Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Esne osoa edo gaingabetua, zein da osasungarriagoa?

Esneari buruz, gustu guztietarako iritziak daude, baina denek ez dute zientzia-mantenua. Gaur egun hain ezaguna den elikagai honi buruz ditugun gomendioak errepasatuko ditugu

Img leche cruda mejor hd Irudia: edu1971

Zer da hobea: esne osoa edo esne gaingabetua? Galdera zehatza da, baina erantzuna ez da hain erraza. Esnearen kontsumoa gai errepikaria da, eta gustu guztietarako bertsioak aurki ditzakegu. Hala ere, ehunka argitalpenetan, Interneten eta sare sozialetan sortzen diren informazio-ibaiak emaritsuak dira, eta ez daude beti ebidentzia zientifikoan oinarrituta. Horietako batzuk jaso, eta edari horren inguruan haur eta helduek gaur egun dituzten gomendioak aztertuko ditugu.

Batzuetan, esneari buruzko ikerketak zabaltzen dira, solidoak eta inpartzialak direla simulatzen dutenak, eta horietan interes-gatazka nabarmenak daude (batzuetan deklaratuak, batzuetan ez), eta horrek nahasmena eragiten du, bai osasun-profesionalengan bai kontsumitzaileengan. Beste batzuetan, muturreko mezu batzuek ezinbestekotzat jotzen dute elikagai hori, edo pozointzat. Bi muturrak faltsuak dira. Eta hori nahikoa ez balitz bezala, gaur egun landare-jatorriko eta kolore zuriko edarien eskaintza handiaren ondorioz, pertsona askok uste dute, oker, esnea ordezkatzeko gaitasuna dutela. Baina ez da hala. Esnea eta edari begetalak oso desberdinak dira, elikadura-osaera eta jatorria erabat desberdinak baitira.

  • Esne gaingabetuari buruzko mito zabalduenak

Zer dakigu esneari buruz?

Gaur egungo ezagupenen argitan, elikagai ekonomiko, irisgarri eta interesgarritzat har dezakegu nutrizioaren ikuspegitik, batez ere haur txikientzat, gustuko eta onartzen badituzte. Ohar garrantzitsu bat da benetan ezinbestekoa eta beharrezkoa den esneki bakarra amaren esnea dela. Elikagai funtzional nagusia da, jaiotzatik amak eta haurrak erabakitzen duten arte kontsumi dezakeena. Horrek esan nahi du, kasu askotan, 4 edo 5 urtera arte, baita urte gehiagora ere, etekinak izateari utzi gabe.

Historikoki, esneak eginkizun bikaina bete zuen gure herrialdean, kalitatezko elikagaiak ematen baitzituen ingurune likido eta erraz batean, haurrek erraz har zitzaten. Horregatik, doan eta araututa banatzen zen aurreko mendeko 50eko eta 60ko hamarkadetan milaka ikastetxe publikotan. Eta ez, garai hartan ez zegoen zalantzarik osorik edo gaingabetuta eskainiko zuten, azken aukera hori ez zegoelako.

80ko hamarkadan, elikadurari buruzko gida hasiberri eta berritzaileek gizentasun-epidemiaren eta gaixotasun kardiobaskularren eta metabolikoen areagotzearen koipeak errotu zituzten, eta, besteak beste, esneki osoak (gantz-azido saturatuen edukia dela eta) gaingabetuekin ordezkatzea gomendatu zen, haur txikien kasuan izan ezik.

Baina, 2013. urtean, JAMA Pediatrics aldizkarian, Walter Willet eta David Ludwig ikertzaile ospetsuek gomendio horri buruzko zalantzak azaldu zituzten. Hona hemen adibide bat: edalontzi bat esne oso osoarekin bi gaileta hartzen dituen haurrari esne gaingabetua ematen badiogu, asetasun gutxiago izango du eta hirugarren galleta bat jango du, eta horrek okerrera egingo du, bai kaloria gehiegi hartzeagatik. Gainera, gure ingurunean, oso ohikoa da esne prestatuari kakaoarekin %70-76 azukre gehitzea.

Zer diote pediatrek?

Esnea

Irudia: Pixabay

Harrigarria badirudi ere, ez dago inongo pediatria-elkarteren gomendio irmorik esne osoa koipe gutxikoa baino hobea edo okerragoa den jakiteko. Hala ere, bada iritzi orokor bat urtebetetik gorako haurrentzat (dagoeneko ama-esnerik hartzen ez badute) eta 2-3 urte artekoentzat: esne osoa komeni da, elikagai eta bitamina gehiago dituelako. Hala ere, ez dago adostasunik haur batek har dezakeen esne kopuruari dagokionez, nahiz eta oro har lehen gomendatutako kopuruak jaitsi diren. Hala, Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) 300-500 ml ezartzen ditu egunean eskolaurreko umeentzat.

Adin handiagoetan, gehiegizko pisua edo arrisku kardiobaskularra izateko joera badago, Oinarrizko Osasun Laguntzako Espainiako Pediatria Elkarteko (AEPap) Pediatrian Eguneratzeko 13. Ikastaroan 2016. urtean argitaratutako lan baten arabera, koipe gutxiko esnea gomendatu liteke, baina dieta osoaren nutrizio-kalitatea ere baloratu beharko litzateke. Arrazoibide horren arabera, egunean edalontzi bakarra hartuz gero, ez da garrantzizkoa aukeratzen dugun esne mota, baina azpimarratu behar da esne horrekin datorrena garrantzitsuagoa izango litzatekeela, esne horrek azukrerik baduen ala ez (kakao pixka batekin tindatzen den ala ez), egunaren eta astearen gainerakoan jaten duena, eta jarduera fisikoaren mailak ere bai.

Zer gertatzen da helduen kontsumoarekin?

Elkarte eta erakunde profesional garrantzitsuen gida ofizialek esneki osoen ordez koipe gutxikoak edo gaingabetuak erabiltzeko gomendioei eusten diete. Horien artean aipa ditzakegu Osasun eta Giza Zerbitzuen Sailaren eta AEBko Nekazaritza Sailaren ‘Jarraibide Dietetikoak, 2015 2020’, Eskolako Bazkari eta Gosarien Programa Nazionala, NIHko (National Institute of Health) haurrentzako Jarraibide Dietetikoak eta CDCen (Osasuna Kontrolatzeko Zentroak) Diabetea Prebenitzeko Programa. Azterketa hori 2018ko martxoan argitaratu zen, aterosklerosian espezializatutako aldizkari batean, eta norabide berean sakontzen du; izan ere, autoreen iritziz, esne-koipearen ordez gantz poliasegabeak erabiltzeak, bereziki landare-jatorriko elikagaietatik datozenak, onura ekar diezaioke osasunari.

Horri dagokionez, garrantzitsua da Frank Hu Harvardeko Osasun Publikoko Eskolako Nutrizio Saileko buruaren iritzia kontuan hartzea. 0000ko irailean aitorpen hau egin zuen: “Segi eredu dietetiko osasungarri bat, honako kopuru hauekin: barazkiak, frutak, ale integralak, lekaleak eta fruitu lehorrak, koipe eta arrain gutxiko esnekien kopuru neurritsuak, eta haragi prozesatu eta gorriaren kopuru txikiagoak, azukrearekin gozatutako elikagaiak eta edariak eta zereal finduak. Dieta-eredu horrek ez du koipe kopuru osoa mugatu behar, baina gantz-mota nagusiek landare-jatorriko gantz asegabeak izan behar dute, animalia-koipearen ordez”.

Marrubiak

Irudia: Pixabay

Zientzian beti adostasunik ez dagoenez, azken urteotan esnearen koipeari buruzko gomendio hauek zalantzan jarri dira. Horren adibide dira Ospitaleko Nutrizioa aldizkarian (2018ko urria) eta Advances in Nutrition aldizkarian (2019ko iraila) argitaratu berri diren bi lan. Azken horretan, Dariush Mozaffarian doktorea da buru. Bi argitalpenek lotura komun bat dute: esnekiak saltzen dituen enpresa multinazional ezagun batek babesten ditu.

Mozaffarian lanean adierazi du esnekiek obesitatearekin, gaixotasun kardiobaskularrekin eta diabetearekin duten harremanak ez duela zerikusirik koipe-edukiarekin; aitzitik, badirudi erlazio handiagoa duela elikagai-motarekin; hala, ez esne osoak ez luke ez koipe gutxikoak ez eta osoak ere izango, eta esneki osoek ez lukete pisua handituko. Hala ere, artikuluaren amaieran, gaiari buruzko azterlan gehiago egitea gomendatzen da, eta kontsumitzaileari esne osoak edo koipe gutxikoak aukeratzen uzten zaio.

Datu bitxi gisa, esan behar da biztanleriak ez dituela kontuan hartu gomendioak, ez batean ez bestean, tarteko puntu bat aukeratu baitu: esne erdigaingabetuaren salmentak esne osoaren eta gaingabetuaren salmentak baino handiagoak dira, aspalditik. Eta ez hori bakarrik. Esnearen kontsumoa jaitsi egin da azken urteotan, hainbat arrazoirengatik, nahiz eta esnezko postre azukredunak igo diren, hala nola esne hartzituak, natillak, kakao-irabiakiak, petit motako gaztak eta jogurt-sorta asko, likidoak izan ala ez.

Laburbilduz, badirudi hobe dela esne osoa (ez hiru) hartzea udare edo sagar batekin, esne gaingabetua azukrearekin, kakao azukreztatuarekin eta hiru gailetarekin baino. Hala ere, zure dietaren globala osasungarria eta nahikoa bada, ez da ezinbestekoa esnea hartzea, bularrik hartzen ez duen umetxoa ez bazara behintzat. Pertsona guztientzat garrantzitsua da gogoratzea planetako osasunak eskertuko duela animalia-jatorriko produktuen kontsumoa murriztea.

Etiketak:

leche-eu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak