Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Exekutiboak: dieta osasungarria egin daiteke?

Estresak, nekeak eta jarduera fisikoaren maila baxuak osasunarentzat oso gomendagarria ez den elikadura izatea eragiten dute

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2013ko irailaren 25a
img_ejecut listg

Lo egin edo jan? Exekutibo, enpresaburu eta gerente askok egiten dute galdera hori, jan behar luketenean, baina hain nekatuta, fisikoki eta mentalki, lo egitea nahiago dute. Argi dago zerbait ongi ez dabilela, ez bailitzateke iritsi behar neke-maila horretara, eta elikadura onak edo txarrak eragin zuzena izango du lan-errendimenduan. Langileen profil horren etsai nagusia estresa eta denbora librerik eza dira, eta horien ongizatea eta lana hobetzen lagun dezaketen jarraibide dietetiko zehatzak daude. Erreportaje honetan azaltzen da nola egin aurre estresari nutrizioaren bidez, zein diren exekutiboen elikadura-akatsik ohikoenak, zer elikagai laguntzen duten nekeari aurre egiten, eta zergatik ez den komeni edozein modutan dieta egitea.

Irudia: AFGE

Estresa, osasunaren etsaia eta elikadura orekatua

Enpresa batean gidatzen eta kudeatzen duen pertsona bat da exekutiboa, kudeatzailea edo zuzendaria. Erabakiak hartzen dituenak, egun osoan antolatzen eta gidatzen ditu beste pertsona batzuk. Bere eginkizuna da ahalik eta modurik eraginkorrenean erabiltzea dituen baliabide guztiak, ahalik eta etekin handiena ateratzeko. Lan estresagarria areagotu egiten da zuzendaria, gainera, enpresaren jabea denean, jokoan dagoena bera baita. Ez da kasualitatea krisi hasieratik laneko estres-igoera jasan izana Espainiako langileen% 58k, Regs Business Tracker-en inkestaren arabera.

Exekutibo baten egunerokotasunak estresa, tentsioa eta kezka ditu ezaugarri. Ez dago egun bat bestea bezalakoa, ez dago ordutegi finkorik, ez sarrera-ordua, ez irteerarik ez egunero errepikatzen den errutina edo prozesurik. Exekutiboak ardurak eta helburuak ditu. Horregatik, gainera, gogo-aldartea eta motibazioa etengabe aldatzen dira: arrakastak eta porrotak etengabe txandakatzen dira.

Ekonomia eta Lehiakortasun Ministerioko Carlos III Osasun Institutuak dioenez, estresak eragin ditzake desordena dietetikoak, baina ohikoena alderantziz gertatzea da; hau da, laneko estresaren arabera, gerta daiteke estresa eragitea, eta, aldi berean, desegoki eta neurriz kanpo galtzea, apetituaren alterazioak, erabateko galera edo apetitua galtzea, eta idorreria kronikoa.

Ez da ezagutzen estresak nutrizio-beharretan dituen ondorio guztiak, baina jakin badakigu organismoaren metabolismoa presio handia jasaten ari dela. Egoera horrek eragina izan dezake immunitate-sisteman, defentsak gutxitu egiten dira eta ahulagoak bihurtzen dira infekzioak edo gaixotasunak jasateko. EROSKI CONSUMEren ‘Elikagaiak estresaren aurka’ artikuluak aholku interesgarriak eskaintzen ditu. Halaber, Elikagaien Informazioari buruzko Europako Kontseiluak (EUFIC) zenbait mantenugairen kontsumoa handitzea gomendatzen du:

  • Irudia: CONSUMER EROSKI

    C bitamina. Laranjetan, kiwietan, basoko frutetan, piperretan, patatetan eta brokoletan egoten da, eta, batez ere, C bitamina kontsumitzen du adrenalina egiteko, estres-egoeretan bereizita. Bere gabeziak makrofago eta zelula immunitarioen jarduera murrizten du, eta horrek areagotu egiten du hotzeria eta bestelako infekzioak izateko joera.

  • Beta-karotenoak (A bitaminaren aitzindaria). Azenarioetan egoten da, berdura berde iluna eta fruta horia eta laranja. Beta-karotenoek parte hartzen dute sistema immunitarioaren funtzionamenduan, azido folikoarekin (espinaketan, hosto berdeko barazkiekin eta zerealen herdoil-azalarekin) eta zink-arekin (gari-hazian, gibelean eta haragi gorriarekin egoten da).

  • Irudia: CONSUMER EROSKI

    Balio biologiko handiko proteinak, baina ez koiperik gabeak; hau da, haragi giharrak, arrainak, arrautzak, esnea eta lekaleak.

  • Ariketa fisiko erregularra. Ez da mantenugai bat, noski, baina endorfinen jarioa estimulatzen du, umore ona eta gogo-aldartea hobetzen duten substantzia naturalak, immunitate-sistema zaintzeko oso garrantzitsua.

Exekutiboko elikadura-akatsik ohikoenak

Washingtongo Unibertsitateak ‘Preventing Chronic Dissease’ aldizkarian argitaratutako ikerketa baten arabera, estresa duten langileek, eta erabakiak etengabe hartzen dituztenek, jarduera fisiko gutxiago egiten dute eta beste lan bat egiten duten bitartean jateko joera handiagoa dute. Hona hemen akats ohikoenak:

  • Ez gosaldu bat baino gehiago, ez nutritiboa, kafea.
  • Etxetik kanpo jan, presioz, presaka eta seguruenik antsietatearekin.
  • Irudia: CONSUMER EROSKI

    Serotonina eta beste bitartekari batzuk (estres eta antsietatearen konpentsazioa, adibidez) estimulatzeko, elikagai hiperenergetikoak, estresagarriak edo estrainotzak kontsumitzea.

  • Egunez tentsioa metatu eta gauez itzuli hozkailuan ez oso gogoetatsu.
  • Kafeak eta edari kitzikagarriak gehiegi jatea egunez, eta eguna bukatzea alkohol-kopa batekin.
  • Txiklea noiznahi maskordu eta urdaileko urinak behar ez bezala jariatzea estimulatu.
  • Ez egin ezer ariketa fisikorik, eta ez eduki atsedenik aste barruan.

Nekeari aurre egitea elikadurarekin

Lan-bolumenagatik, bidaia luzeengatik edo ordutegi-aldaketengatik, exekutiboak edo zuzendariak erritmo zirkadianoa aldatzeko joera izaten du; hau da, “erloju biologikoa” edo organismoak ordulari gisa funtzionarazten duten faktoreak. Asaldatzean hautematen diren sintoma nagusiak hauek dira: estresa, insomnioa, suminkortasuna, umore-aldaketak, nekea, apetituaren alterazioak eta idorreria.

José Luis Meloren ‘Ergonomía práctica’ saioan, izaki bizidun guztiek bi aldi oso desberdin dituzte: nekea eta atsedena. Hala ere, exekutiboak eta enpresaburuak zailtasun handiak dituzte atseden hartzeko eta beren erantzukizunetatik deskonektatzeko, eta horrek organismoa kontsumitzen eta kaltetzen du. Kontuan izan behar da elikadura txarrak ere agortze handiagoa dakarrela. Horregatik, nekeari aurre egiteko, gomendatzen dira:

  • Irudia: CONSUMER EROSKI

    Antioxidatzaile ugari dituzten elikagaiak: fruta freskoa eta entsaladak egunero, estresa eragiten duen organismoa birsortzeko.

  • Hidratazio nahikoa; lehentasuna, ura, zuku naturalak eta infusioak. Garrantzitsua da freskagarriak, edari azukretsuak, alkohola eta kafea saihestea.
  • Energia denbora gutxian ematen duten elikagaiak, baina aldi berean iraunkorrak direnak, jateko errazak direnak, eguneko edozein unetan eta oso elikagarriak direnak:

    • Fruitu lehorrak.
    • Txokolate purua.
    • Karbohidratoak (ogia, arroza edo pasta), zuntza dutenak, integralak.
    • Haragi giharrak.

Zergatik ez da ideia ona dieta egitea

Exekutiboen artean maiz izaten den gaixotasun bat obesitatea da, estresa gaizki kontrolatzeagatik, elikadura-ohitura txarrengatik, sedentarismoagatik eta alkoholaren ohiko kontsumoagatik. Hala ere, “dietan jartzea”, espresioaren adiera lagunkoenean, ez da ideia ona, lan-erritmoa handia delako eta errendimendua funtsezkoa delako: dieta murriztailea aukeratzen badugu, ez genuke lortuko nahi dugun helburua.

Zer gomendatzen da orduan? Elikadura-ohitura txarrak zuzentzea eta osasungarriagoak izatea:

  • Hausnarketa-une bat, elikadura-ohitura txarrak zein ohitura edo egoera bultzatzen gaituzten jakiteko eta arrazoiak aldatzeko: presak, inprobisazioa…
  • Kendu: baraurik moztu. Eta gosaltzeko aukera bat bilatu, energia eta asetasuna emateko: esnea zuntzezko galletekin, jogurta zerealekin edo frutarekin, zereal-barratxoa eta urdaiazpiko eta gazta biribilkia…
  • Mokadu osasungarri gehiago eta kafe gutxiago egitea. Kafeak adenosina blokeatzen du (neurotransmisorea) eta horrek aktibo sentiarazten du, baina gehiegi, antsietatea eragin dezake. Fruitu lehorrak, ura, fruta, zereal-barratxoak eta abar izan daitezke mokadutxoak.
  • Janari arin eta errazak, ez oparoak eta koipetsuak, estresak mantsotu eta digestioa zaildu egiten duelako, eta elikagaien metabolizazioa aldatzeaz gainera.
  • Baraurik 4 ordu baino gehiago ez egotea.
  • Jan zuntz bidezko elikagaiak otordu guztietan idorreriari aurre egiteko: zerealak, fruta, barazkiak edo entsaladak.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak