Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Esne osoa edo gaingabetua: nola hartu behar dut?

Berriki egindako ikerketek erakutsi dutenez, esneki osoen kontsumoa ez da beti gaixotasun kardiobaskularren ondorio handiagoa.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2016ko uztailaren 11

Hainbat mito ditu esneak, eta sarritan eztabaida eta zalantza iturri. Horietako batek gantzarekin eta hartzen den esne motarekin du zerikusia. Gaingabetua edo osoa izan behar du? Bietako zein da onena? Gure hauteskunde guztiak light edo hipokaloriorantz egin behar dira, edo, alderantziz, beste alderdi batzuk kontuan hartu behar dira? Hurrengo artikuluan azaltzen da zergatik azpimarratzen diren hainbeste koipe koipe gutxi eta zer ñabardura ekartzen dituzten esnekiei buruzko azterketa berriek.

Irudia: tashka 2000

Koipe gutxikoa: beti?

Elikagai funtzionalen, light, zuntz edo gaingabetu ugarikoen eremua gorantz doa. Gero eta gaixotasun gehiago daude, gero eta gehiago: obesitatea, hipertentsioa, dislipemiak edo minbizia, hein batean, hazkuntza hori justifikatzen du. Baina arrazoi estetikoak ere gero eta eragin handiagoa dute elikagaiak hartzearekin zerikusia duten erabakietan, esnea barne.

Azken urteotako nutrizio-helburuak gizentasuna edo dislipemia (hipertriglizeridemia edo hiperkolesterolemia) bezalako gaixotasunen prebentzioak eragin ditu; erikortasunari eta bihotz-hodietako hilkortasunari lotutako gaixotasunak. Helburu horiek bi arrazoirengatik ezarri ziren:

  • 1. Gaixotasun horien eragina nabarmen handitu da.
  • 2. Azken urteotan elikadurak izan duen gantz gehiago (batez ere gantz saturatua eta gantz hidrogenatua) areagotu egin da, eta horrek zerikusia du gaixotasun kardiobaskularren intzidentzia eta larritasuna areagotzearekin.

Panorama horren aurrean, patologia horien prebentziorako eta tratamendurako gida klinikoek azpimarratu dute dieta dietetiko-nutrizioaren alderdi giltzarrietako bat dietaren koipea kontrolatzea zela. Puntu honetan, nabarmendu behar da gantz guztiak ez direla berdin izan bihotz-hodietako arriskuarekin. Gantz saturatua (animalia-jatorriko elikagaietan ohikoa dena, adibidez haragiak, hestebeteak, esnegaina edo gurina) lipidiko profil okerragoarekin lotuta dago, eta, beraz, arrisku kardiobaskular handiagoarekin. Aldiz, gantz monopolioa edo poliinsaturatua (oliba-olioa, arrain urdinaren gantza, fruitu lehorren gantza, intxaurrak, almendrak) ez da gaixotasun kardiobaskularren aitzindaritzat hartu.

Irudia: edu 1971

Horrela, Ipar Amerikako gidariek gantz gutxiko dieta egiten zuten; izan ere, ez zen ohikoa koipe saturatugabeak jatea, eta, hala, iparramerikako gidariek “koipe gutxiko dieta” esaten zuten.

Gantz gutxiko dieta (saturatua) gomendagarria izango da obesitatearen eta gaixotasun kardiobaskularren tratamenduaren eta tratamenduaren zati gisa. Baina horrek ez du esan nahi light edo gantz gutxiko elikagaiak aukeratu behar ditugunik, kontuan hartu behar baita dieta osoa.

Orduan, esneki osoak edo gaingabetuak?

Gaur egun indarrean dagoen obesitatea eta gaixotasun kardiobaskularrak prebenitzeko ikuspegia kontuan hartuta, duela urte batzuk nabarmendu zen esnekiak bi arrazoirengatik hautatu behar direla: kaloria kopurua txikiagoa da eta gantz saturatu kopurua ere txikiagoa da. Baina, zer diote azken ikerketek?

Irudia: StockPhoto Astur

Zenbait ikerketak erakutsi dutenez, esneki osoen kontsumoa ez da beti gaixotasun kardiobaskularren ondorio.

Beraz, Mohammad Y. Yakob (Zirkulation, 2016) ohartu zen esnekiak hartzeak arrisku gutxiago zuela diabetesaren intzidentzian. Susanne Rautiainen (Am J Clin Nutre, 206) egiaztatu ahal izan zenez, gantz asko duten esnekiak askoz ere gehiago jaten ziren, eta, beraz, gehiegizko pisua edo gizentasuna izateko arrisku txikiagoa zuten, eta hori ez zen gertatzen gantz gutxiko esnekiekin. Mario Kruzek eta bere kolaboratzaileek (EurJ Clin Nutr2013) orain arte dagoen literatura berrikusi zuten, esne-gantzaren eta obesitate edo gaixotasun kardiobaskularren arrisku handiagoaren arteko erlazio positiboari buruzko ikerketarik aurkitu gabe. Debmer M. eta haren kolaboratzaileek ere (JNutr,2016) alderantzizko erlazioa aurkitu zuten esne gaingabetuen eta sindrome metabolikoaren artean.

Ikerketa horien arabera, zientzialari askok iradoki dute berriro planteatu beharko litzatekeela esneki osoak saihesteko gomendioak aplikatzen jarraitu behar ote duten; dena den, denek ondorioztatzen dute ikerketa gehiago behar direla aurkikuntzarik berrienak egiaztatzeko.

Oraingoz, eta horri buruz lan zientifiko gehiago egin arte, esnekiei buruz dugun erabakia erabakitzeko gakoa (osoak edo gaingabetuak?) pertsona bakoitzaren dieta eta horrekin lotutako arriskuak eta komoritateak banaka baloratuko dira. Kasu horietan, hainbat gaitz edo behar berezi daudenean, dietista-nutrizionista bati galdetu behar zaio zalantzarik izanez gero.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak