Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Eztitzaileak: jakin behar duzun guztia

Azukrearen ordezkoek ere kaloriak ematen dituzte eta horrek gorputzean dituen ondorioak ez dira oraindik argiak

img_edulcorante cafe hd

Leku guztietan daude: freskagarri gogokoenetan, marmeladetan eta argaltzeko dietan esertzen dira. Baina eztitzaileek ere gizentzen dute, eta baliteke gure bakterio-flora hankaz gora jartzen ere ari izatea. Adituek lagunduta, eztitzaileei eta horiek gure osasunean dituzten ondorioei buruzko azken ikerketak aztertuko ditugu.

“Substantzia guztiak pozoiak dira, ez da batere existitzen. Dosiak pozoi baten pozoia bereizten du”. Paracelsok duela sei mende eman zuen epaia gaur egun eztitzaileei aplika dakieke. Ohikoena, pisua galtzeko estrategia gisa erabiltzea da, baina azken urteetan zalantzak sortu dira, eta, gainera, eztitzaileek hesteetako flora alda lezakete.

Ondorio horri eta beste batzuei buruzko etengabeko eztabaidari dagokionez, ikertzaileek bi erantzun ematen dituzte. Batetik, ondorio horietako asko dosiaren araberakoak dira, eta bestetik, balizko efektu batzuen gainean ez dago nahikoa ebidentzia zientifikorik, eta, beraz, ikertzen jarraitu behar da. Azken erantzun horrek, maiz, nahasmena sortzen du. Erantzun argiak bilatzen ditugu: bai edo ez.
Freskagarri gogokoenean

Ikertzaileek ezin badute datu eztabaidagarririk eman, zer segurtasun du kontsumitzaileak efektu atzeratuko produktu toxikorik ez duela hartzen? “Edulkoratzaile ez-nutritiboak segurutzat eta ongi onartutzat hartzen dira”, dio Ángel Gilek, Granadako Unibertsitateko Biokimikako eta Biologia Molekularreko katedradunak.

Azukrearen ordezko gisa erabiltzen ditugu gehigarri horiek, baina etxeko erabilera ez da hain garrantzitsua; maiz erabiltzen ditu nekazaritzako elikagaien industriak. Erosketaren saskian uste duguna baino askoz ere gehiago dira: produktu asko edo gutxiago prozesatzen dira, freskagarriak eta marmeladak, saltsak, plater prestatuak edo opilak.
Zenbat edan dezaket?
Gehigarri batzuek kaloriak dituzte. Mugetatik gora kontsumituta, pisua kontrolatzeko estrategiak hondatu egin daitezke

Erabilera baimendu aurretik, osasun-administrazioek toxikotasuna probatzen dute eta, gehienetan, eztitzaile bakoitzetik har daitekeen gehienezko kantitatea finkatzen dute, eguneko kopuru onargarria (IDA). Sakarina, adibidez, 15 miligramokoa da eguneko eta kilo bakoitzeko. Egunean 350 kilo har ditzakeen pertsona batek egunean 350 miligramo har ditzake, eta, toxikotasun-maila gainditzeko, egunean 40 sakarina pastilla baino gehiago hartu beharko lituzke.

Arazoa nutrizionistek azaldu dutenez, oraingoz ez dakigu eztitzaileen kontsumo-eredua azukrearekin dagoenaren antzekoa den, hau da, gehiegi hartzen diren. Gehigarri horietako batzuek, pentsatzen denaren aurka, kaloriak dituzte (adibidez, agurrezko ziropa edo fruktosa). Ezarritako mugen gainetik kontsumituta, ondorio toxikoak izateaz gain, pisua kontrolatzeko estrategiak ere hondatu litzakete, orain arte oinarrizko gomendio bat jasotzen zutenak: “Ez izan azukrerik, erabili edulkoratzaileren bat”.

Batzuek azukrea baino gehiago gozatzen dute

2018aren amaieran azukrearen ordezkoen erabileraren eta argaltzearen arteko erlazioari buruz egin zen azken 56 azterketen azken berrikuspenaren arabera, honelako titularrekin egin zen: “Edulkoratzaileak ez dira eraginkorrak pisua galtzeko” edo “Edulkoratzaileak ez dira azukrea bezain alternatiba osasungarriak”.

Hala ere, British Medical Journaleko (BMJ) metaanalisiaren ondorioa, munduko erreferentzia den aldizkari medikoetako bat, askoz zehatzagoa eta ñabardura zehatzagoa zen. “Baliteke epe laburreko pisuari eragin txiki bat eragitea, baina ez daukagu kalitate handiko daturik epe luzera”, zioen Joerijek. Meerpohl, Friburgoko Unibertsitateko Medikuntzako Ebidentziarako Institutuko ikertzailea (Alemania) eta ikerketaren egile nagusia. Eta hau erantsi zuen: “Ez dugu osasunerako inpaktu negatiboen proba sendorik”.

Metaanalisiak adierazten du ebidentzia zientifikorik handiena (bost mailako sailkapen batean). BMJk egindakoa oso garrantzitsua zen, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) agindu zuelako, bere ondorioetatik abiatuta, azukrerik gabeko edulkoratzaileei buruzko gida egiteko.

XXI. mendeko epidemiak, erakunde horrek berak, duela bi hamarkada definitu zuen obesitatea, eta horrek lotura estua du azukre gehiegi kontsumitzearekin, eta horrek bere erabilera deabrutu egiten du. Alternatiba gisa, supermerkatuen linealek eztitzaileak bizi izan ziren. Lehendik zeudenei, sakarina adibidez, azken urteetan beste batzuk gehitu zaizkie, adibidez advantamoa. Elikagaiak gozatzeko gaitasuna, salbuespenak salbuespen, azukrearena baino ehunka eta milaka aldiz handiagoa da.

Txarrak al dira hestearentzat?
Eztitzaileak pisua galtzean duen eragina ikertzen den alderdietako bat baino ez da. Ángel Gil irakasleak azterketa bat argitaratu berri du Advancesin in Nutrition aldizkarian, bai jatorri naturaleko azukrearen (esteviol-glukosidoak, taumatina) bai sintetikoen (sakarina, aspartamoa) ordezko piezen kasuan. Ondorio horien artean, nabarmentzekoa da sakarina eta sucralosarekin bakarrik aldaketak hautematen direla mikrobiotan, normalak gainditzen direnean (350 mg lehenengoarentzat eta 1.050 mg bigarrenarentzat).

Metaanalisia bat dator, hein batean, duela hiru urte Rehovot-eko Weizmann Institutuko zientzialariek (Israel) argitaratutako ikerketa batekin; izan ere, bi substantzia horiek eta aspartamoak hesteetako floraren bakterioak aldatzen zituztela frogatu zuten. Berehalako efektua izan zen saiakuntzaren objektu ziren saguek glukosarekiko intolerantzia, obesitatearen aurreko antesala eta diabetesa garatu zituztela.

Hala ere, Granadako Unibertsitateko katedradunaren eguneratzeak baztertu egiten du ondorio horiek aminoazidoetatik eratorritako substantziei egotz dakizkiokeela, adibidez aspartamoari: “Logikoa da, hartzen den kantitatea oso txikia baita: miligramo bat 10 gramo azukre da (bi zokor eta erdi)”.
Gizentzeko borroka
Mikrobioak (digestio-hodia gordetzen duten mikroorganismo biziak) asko emango du hurrengo urteetan, ikertzaileek diotenez. Baina ikerketa oraindik duela gutxi egin da, 10 edo 15 urte, eta oso aldi laburra da zientziarentzat. “Hesteetako florari buruz lan gutxi dago gizakietan; gehienak animalietan egin dira, eta, bestalde, oso mugatuak dira. Izan ere, ez zen lehentasunezko kontua eztitzaileetan ebaluatzea. Orain arte, testamentuak egiten zirenean, batez ere, eragin toxikologikoak bilatzen ziren, batez ere minbiziari dagokionez”, dio Angel Gilek.

Zientziak ondorio argiagoak ematen dituen bitartean, nutrizionistek prebentzioa nabarmentzen dute. Era guztietako aditiboak, eztitzaileak ere, ez dira pertsona osasuntsu baten elikaduraren oinarria izan behar. Azukrearen ordezkoek lagundu dezakete argaltzeko erregimen batean, baina ez dira gehiegizko pisuaren eta gizentasunaren irtenbidea, eta arazo horiek Espainiako biztanleen %36ri eta %13ri eragiten diete, hurrenez hurren, Estatistikako Institutu Nazionalaren (INE) arabera.

Bizitza osoko gisatura eta fruta eta barazki freskoetan, lekaleetan, zerealetan, arrainetan, haragietan eta esnekietan oinarritutako saskira itzuli behar da. Espezialistak justifikatzen dira: sentitzen dugu hain aspergarriak izatea, baina sen ona da osasuna zaintzeko ongien funtzionatzen duena.

Eduki gehiagotara sartzeko, kontsultatu inprimatutako aldizkaria.

Etiquetas:

edulkoratzaile

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak