberakoa izango da). 3 eta 6 urte bitarteko haur batentzat, haragi-anoa osasungarria 70-80 gramokoa da; 7 eta 12 urte bitarteko haur batek, berriz, 100 eta 120 gramo bitartean behar ditu bere proteina-eskakizunak asetzeko, eta nerabeek, 150 gramoraino.

Elikagai bakoitzaren errazioa ikasleen adinaren arabera egokituko da.

Aurkezpena eta egiteko modua eskola-menuen plangintzan kontuan hartu beharreko alderdiak dira. Txikienentzat, platerak modu sinplean prestatuko dira, zapore leunagoak eta ez hain gozatuak erabiliz, elikagai bakoitzaren zapore erreala identifikatzeko dastamena eta gaitasuna hezteko. Nerabeen kasuan, jateko gogo handia elikagai-anoa handiagoekin ase beharko da, okela-kopuru handiegiak zerbitzatu behar izan gabe. Proteina-eskakizun handiagoen ordez, bidezko arrain-anoa eta lekaleak eta zerealak konbinatzen dituzten plater nagusiak eskainiko dira (dilistak arrozarekin, espagetiak ilarrekin, pasta- eta garbantzu-zopa, kuskusa ilarrekin, etab.). ).

Elikagai bakoitza, bere neurrian

Frutak, barazkiak eta entsaladak dira nagusi eskolako menuetan

Eskolako menuak dietaren energia osoaren %35 izan behar du, eta ez da falta behar haurraren gorputza garatzeko eta jateko ohitura onak hartzeko behar den elikagairik. Barazki-platerak eta entsaladak indartu behar dira plater nagusi gisa edo bigarrenaren goarnizio gisa, lekale-eltzeak barazkiekin nahasita, arrainak bigarren plateren parean eta fruta freskoa, heldua, mamitsua, zaporetsua eta hainbat aurkezpenetan txandakatua (piezak, mazedoniak, brotxetak, irabiakiak…). Horregatik, elikagai guztiek, batzuek besteak baino gehiago, protagonismoa hartzen dute egunero.

  • Ehunak eta hezurrak eratzeko funtzioa duten elikagaiak funtsezkoak dira hazteko adinean dauden haurrentzat. Haragia eta arraina astean 1-3 egunetan txandakatuz, eta arrautzarekin egindako errezetak (astean bitan, gehienez ere) lekaleekin (zerealekin konbinatuta edo menuarekin ogiarekin lagunduta). Koipe gutxiagoko haragiei emango zaie lehentasuna, hala nola oilaskoari, indioilarrari, untxiari eta txahalaren eta txerriaren zati giharrei. Aldiz, prestakin koipetsuenak, hala nola hanburgesak, saltxitxak edo albondigak, astean behin gordeko dira, gehienez ere. Arrain errazioen artean ez dira halakotzat hartzen elikagai horren kantitate txikia duten prestakinak, hala nola, kauserak, barratxoak, txibi eraztun frijituak, etab.
  • Haurrek karbohidrato ugariko elikagai energetikoak behar dituzte, helduek baino gehiago. Horretarako, arroza eta pasta txandakatuko dira (zopak, espagetiak, makarroiak, kaneloiak, lasagna), eta hain ohikoak ez diren beste barietate batzuk ere sar daitezke, hala nola kuskusa, mijoa, polenta eta abar. Lekaleek pisu espezifikoa dute eskola-menuetan, astean behin edo bitan. Gama (garbantzuak, dilistak, babarrunak, ilarrak) eta egiteko modua (eltzekaria, kremak, entsalada, hanburgesa) aldatuko dira. Une egokia da haurrei elikagai integralak kontsumitzen hasteko. Izan ere, batzuetan arroza edo pasta integrala edo ogi integralaren aukera eskaintzen zaie.
  • Barazkiak, barazkiak eta frutak elikagai erregulatzaileak ematen dituzten elikagaiak dira, hala nola bitaminak, zuntza, mineralak, oligoelementuak eta antioxidatzaileak. Mantenugai energetikoak (proteinak, gantzak, karbohidratoak) ahalik eta ongien aprobetxatzea ahalbidetzen duten ezinbesteko elikagaiak dira, eboluzio fisiologiko handiko etapa honetan funtsezkoak baitira. Barazkiak egunero zerbitzatzea komeni da, bai plater nagusi gisa bai bigarrenen osagarri gisa. Menuan, fruta freskoa, sasoikoa eta gordina lehenetsiko da, beste edozein postreren gainetik: almibarrak, konpotak, zukuak, jogurtak, gazta freskoa, mamia edo fruitu lehorrak.

Aurrez prestatutako jakiak hilean gehienez hiru aldiz baztertu behar dira, eta frijituak, astean bitan baino gutxiagotan.

Ez dira funtsezkotzat jotzen aurrez prestatutako elikagaiak, hala nola kroketak, enpanadillak edo pizzak; beraz, hilean hiru aldiz baino gehiagotan ez prestatzea gomendatzen da. Dokumentuak gantz-prestakinekin jan behar dela iradokitzen du, hala nola enpanadekin, arrautza-irinetan pasatutakoekin eta frijituekin, eta ez daitezela astean bitan baino gehiagotan jan bigarren plateren eta patata frijituen artean. Frijitzeko, oliba-olioa edo oleiko ugariko ekilore-olioa erabili.

Eskolako menuen higiene- eta dietetika-kalitateaz arduratzeaz gain, ikastetxeko zuzendaritzak konpromisoa hartzen du menuen hileko programazioa modu zehatzean bidaltzeko familiei, eta, horrekin batera, ikastetxeetako eguneko menuen osagarri diren afariei buruzko orientabideak.

IKASGAIA IKASI ETA HOBETZEA

Eroski Consumer-ek, besteak beste, eskolako menuen lagin garrantzitsu baten kalitate dietetikoa ebaluatzen du aldizka. 2008an argitaratutako azken txostenak datu ez oso pozgarriak eman ditu. Lanak 422 eskola-menuren kalitate dietetikoa aztertu zuen, Espainiako ikastetxe publiko eta pribatuetako 211 jantokiri dagozkienak. Akatsen laburpen gisa, bisitatutako ikastetxeen %17k ez du barazkirik sartzen astean behin gutxienez, eta hamar ikastetxetatik bateko ikasleek ez dute arrain erraziorik jaten astelehenetik ostiralera.

Hala ere, kalifikazio horiek 2004an jasotakoekin alderatuz gero, denboraldi horretan menuek bilakaera positiboa izan dutela ikusten da. Duela lau urte, barazkirik eta/edo entsaladarik eskaintzen ez zuten menuen proportzioa %17koa izan zen, 2004an baino txikiagoa (%36). Astean behin, gutxienez, lekalerik ez zuten ikastetxeak erdira murriztu dira (%14tik %6ra), eta txosten berrienean, 10 ikastetxetatik 1ek (%10) ez zuen arrain freskorik ematen astean behin, gutxienez; lautik batek, berriz, %25. Oraindik ikasgaia ikasi eta kalitatea hobetu behar da, menu eredugarriak zerbitzatu arte.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak