Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Estatu Batuetako nutrizio-piramidearen irismena

Bi urteko ibilbidearen ondoren, AEBetako Mypyramid ekimenak tresna garrantzitsu bihurtu du milioika estatubatuarrek nutrizio-ohitura egokiak har ditzaten

Elikagai-talde eta -mota desberdinak adierazten dituzten zerrenda bertikaletako koloreek osatzen dute AEBko Nekazaritza Saileko adituek (USDA, ingelesezko sigletan) Mi Pirámide deitzen dutena. Ekimen hori duela bi urte hasi zen kontsumitzaileei dieta osasungarria egiten laguntzeko. Eraginkortasunari dagokionez, zenbait mesfidantzarekin ekin zion bideari, baina, orain, kontsumitzaileen eta osasun-arduradunen balioespenak eskuzabalagoak dira, nutrizioaren arloan izan diren hobekuntza garrantzitsuei erreparatuz. Obesitatea eta gehiegizko pisua gutxitzea izan da ekimen honen helburu nagusietako bat.


Berdea barazkientzat, laranja zerealentzat, gorria frutentzat, urdina esnekien adierazgarri gisa eta haragia eta lekaleak morea; azkenik, horia gantzentzat. Naomi Fukagawak, AEBetako Nutrizio Elkarteko presidentekideak, esan duenez, «nutrizio arloko ikerketa nutrizio arloko jarraibide bihurtzeko tresna eraginkorrenetako bat» bihurtu da AEBetako elikadura-piramidea, 2005ean 1992koarekin alderatuta aldaketa handiak izan zituena. Marisa Moore American Dietetic Associationeko bozeramaileak aitortzen duenez, Piramidearen berrikuntza nagusietako bat dieta-plan indibidualizatuak ezartzeko aukera da, dieta-eredu orokorragoak eskaintzea baino gehiago.

Ekimenaren irismena funtsezkoa izan da; izan ere, bai Nutrizioaren Politika eta Sustapenerako Zentroak (CNPP, ingelesezko sigletan), bai USDAren Elikagaien eta Nutrizioaren Zerbitzuak piramidearen nutrizio-mezuak txertatu dituzte, bigarren estreinalditik, nutrizio-programetan. Horretarako, adina, generoa eta jarduera fisikoaren mailak bezalako informazioa erabiltzen dute adituek, bost elikagai-taldeak kontsumitzeko modurik eraginkorrenari buruzko «dieta pertsonalizatua» finkatzeko. Hala, hezkuntza-aitzakien pean, piramideak modu erraz eta berezian transmititu nahi dizkie kontsumitzaile guztiei, baina bereziki nerabeei eta haurrei, elikadura-jarraibide onenak, beharren arabera, baina ez ditu kontuan hartzen gaixotasun kronikoren bat duten pertsonen kasuak.
Elikagai gehiago
Piramide berriaren jarraibideek nutrizio-zientziari buruzko berrikuntza nagusiak txertatu nahi dituzte
Piramideak ogian, zerealetan, pastan eta arrozean banatzen diren elikagaien kategorizazioa ezartzen du; frutak eta barazkiak hurrengo mailan, eta horien atzetik, zerrenda estuagoak daude esnekiak eta proteina ugariko elikagaiak (haragia, arrautzak eta arraina) irudikatzeko, eta, goiko aldean, koipeak, olioak eta gozokiak. Olioak neurriz kontsumitzea gomendatzen dute adituek. Baina gomendio bakarra eman beharrean, MiPiramide Planak aholkuak ematen ditu elikagai-multzo bakoitza hobeto aukeratzeko, elikaduraren eta jarduera fisikoaren arteko oreka aurkitzeko eta kontsumitutako kalorien nutrizio egokia lortzeko.

Piramide-eredu berria aurkezteko unean, zeinak fruta eta barazki gehiago hartzea eta otorduetako gatz eta azukre kopurua mugatzea gomendatzen baitu, aditu batzuek adierazi zuten ekimena osatzeko beharra zegoela eskolako jantokietan edo janari lasterreko jatetxeetan elikadura erregulatuz. Eta horretan aritu dira lanean, harrezkero, herrialdeko osasun-agintari nagusiak. Horren adibide dira 2005eko Elikagai Gidak, adituek herrialdeko «nutrizio-politikaren oinarria» dela diotenak. Batzuetan gehiegi kontsumitzen diren dietaren osagaiak nola moderatu edo mugatu jakiteko aholkuak ematen dira.
Kaloria diskrezionalak
Kaloria «esentzialak» eta kaloria «osagarriak». Bi kategorietan banatzen dituzte adituek irentsi daitezkeen kaloriak. Lehenak, funtsezkoenak, nutrizio-beharrak asetzeko gutxieneko kaloriak dira; elikagai-multzo bakoitzeko gantz gutxiko eta azukre agregaturik gabeko elikagaiak hautatzea da, adituen arabera, mantenugaien «erosketa» onena. Diskrezionalak, aldiz, «osagarri» ere esaten zaie, eta eguneko 100etik 300era bitarteko kopuruetan kontsumitu behar dira, batez ere ariketa fisikorik egiten ez duten pertsonetan. Kaloria-mailak Energia Baldintza Zenbatetsietan eta Medikuntza Institutuko erreferentziako kontsumoko mantenugai makroen Txosteneko jarduera-mailetan oinarritzen dira.

FRUTA ETA BARAZKI GEHIAGO

Img pebrot
Estatu Batuetakoa bezalako ekimenen bidez elikaduraren arloan lortutako aurrerapenak gorabehera, orain, Estatu Batuetako Gaixotasunak Kontrolatzeko eta Prebenitzeko Zentroek (CDC, ingelesezko sigletan) aurkeztutako txosten batek agerian uzten du fruta eta barazkien kontsumo urria, baita herrialdeko kontsumitzaileek dieta osasungarri baterako helburu nazionalak lortzeko bide luzea ere.

«Helduen %32,6k bakarrik jaten ditu frutak egunean bitan edo gehiagotan», onartu du Larry Cohenek, CDCko arduradunetako batek, osasun-agintariek gomendatzen dutena baino askoz gutxiago. Izan ere, herritarren %75ek egunean bi aldiz edo gehiagotan jan nahi dituzte frutak, eta %50ek egunean hiru aldiz edo gehiagotan jan nahi dituzte barazkiak 2010erako.

Yaleko Unibertsitateko Medikuntza Fakultateko Prebentzio Ikerketako Zentroko zuzendari David Katzen ustez, bi elikagai-kategoria horien garrantzia «osasuna sustatzeko eta gaixotasunei aurre egiteko» duten ahalmenean datza. Arazoa ez da, ordea, elikagai horiek izan ditzaketen onurak ez ezagutzea. Morbidity and Mortality Weekly Report-en argitaratu den txostenaren arabera, beharrezkoa da neurri hezitzaileak «gauzatzen» jarraitzea kontsumitzaileak frutak kontsumitzera motibatzeko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak