Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Esnekiak eta gehiegizko mukiak

Katarro-prozesu batean esnekien kontsumoa murrizteak edo murrizteak mukiak desagertzen lagun dezake, haien sintoma gogaikarrienetako bat baita.
Egilea: maitezudaire 2004-ko apirilak 15

Esnea eta haren eratorriak elikagai osoak, osasungarriak eta gure elikaduran egunero sartu beharrekoak dira. Hala ere, jakina da zenbait egoeratan, hala nola gripe- edo katarro-prozesuetan, bai eta gehiegizko mukiak sortzen diren zenbait alergiatan ere, esnekien kontsumoa murrizteak sintoma hori desagerrarazten lagun dezakeela, eta, beraz, egonezina gutxitu egiten dela.

Zergatik agertzen da mukia? Mukiak, normalean, gripearen, katarroen, alergien eta abarren ondorioz agertzen dira. Prozesu horiek, gainera, beste sintoma asko dituzte: sukarra, buruko mina, eztula, eztarriko narritadura, etab. Baina muki gehiegi izatea da sintoma nagusia, eta, zalantzarik gabe, gogaikarrienetako bat. Mukiak itxura likidoa izan dezake, eta, ondorioz, tanta-jario deseroso eta etengabea. Beste batzuetan muki-ekoizpen handiagoa izaten da, eta gehiegizko horrek sudurreko kongestioa eragin dezake, arnasa hartzea zailtzen duena. Sudur-kongestioa sudur-barrunbeen barrualdea estaltzen duen muki-mintzaren hanturaren ondorioz sortzen da, eta mukositatea areagotzen du. Mukosak lehortzea saihesteko modu erraz bat da giro hezea sortzea hezegailuak erabiliz, eta

likido egokiak hartzea, horrela muki-jariakinak jariatu egiten baitira, pilaketa saihesteko. Eta, gainera, kontuan hartu behar da zenbait elikagaik mukosa sortzen dutela; esaterako, esnekiek, mukiak handitu eta loditu egiten dituzte, eta, beraz, haien kontsumoa murriztu egin behar da sintoma horiek izaten direnean.

Esnekien eragina Esnea kalitate handiko proteinatan aberatsa den elikagaia da. Gainera, kaltzio eta bitamina liposolubleen iturri bikaina da, zehazki A eta D bitaminen eta B taldeko bitamina batzuen iturri. Esnekiak, besteak beste, jogurta, irabiakiak, mamia, izozkiak, kefirra eta gazta, erraz digestatzen eta kontsumitzen diren elikagaiak dira. Esnea bezala, bereziki gomendatuta daude hazkunde eta garapen garaietan, hala nola haurtzaroan eta nerabezaroan, baita egoera fisiologiko zehatzetan ere, hala nola haurdunaldian eta edoskitzaroan. Produktu horiek kontsumitzeak, gainera, pertsona helduek eta zaharrek hezurrak ongi mantentzen laguntzen du. Ezaugarri horiei guztiei esker, esnekiak gure dietan egunero sartu beharreko elikagaiak dira.

Hala ere, ezaugarri guztiak gorabehera, zenbait egoeratan elikagai horiek neurriz kontsumitzea gomendatzen da. Hori da mukiak gehiegi sortzearen kasua. Esnekiak mukiak sortzen laguntzen duten elikagaitzat hartzen dira, eta, beraz, gutxiago kontsumitzeak sintoma hori hobetu dezake. Azterketa batzuen arabera, gehiegizko mukositatearen kausetako bat da esneki batzuen pH azidoegia (jogurta, adibidez); beste iturri batzuen arabera, berriz, behi-esnean dauden proteinak gehiegizko muki-mukiak eragiten dituzte. Mukiak ugaltzean esnekiek duten zuzeneko harremanari buruzko ezjakintasuna badago ere, gauza jakina da ezen, dietan esnekien presentzia moderatu edo murriztean, muki-kantitatea nabarmen murrizten dela, eta, beraz, sudurreko kongestioa desagertu eta arnasketa hobetu egiten dela.

Elikagai mukolitikoak Baratxuria, tipula edo porruak oso egokiak dira gehiegizko mukiak daudenean, eragin kitzikagarri eta mukolitikoak baitituzte, hau da, muina disolbatu edo suntsitzeko gaitasuna dute, muki-polisakarido bat edo mukiaren osagai nagusia den glukoproteina bat, konposatu azukretsuak baitituzte. Hori dela eta, sudurreko kongestioa desagertu egiten da, arnasketa errazteko. Komeni da, gainera, likido ugariko dieta egitea, mukiak kentzeko, eta giro hezea izateko, hezegailuak erabiltzea. Horrela, katarroak eta alergiak ez dira hain gogaikarriak izango eta ez dute eragotziko eguneroko jarduerak egitea.