Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Eskolara itzultzea: haurrentzako afaririk onenak

Aholku praktikoak haurrei menu osasungarri eta orekatua eskaintzeko, eskolako eguerdiko janaria osatzeko.

Elikadura egokia bermatzen duten dietista eta nutrizionistek diseinatzen dituzte eskolako menuak. Baina, zer gertatzen da gauetan? Ba al dago elikadura-oreka hori etxean mantentzea? 17/2011 Legeak ezartzen du ikastetxeek eta zaharberritze kolektiboko enpresek eguerdiko menuen xehetasunak eman behar dizkietela familiei, baita afariak osagarriak izan daitezen orientabide argiak ere. Hala ere, ez da beti betetzen. Hurrengo erreportajeak azaltzen du zergatik den garrantzitsua afariak asmatzea, eskolako menuaren bidez horiek planifikatzeko ideiak proposatzen ditu, gehien (eta gutxien) zein elikagai erabili behar diren adierazten du eta haurrentzako afariekin arrakasta izateko trikimailu txikiak ematen ditu.

Zenainf irud.
Irudia: J?lija Mazhora

Eskola-menutik abiatuta afariak planifikatzeko ideiak

Haurren elikadura lehentasunezko gaia da. Haurrentzako menu orekatua prestatzea, produktu koipetsuak murriztea, litxarreriak arrastoan uztea edo fruta, barazki eta arrain gehiago kontsumitzea dira gurasoen helburu nagusiak. Alde horretatik, eskolara itzultzea oso lagungarria da eskolako menuei esker, baina lanak etxean jarraitzen du.

Errestaurazio kolektiboko enpresek afarirako iradokizunak eskaintzen dituztenean, ikastetxeko menuarekin batera, gurasoek errazago dute. Agian, etxean ez da nahikoa proposatutako arraina, baina jakina da arraina aukera ona dela gau horretarako, eta datu horrek platerak aukeratzen laguntzen du.

Gaur egun, lehen menu inprimatua ematen zuten enpresa askok ikastetxearen web orrian zintzilik edo posta elektronikoz bidaltzen dute. Kasu horretan, komeni da etxean inprimatzea eta afariak garaiz planifikatzea, edo, gutxienez, eskola-menua kontsultatzera ohitzea, egunero afaria erabakitzeko.

  • Afariko lehen platera ia beti barazkiz osatuta egon beharko litzateke, egosita, barazki salteatuak edo entsaladak. Zopak eta pureak ere baliagarriak dira, baina ez eskolan zerbitzatu diren egun berean.
  • Haragia arrainarekin edo arrautzarekin osatu behar da beti, eta alderantziz, arrainak edo arrautzak haragiekin osatu behar dira. Garrantzitsuena da haurrek antzeko maiztasunarekin jan dituztela haragia, arraina eta arrautzak.
  • Postrerik onena fruta da beti, eta erraz jan behar da; beraz, haurrentzat prestatzea komeni da. Adin txikikoek esneki asko behar dituzten arren (egunean 2 edo 3 errazio), gosarian, askarian edo lotara joan aurretik esnea eta jogurta har ditzakete gutxi afaldu badute.

Zer elikagai erabili gehiago eta zein mugatu haurren afarietan?

Afaltzeko janaririk gomendagarrienak eskolako otorduak osatzen dituztenak dira. Eskolako menuetan, elikagai batzuk ia ez dira sartzen, eta, horregatik, garrantzitsuagoa da afarietan sartzea.

  • Barazki fresko eta osoak. Hona hemen zenbait iradokizun: patatak egostea leka, espinaka edo zerbekin, azenarioak, ilarrak, aza, azalorea eta brokolia; barazkiak tipularekin edo urdaiazpikoarekin salteatuta (lekak, orburuak, espinakak), espinakak bexamelarekin, barazki erreak plantxan (kalabazinak, tipula, piperrak, berenjenak), etab.
  • Arrain urdina eta arrain txikia. Ezin dira ikastetxeetan sartu, ezin baita ziurtatu hezurrak erabat ezabatuko direla. Etxean, ordea, antxoak, bakaladak, sardinzarrak, sardinak, barbarinak, oilarrak, mihi-arrainak, urraburua, txitxarroa, lupia, amuarraina eta abar presta eta papurtu daitezke.
  • Arrautza fresko eta osoak. Eskolan astean behin bakarrik jarriko dute arrautza, baina elikagai osoa da nutrizioaren ikuspegitik, eta funtsezkoa haurren garapenerako. Gainera, eskolan arrautza pasteurizatua brikean erabili behar izaten dute, eta tortillak baino ezin dituzte prestatu. Etxean, poché arrautzak, plantxan egindako arrautzak, arrautza frijituak, arrautzak tomatearekin, etab. egin daitezke.
  • Aurrez prestatutako plater ohikoenen etxeko bertsioa. Etxeko pizza, arraina edo haragi arrautzaztatua, kroketak… Zapore aberasgarriagoak eta benetakoagoak izateaz gain, frijitze egokia errazten dute, eta arrautza-irinak, gehigarriak eta trans koipeak gehiegi ez dira erabiltzen.
  • Etxeko postreak. Flana, natillak edo Calatravako ogia postre errazak dira. Astean behin egin daitezke harritzeko, eta oso ezagunak izatearen xarma dute.
  • Badira afarietan gehiegi jan behar ez diren elikagaiak ere, ez txarrak direlako, baizik eta haurrek dagoeneko eskolan kontsumitzen dituztelako eta ez direlako horietara ohitu behar. Hauek dira:

    • Patata frijitu aurreizoztuak, hanburgesak, lukainkak, frankfurt saltxitxak, legatz-ziriak, arrain-iruditxoak, nugget-ak, san jakoboak, kroketak, frijitzeko enpanadillak, txibiak erromatar erara, indioilar-fingerrak…
    • Bestalde, afarietan gutxien prestatu behar dena haragia da, asko erabiltzen baita eguerdian. Afarian sartzen badira, saiatu behar da haragi gihartsuak izaten (oilasko-bularkia edo indioilar freskoa, txerri-solomoaren xerra, txahal-xerrak), eta saihestu hanburgesak, albondigak, lukainkak eta abar maiz erabiltzea.

    Afarian arrakasta izateko trikimailu txikiak

    • Saiatu adingabeak afaldu aurretik ez uki.
    • Askaria gutxienez afaria baino hiru ordu lehenago ematea.
    • Afaria beti ordu berean prest edukitzea.
    • Goiz afaldu, oso nekatu eta mahaira aszipriztindu ez daitezen.
    • Mahaia jartzen edo afaltzeko zerbait prestatzen laguntzeko eskatu.
    • Zerbait gustatzen ez bazaie, gutxi jarri eta ez behartu.
    • Guk beti jatea ez zaiela gustatzen dakigunetik.

    Zergatik da garrantzitsua haurrentzako afariak asmatzea?

    Afaria oso une garrantzitsua da haurrentzat, hainbat arrazoirengatik:

    • Eguneroko dietan ahalik eta elikagai mota gehien lortu behar da. Afariak eguerdian kontsumitu ez dena osatzeko aukera ematen du. Hau da, arraina jan bada, haragia edo arrautza afalduko da, eta alderantziz.
    • Eskolako menuen gabeziak konpontzen dira, zaila baita zenbait elikagai eskola bateko jantokian sartzea. Etxean, afarietan sartzeko aprobetxatu behar da, eta haurrek probatu, ezagutu eta haiekin ohitzeko. Eskolako menu batean, ez da oso ohikoa barazki osoak eta mota askotakoak aurkitzea; beraz, etxean egin behar dira, pureak saihesteko.
    • Eskolako menua hezitzailea eta hezitzailea da, eta etxeko afaria, berriz, familiarra. Haurrarentzat, afariaren balioa hitz egiteko eta entzuteko, familian egoteko eta gurasoek platerak prestatzeko aukerak hartzen du. Baliteke gustatu ala ez, baina haurrak sentitzen du maitasunez egiten dituztela eta beraiek prestatzen dituztela. Dieta afektiboagoa da, eraginkorra baino, eta, beraz, bikoitza elikatzen du.

    RSS. Sigue informado

    Hau interesa dakizuke:

    Infografiak | Argazkiak | Ikerketak