Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Esne gaingabetuari buruzko mito zabalduenak

Esne gaingabetua gaur egun gehien kontsumitzen den esnegaietako bat da, nahiz eta zenbait mito ematen dituen nutrizio eta ekoizpen aldetik

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2016ko uztailaren 18a

Esne gaingabetuak etxe askoren asteko erosketaren zati dira. Osasun-egoerari eta elikadurarekin duen harremanari buruzko kezka gero eta handiagoak areagotu egin du produktu gaingabetuen, light eta hipokalorikoen eskuratze-prozesua; eta esnekiak (esnea, jogurtak, gaztak eta esnekiak) egungo gizartearen eskaeretara egokitzeko bidea egin du. Esne erdi gaingabetuak gehien kontsumitzen den esnekietako bat dira, bainazenbait mito dituzte beren osaera nutrizionalari eta ekoizpenari buruz. Zer da egia? Artikulu honetan esne gaingabetuari buruz dauden sinesmen faltsuak baztertu nahi dira, eta nutrizio-edukiari eta jatearen maiztasunari buruzko datuak eman.

Irudia: neodka

Esne gaingabetuari buruzko uste okerrak

  • Esne gaingabetuak esne osoari ura gehituz sortzen du mito hedatuenetako bat. Esne gaingabetuak gaur egun jasotzen duen etiketak eta kontrolak horrelako iruzurrik ez egitea eragozten du, maila analitikoan erraz antzeman gabe. Esne gaingabetuaren produkzioa, gainera, ez da esne gaingabetua diluitzen, kontrakoa baizik. Esnearen ekoizpena, gaur egun, esne gaingabetua lortzen da, eta gero gantza gehitzen zaio, esne semi eta osoaren kasuan, ekoitzitako esne guztiaren gantz-edukia normalizatzeko.
  • Esne gaingabetuari buruzko beste bitxo hedatuenetako bat da "ez duela elikatzen", hau da, nutrizio-edukia urria dela. Jarraian azaltzen den bezala, baieztapen hori gezurrezkoa da, esne bien arteko nutrizioaren alde nagusia esnearen gantz edukiari dagokiona baita, baina horrek ez die eragiten esnearen gainerako osaketa nutrizionalari.
  • Horrekin lotuta, esne gaingabetuari buruzko beste mito bat da kaltzioaren edukia, jende askok uste baitu esne gaingabetuaren kaltzio-edukia oso desberdina dela esne osoak baino. Eta hori ez da egia. Esne osoak eta esne gaingabetuak kaltzio kopuru ia baliokidea dute, baina D bitaminaren edukia aldatzen da. Bi esne motak lagungarri izan daitezke eguneroko kaltzio-beharrak asetzeko.
  • Gaur egungo beste joera dietetiko bat gantza, batez ere animalia-jatorriko koipea, ahalik eta gehien saihestea da. Horregatik, ahal den guztietan, hobe da esne gaingabetua hartzea. Kasu horretan, nabarmendu behar da esne osoa, erdi-gaingabetua edo esne gaingabetua aukeratzeko, norbanakoaren osasun-egoeraren eta bere elikadura-patroiaren araberakoa izango dela. Horrela, bada, egoera patologikoren bat duten gizabanakoek, dietaren gantza murriztea eskatzen dutenak, aukeratu beharko lukete gantz eduki gutxiko esnea; osasun egoera onean dauden pertsonek, ordea, ez lukete zertan esnearen eduki koipetsua murriztu, baina bai gantz eta azukre ugariko esnekiak.

Esne gaingabetuaren nutrizio-edukia

Espainiako Elikadura Kodeak (CAE) definitzen du esne naturala produktu osoa dela, ez aldatua, ez aizundua, ez eta kalostrorik gabea ere, etxeko ugaztun amildegi osasuntsu, normal, oso eta etenik gabea, eta ondo elikatuta. Esne izendapen generikoarekin behi-esne naturala bakarrik hartzen da. Beste etxeko animalia batzuek sortutako esneak izendatuko dira, eta, gainera, dagokion espeziearen izena adieraziko da: ardi-esnea, ahuntz-esnea, etab.

Esne erdigaingabetuak industria-prozesuen bidez aldatzen dira, esne osoaren koipe-kantitatea murrizteko. Nutrizioaren ikuspegitik, edukiaren %89 eta %92 artean dabil. Karbohidratoak (4,5 g/100 g elikagai, gehienetan laktosa) eta proteina (3 g/100 g elikagai inguru) dituen elikagaia da esnea, eta ez dago esne osoaren eta gaingabetuaren artean bereizketarik.

Desberdintasun nagusia esnearen koipe-edukia da: esne osoak %3,5ekoa izan behar du (araudiak, gutxienez, %3,2koa izan behar du UHT esnearen kasuan), %1,5ekoa esne gantzaren edukian (UHT esnearen %1,5etik %1,1era), eta esne gaingabetuak %1,1ekoa (UHT esnean, gehienez, 0,3). Esnearen balio kalorikoa aldatu egingo da, batez ere, gantz-edukiaren arabera. Beraz, esne osoak 65 kcal inguru ematen ditu 100 ml bakoitzeko, esne gaingabetuak kaloria kopuru horren ia erdia du; 30 kcal/100 ml inguru. Zuntza zuntz dietetikoa duen elikagaia da, eta zenbait mikronutriente nabarmentzen dira, kaltzio-iturri interesgarriak (100-120 mg 100 gramoko) eta B12 bitamina.

Gomendioak eta kontsumo-adibideak

Esnekiak, oro har, eta esnea, zehazki, eguneroko kaltzio-premiak lortzen laguntzen duten elikagaiak dira; beraz, adin-tartearen eta sexuaren arabera, gomendatutako esnekiak egunean bi edo lau errazio izaten dira. Esnea gosarian edo meriendan hartzen bada, esnea askotariko fruta edo azukre erantsirik gabeko zerealak izan daitezke.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak